گردشگری

گردشگری در دورترین نقاط ایران رونق می گیرد

رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو گفت: با تکیه بر نیروهای جوان و تبیین خدمات نوین گردشگری بر مبنای گردشگری خلاق، گردشگری در دورترین نقاط ایران رونق می گیرد.

سمیه عباسیان درباره فعالیت این مجموعه گفت: هدف ما به روزآوری گردشگری ایران با توانمندسازی جوامع محلی، توانمندسازی زنجیره تامین و گسترش ارتباط فرهنگی مردم ایران با دیگر ملت‌ها در بستر گردشگری است. امیدواریم با تکیه بر حمایت‌های یونسکو  بتوانیم رویکردهای نوین گردشگری را در ایران ترویج دهیم و این مسیری است که عمدتا با تکیه بر نیروهای جوان امکان‎پذیر خواهد بود.

وی درباره ظرفیت‌های گردشگری کشور عنوان کرد: اعتقاد داریم در همین شرایط موجود و با وجود تحریم‎‌ها و مشکلات کشور، از ظرفیت گردشگری استفاده کافی نمی‎شود. البته شرط آن تغییرات بنیادی و تنوع‏‎دهی به بسته‎‌های گردشگری است. عرصه محصولات گردشگری در کشور ما، چه در حوزه داخلی و چه برای گردشگران ورودی، بسیار یکنواخت و کم تنوع شده است و عمدتا محدود به چند شهر معروف گردشگرپذیر است. ما نیاز داریم نگاهی جدید به جاذبه‎‌های کشورمان داشته باشیم و فعالان گردشگری را در اقصا نقاط کشور در تجاری‎سازی این جاذبه‎‌ها توانمند کنیم. مقوله‎‌ای که با رویکرد گردشگری خلاق امکان‎پذیر است.

به گزارش یونسکو، عباسیان افزود: در حال حاضر یکی از مسائلی که روی آن کار می‌کنیم، آموزش فرهنگ کسب و کار به فعالان گردشگری دور از مرکز است تا بتوانیم کسب و کارهای کوچک محلی راه بیاندازیم. ما در شهرهای کوچک و جوامع روستایی ظرفیت‎های زیادی داریم ولی باور اینکه می‎شود از این ظرفیت‎‌ها درآمدزایی داشت در میان مردمان دور از مرکز نهادینه نشده است. وی افزود:  تبدیل یک جاذبه فرهنگی یا طبیعی به یک بسته تور که گردشگران حاضر باشند به خاطر آن به منطقه بیایند و پول بپردازند خودش شامل مراحلی علمی است که نیازمند آموزش است. ما بنا داریم به فعالان محلی، آموزش تجاری‌سازی جاذبه‎‌های گردشگری بدهیم که در منطقه خود بتوانند پذیرای گردشگر خارجی باشند و درآمد ارزی کسب کنند.

رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو مطرح کرد: قطعا وقتی کسی بتواند در زادگاه خودش درآمد داشته باشد، دلیلی ندارد سختی راه، دوری از خانواده  را تحمل کند و فقط برای کسب درآمد به کلان شهرها بیاید. با ایجاد کسب و کارهایی در حوزه گردشگری در روستاها و شهرهای کوچک، امکان مهاجرت معکوس فراهم می‌شود. آن‌ها می‌توانند به زادگاه خود برگردند، سنت‌های دیرین را زنده کنند و از فرهنگ خود درآمد داشته باشند. در نتیجه کیفیت زندگی و عزت نفس هم بالا می‌رود. امیدوارم که ما در باشگاه گردشگری خلاق یونسکو بتوانیم بر این مبنا پیش برویم و آموزش‌های لازم را اجرا کنیم.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *