گردشگری سلامت

گردشگری سلامت ، راه نرفته توسعه لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: یکی از بهترین راه های توسعه پایدار استفاده از ظرفیت عظیم بخش گردشگری سلامت بوده که در استان به آن توجه چندانی نشده است.

سید امین قاسمی اظهار کرد: لرستان استانی است که هنوز در گام‌های ابتدایی توسعه قرار دارد و راه‌های نرفته زیادی در پیش رو دارد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که مدیران ارشد این استان هنوز نتوانسته‌اند تعریفی جامع از مزیت‌های نسبی لرستان ارائه دهند و از این منظر هنوز مشخص نیست که لرستان را در آینده باید با چه برندی شناخت؟ آیا پیچ و مهره صنعت در این استان قرار خواهد گرفت؟ آیا لرستان در آینده پایلوت کشاورزی مدرن خواهد شد؟ و اما از همه این مسائل بگذریم یکی از بهترین راه‌های توسعه‌ی پایدار استفاده از ظرفیت عظیم و البته معقول مانده‌ی بخش گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: ناگفته پیداست که حوزه گردشگری دامنه‌ای بسیار وسیع دارد که یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های آن گردشگری سلامت و توریسم درمانی است که توجه مؤثر به آن می‌تواند توسعه فزاینده و گردشگری را در پی داشته باشد گردشگری سلامت دارای زیر بخش‌های مختلفی ازجمله گردشگری پزشکی، طبیعت‌درمانی، تندرستی و طب سیاست و شاید بتوان حوزه‌ی پزشکی را مهم‌ترین مؤلفه‌ی گردشگری سلامت دانسته چراکه اولویت نخست گردشگر برای حضور در دیگر کشورها موضوع درمان و پیشگیری از بیماری عنوان‌شده است.

قاسمی اضافه کرد: گردشگری سلامت به مفهوم مسافرت گسترده افراد از محل اقامت خود برای سلامتی است که عوامل مختلف جمعیتی اقتصادی و سبک زندگی بر این نوع گردشگری تأثیرگذار است. این نوع گردشگری شامل افرادی می‌شود که برای استفاده از تغییر آب‌وهوا باهدف پزشکی و درمانی استفاده از آب‌های معدنی، گذراندن دوره نقاهت، معالجه و نظیر این موارد به مسافرت می‌روند.

وی بیان کرد: مسلماً جذب درآمد گردشگری سلامت برای استان لرستان و به‌ویژه شهرستان خرم‌آباد مستلزم ایجاد زیرساخت‌ها و مؤلفه‌های کلیدی این نوع گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: اولین و مهم‌ترین زیرساخت این نوع گردشگری ساخت مراکز درمانی تخصصی با حضور پزشکان مجرب و کارآزموده است.

قاسمی عنوان کرد: ایجاد شرایط اعتماد به پزشکان و کادر درمانی مراکز درمانی استان نیز از دیگر مؤلفه‌های کلیدی گردشگری سلامت است.

وی اظهار کرد: به بیان ساده باید یک برند برای وضعیت درمانی و پزشکی استان لرستان ایجاد شود تا بر پایه زیرساخت‌های قوی و استفاده از ظرفیت کادر درمانی توانمند، جذابیت جذب بیماران فراهم گردد از طرفی باید از ظرفیت‌های طبیعی لرستان نیز درزمینه گردشگری سلامت استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: برای نمونه چشمه آب گرمی در شهرستان نورآباد وجود دارد که دارای خواص طبی فراوانی است و مردم منطقه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به این منطقه مراجعه و از آب چشمه استفاده می‌کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: این چشمه یکی از چشمه‌های معدنی در استان لرستان است که هنوز برای خیلی از مردم لرستان نیز ناشناخته مانده است که این موضوع توجه ویژه‌ی مسئولان گردشگری استان را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: این چشمه آب گرم در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ توسط شورای نیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما متأسفانه هنوز استفاده چندانی از آن صورت نمی‌گیرد باید توجه داشت که با تغییر سبک زندگی طی سالیان اخیر توجه به صنعت گردشگری سلامت می‌تواند ضمن درآمدزایی بالا و ایجاد فرصت‌های شغلی، از بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی جلوگیری کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: امید می‌رود که با نگاه مثبت مدیریت ارشد استان در مورد گردشگری سلامت نگاه جدی و بنیادی‌تری به گردشگری سلامت در لرستان ایجاد شود و از طریق سرمایه‌گذاری بیشتر و مؤثرتر و دنبال نمودن برنامه‌های بلندمدت و جامع در این زمینه راه توسعه‌ی جهانگردی و گردشگری سلامت در کرمان هموار شود و لرستان هم بتواند سهم قابل‌توجهی در این زمینه را به خود اختصاص دهد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *