گردشگری سلامت

دولت از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه «گردشگری سلامت» استفاده کند

نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید کمک کند بخش خصوصی در حوزه «سلامت» و «گردشگری سلامت» به جایگاه واقعی خود برسد و ضمن حمایت و پشتیبانی از این ظرفیت استفاده کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی با هدف معرفی ظرفیت‌های سلامت و گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با حمایت وزارتخانه‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه سلامت و گردشگری کشورها ۱۴ تا ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود.

این کنگره با کسب تجارب برگزاری چهار دوره در سال‌های گذشته و تعاملات اجرایی موثر با بخش‌های خصوصی و تشکل‌های فعال حوزه گردشگری سلامت سایر کشورها در سال ۱۴۰۰ نسبت به دعوت و ارایه تسهیلات جهت حضور و مشارکت ۲۰۰ نفر از فعالان موثر بخش‌های خصوصی گردشگری سلامت، بیمارستان‌ها ،کلینیک‌ها مراکز درمانی، تشکل‌های فعال در حوزه گردشگری، هتل‌ها، شرکت‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، فعالان حوزه تغذیه و گیاهان دارویی و همچنین استارت‌آپ‌های فعال در بخش های سلامت و گردشگری از کشورهای مختلف جهان اقدام کرده است.

برگزاری این رویداد بین المللی در حالی که ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گوید «۲۷ هزار نفر در سه ماهه نخست سال جاری در قالب گردشگری سلامت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کشورمان سفر کردند» نشان می دهد با ظرفیت و جذابیتی که این شاخه گردشگری در ایران دارد و در دو دهه اخیر جایگاه خود را در بازار داخلی و بازار منطقه ای باز کرده می توان با راهبرد بازاریایی و تبلیغاتی هدفمند در حوزه کشورهای بازار هدف گردشگری، فرصت های ارزشمندی در کسب درآمد، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذار در کشور ایجاد کرد.

بیشتر خدمات گردشگری سلامت توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

نایب‌رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه بیشتر خدمات گردشگری سلامت توسط بخش خصوصی انجام می‌شود؛ اظهار داشت: برای توسعه گردشگری و گردشگری سلامت، در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، همه دستگاه‌های اجرایی باید پای کار بیایند و به صورت کامل از بخش خصوصی فعال و متخصص این حوزه حمایت و پشتیبانی کند.

محمدعلی محسنی‌بندپی گفت: این سال ها از بخش خصوصی غفلت شده است. در شرایط سخت تحریم و کرونا بخش خصوصی حوزه پزشکی برای حفظ منافع و بقای خود در بازار با هماهنگی کشورهای منطقه پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی را برگزار می کند. این بخش وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را با خود همراه کرده است. اگر این رویداد به یکی از این وزارتخانه ها واگذار می شد برگزاری این رویداد با مشکل مواجه می شد.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس افزود: پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی یکی از رویدادهای مهم حوزه بهداشت و گردشگری است که در منطقه برگزار می شود، این کنگره و بخش خصوصی فعال در زمینه سلامت و گردشگری سلامت نیازمند توجه بیشتر، تقویت و حمایت همه مسئولان در دولت و مجلس است.

به جای تقویت گردشگری سلامت، پزشک متخصص صادر می‌کنیم

محسنی بندپی گفت: با همه سیاست‌های برخی  کشورها در حوزه سلامت، بهداشت و پزشکی که برای برتری در منطقه اجرا می‌کنند، ایران با تکیه بر داشته‌های درونی و واقعی و به اتکا دانشمندان و پزشکان خود در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف، در رتبه نخست پزشکی در منطقه غرب آسیا قرار دارد، اما هنوز نتوانستیم بازار سلامت منطقه را در اختیار بگیریم.

متاسفانه بیشتر فارغ التحصیلان رشته های پزشکی ما از کشور خارج و به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند. به جای آنکه گردشگر سلامت را به کشور جذب کنیم و این شاخه از گردشگری را توسعه داده و تقویت کنیم، پزشکان متخصص و کادر نخبه درمان خود را به کشورهای مختلف جهان صادر می کنیم و آنها به گردشگران این حوزه در کشورهای دیگر خدمات پزشکی و درمانی می دهند.

وی افزود: ما در کار گروهی بسیار ضعیف هستیم، به جای همکاری و همگرایی و ترکیب، استاد تجزیه و واگرایی هستیم. همه این نواقص مربوط به گردشگری و گردشگری سلامت نیست، توسعه این شاخه از گردشگری به سیاست‌های کلی، همه جامعه و نظام برنامه‌ریزی و مدیریت کشور بر می‌گردد.

تسهیل فعالیت بخش خصوصی در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

محسنی بندپی به بازار مبتنی بر جمعیت ۶۵۰ میلیون نفری کشورهای منطقه اطراف ایران اشاره کرد و گفت: باید به ظرفیت ارزشمند این بازار بزرگ بیشتر توجه کنیم، پیش از کرونا بخشی از جامعه حدود ۸۵ میلیونی خود ما ترجیح می دانند پول خود را با سفر به کشورهای همسایه هزینه کنند، اگر درست برنامه ریزی و تبلغیات شود. اگر از این فرصت دوران کرونا برای بازبینی سیاست ها وبرنامه های استفاده شود، علاوه تقویت گردشگری داخلی، سهم بزرگی از تقاضای سفر به ایران را میان گردشگران خارجی برای پساکرونا می توان ایجاد کرد.

نایب‌رییس فراکسیون گردشگری مجلس تصدی‌گری دولتی را از مهمترین مشکلات چهار دهه گذشته کشور دانست و گفت: همه دولت‌ها به اتکای درآمد تک‌محصولی نفتی، هرگز رقیبی برای خود تصور نکرده و هر کاری هم خواستند انجام داده‌اند. بخش دولتی ما باید فقط به وظایف حاکمیتی و نظارتی خود بپردازد، باید فعالیت بخش خصوصی در حوزه سلامت و گردشگری سلامت تسهیل شود؛ همه این مشکلات در حوزه برق و آب که امروز گرفتارش هستیم ناشی از همین نگاه تصدی‌گری تام است.

 دولت باید کمک کند بخش خصوصی حوزه سلامت و گردشگری سلامت به جایگاه و ظرفیت‌های واقعی خود برسند، البته نه اینکه در این بخش هم بنگاه‌های خصولتی ایجاد شود، دولت باید دخالت‌های خود را در ارائه خدمات گردشگری سلامت کاهش دهد تا بخش خصوصی واقعی به بالندگی برسد.

محسنی بندپی گفت: امروز در جهان بیشتر بار خدمات در بخش‌های مختلف به ویژه سلامت و گردشگری سلامت بر دوش بخش خصوصی و خاصیت بخش خصوصی این گونه است که اگر کوچکترین خلل در ارائه خدمات ایجاد شود بلافاصله سرویس دهنده دیگری جایگزین می‌شود. حال آنکه وقتی دولت این مسئولیت را به عهده می‌گیرد باید به نحو احسن خدمات رسانی کند، در صورتی که منابع ظرفیت محدود و مشکلات دولت بسیار است و اگر هم نقص و کندی داشته باشد، رقیبی ندارد که جایگزین شود.

نایب‌رییس فراکسیون گردشگری مجلس لزوم توسعه مناسبات بین المللی در گردشگری و گردشگری سلامت گفت: بخش خصوصی ایران در شاخه‌های مختلف گردشگری سلامت، هم ظرفیت دارد و هم توانمند است حتی در حوزه توان‌بخشی بسیار توانمندیم، ما نه تنها در بخش درمان، بلکه در آموزش و پژوهش پزشکی و بهداشتی هم رتبه اول را داریم.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس گفت: وزیر سلامت یکی از کشورهای همسایه که به ایران سفر کرده بود، اصلا گفتاردرمانی را نمی‌شناخت در صورتی که ما سال‌هاست دکترهای این رشته را تربیت می‌کنیم که می‌تواند ظرفیتی برای پذیرش دانشجوی خارجی باشد و پژوهش‌های بین‌المللی خوبی داشته باشیم.

پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی/ ۱۴ تا ۱۶ شهریور

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی قرار بود ۲۲ تا ۲۴ تیر در تهران برگزار شود که با توجه به شرایط و وضعیت قرمز کرونایی در تهران این رویداد به شهریور موکول شد و با برنامه ریزی صورت گرفته این کنگره با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب و ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۴ تا ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در دو بخش حضوری و مجازی میزبان همه فعالان سلامت و گردشگری سلامت کشورهاست.

در پنجمین دوره کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی سعی شده با برگزاری نشست‌های تجاری متنوع و فراهم ساختن انتقال تجارب بین‌المللی علاوه بر تنظیم مذاکرات تجاری نسبت به کارگروه‌های آموزش‌ تخصصی هم برگزار شود.

برنامه‌های اجرایی این رویداد در ۳ بخش رویدادهای جانبی، نشست‌های تجاری، کارگاه‌ها و کارگروه‌های تخصصی و آموزشی، به شرح زیر برنامه ریزی شده است:

رویدادهای جانبی

دومین رویداد بین‌المللی معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در استارت‌آپ‌های سلامت و گردشگری سلامت TSTARS

نمایشگاه خدمات و محصولات شرکت‌ها و فعالان حوزه سلامت و گردشگری سلامت

نشست های تجاری

دومین نشست تجاری فعالان سلامت و گردشگری سلامت جمهوری آذربایجان و کشورهای اسلامی

دومین نشست تجاری فعالان سلامت و گردشگری سلامت افغانستان و کشورهای اسلامی

کارگاه‌ها و کارگروه‌های تخصصی و آموزشی

پنل تخصصی گردشگری درمانی

پنل تخصصی گردشگری ورزشی

پنل تخصصی گردشگری طبیعی، تندرستی و غذا

پنل تخصصی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

پنل تخصصی تغذیه و غذای سالم

این کنگره با کسب تجارب سال‌های گذشته و تعاملات اجرایی موثر با بخش‌های خصوصی و تشکل‌های فعال حوزه گردشگری سلامت سایر کشورها در سال ۱۴۰۰ نسبت به دعوت و ارائه تسهیلات جهت حضور و مشارکت ۲۰۰ نفر از فعالان موثر بخش‌های خصوصی گردشگری سلامت، بیمارستان‌ها ،کلینیک‌ها مراکز درمانی، تشکل‌های فعال در حوزه گردشگری، هتل‌ها، شرکت‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، فعالان حوزه تغذیه و گیاهان دارویی وهمچنین استارت‌آپ‌های فعال در بخش های سلامت و گردشگری از کشورهای مختلف جهان اقدام کرده است.

در این نشست سه روز فعالان و صاحب نظرانی از جمهوری آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، امارات، ازبکستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، سوریه، عمان، عراق، قطر، قرقیزستان، قزاقستان، مالزی، مجارستان، هند، صربستان، اوکراین  حضور دارند که انتظار می رود این موضوع علاوه بر توسعه شبکه ارتباطی فعالان سلامت جهان اسلام به صورت ویژه مورد بهره‌برداری بخش‌های خصوصی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

با توجه به رقابت و فعالیت‌های جدی کشورهای پیشرو در حوزه سلامت جهت برندسازی ظرفیت‌های تخصصی به ویژه در پساکرونا انتظار می رود با مشارکت عمومی و نقش‌آفرینی موثر همه بخش‌های دولتی و خصوصی جلوه‌ای منحصر به فرد از توانمندی‌های بالقوه  ایران در حوزه سلامت ارائه و این رویداد منجر به توسعه روابط اقتصادی حوزه سلامت با سایر کشورهای اسلامی شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *