پیست‌های اسکی

پیست‌های اسکی ایران فرصت‌های مناسب اقتصادی در صنعت گردشگری

کشور ما اقلیمی کوهستانی دارد و به همین دلیل هم پیست‌های اسکی متعددی را در خود جای داده است؛ پیست‌هایی که می‌توانند نه تنها میزبان ورزشکاران ایرانی؛ بلکه خیلی از اسکی‌بازان مطرح جهان باشد. اما، اینکه چرا ما نمی‌توانیم از این پتانسیل خود برای جذب گردشگران خارجی بهره ببریم، خود جای سوال دارد!

گذراندن تعطیلات زمستانی در مناطق کوهستانی و تجربه‌ ورزش‌های زمستانی بسیاری را مشتاق می‌کند تا بلیت هواپیمای خود را به مقاصدی بگیرند که شرایط اسکی برای آنها مهیا باشد؛ حال در کنار پیست‌های کشورهایی مانند سوئیس، ایتالیا و … می‌توانیم توجه‌ بسیاری از اسکی‌بازان خارجی را به پیست‌های کشورمان جلب و آنها را مشتاق سفر به ایران کنیم. اما، چرا پیست‌های ایران برای اسکی‌بازان خارجی می‌تواند جذاب باشد؟

ارتفاع زیاد پیست‌های اسکی

اگر در ارتفاع دچار سرگیجه می‌شوید، پس بهتر است در پیست‌های ایران اسکی نکنید؛ چون تقریباً ارتفاع تمامی پیست‌های اسکی در کشور ما بیش از دو هزار متر است، مرتفع‌ترین آنها پیست اسکی توچال در قله‌ای به همین نام است که ارتفاعش به سه هزار و ۷۵۰ متر می‌رسد و این یعنی کیفیت عالی برف برای اسکی آلپاین و اسنوبرد!

اسکی بر روی برف‌های پودری

اسکی بر روی برف خشک و هموار برای تازه‌کاران راحت‌تر است، اما وقتی نوبت به حرفه‌ای‌ها می‌رسد، بسیاری ترجیح می‌دهند روی برف‌های تازه سر بخورند، بارش مداوم چنین شرایطی را ایجاد می‌کند. همچنین بسیاری از اسکی‌بازان در ایران در پیستی که برف‌های آن با برف‌کوب آماده و یک دست شده به ورزش می‌پردازند. بنابراین می‌توانید اسکی خارج از پیست را روی برف‌های پودری و نرم تجربه کنید.

هزینه کمتر نسبت به سایر کشورها

یکی از مواردی که اسکی در ایران را برای گردشگران خارجی جذاب خواهد بود، هزینه‌ کمتر اسکی به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر در جهان است. بسیاری از اسکی‌بازانی که از کشورهای دیگر برای اسکی به ایران آمده‌اند، اذعان داشته‌اند که تجربه‌ آنها از اسکی در ایران کمتر از پیست‌های آلپ نبوده بنابراین، این امر در کنار هزینه‌ پایین، سفر برای ورزش را به صرفه می‌کند.

مردم مهربان و غذاهای خوشمزه

یکی دیگر از دلایلی که گردشگران خارجی را برای سفر به ایران تهییج می‌کند، مهمان‌نوازی ایرانیان است. حتی یکی از علاقه‌مندان به اسکی خارجی در خاطرات خود گفته بود که پس از هر دور اسکی از طرف دیگر اسکی‌بازان ایرانی به نوشیدن چای دعوت می‌شد. در مسیر بسیاری از پیست‌های ایران، رستوران‌های مختلفی وجود دارد و به گردشگران خارجی این فرصت را می‌دهد تا غذاهای خوشمزه‌ای را مزه کنند، از املت و عدسی برای صبحانه بگیر تا انواع کباب برای خوردن ناهار.

کوهنوردی، اسکی و ماجراجویی

اسکی صحرایی یکی از رشته‌های اسکی است که روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند؛ در این شکل از اسکی، ورزشکاران معمولاً خارج از پیست و روی تپه‌ها اسکی می‌کنند، وسایل آن هم مخصوص است، چون بخشی از این فعالیت، شامل بالا رفتن از کوه و پیاده‌روی است، پس وسایل نیز باید سبک باشد و به راحتی حمل شود.

بهشت اسکی‌بازان خارج از پیست و صحرایی

کشورمان می‌تواند آرام‌آرام به بهشت اسکی‌بازان خارج از پیست و صحرایی، خارجی بدل شود و یکی از مقاصد ماجراجویانه برای علاقه‌مندان، کوه دماوند است. برای رسیدن به بالای کوه، ورزشکاران باید چند روز کوه‌پیمایی کنند، اما این سختی ارزشش را دارد، چراکه نتیجه‌اش دستیابی به برف‌های تازه، نرم و یک اسکی به یادماندنی است.

گردشگران خارجی کجا اقامت می‌کنند؟

مقصد بیشتر گردشگران خارجی، تهران و پیست‌های اطراف آن بوده و در نزدیکی پیست‌های دیزین و شمشک هتل‌هایی است که از نظر هزینه برای اسکی‌بازان بسیار مناسب می‌باشد؛ البته همانطور که امکان اجاره‌ شله و ویلاهای کوهستانی برای ایرانیان وجود دارد، گردشگران غیرایرانی نیز می‌توانند از چنین امکاناتی استفاده کنند.

از پیست آلوارس اردبیل تا پیست پولادکف شیراز

تنها مقصد اسکی‌بازان تهران نیست، اقلیم کوهستانی ایران پیست‌های مناسبی را در خود جای داده است؛ یکی از آنها پیست آلوارس در اردبیل بوده که از دیگر دیدنی‌های جذاب این پیست، نزدیکی به چشمه‌های آب گرم سرعین است که بازدید از آنها می‌تواند هر سفری را کامل و خاطره‌انگیز کند. پولادکف یکی دیگر از پیست‌های محبوب کشور است که در نزدیکی شیراز قرار دارد. هتل، تله‌کابین، تله‌اسکی و امکان تجربه ورزش‌های دیگر مثل اسنومبیل از جذابیت‌های آنجا برای گردشگران داخلی و خارجی است.

فرصت‌های مناسب اقتصادی و صنعت گردشگری

برای گردشگران خارجی، اسکی در ایران می‌تواند بهانه‌ای باشد برای دیدن دیگر زیبایی‌ها؛ سفر به این سرزمین می‌تواند جذابیت‌های بسیاری داشته باشد. به نظر می‌رسد گردشگری ورزشی می‌تواند فرصت‌های مناسب اقتصادی قابل توجهی را برای ایران و صنعت گردشگری ایجاد کند. حتی اگر اهل اسکی کردن هم نباشند، بد نیست سری به این پیست‌ها بزنند و از طبیعت کوهستانی، هوای فرح‌بخش و برف تازه و زیبا لذت ببرید.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *