شهر ملی انگشتر

معرفی قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر با حضور وزیر میراث فرهنگی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به معرفی این شهر به‌عنوان شهر ملی انگشتر گفت: این موضوع در مرحله پایانی بوده و به‌زودی پوستر قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر در حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی می‌شود.

سیدمجتبی علامه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با قدردانی از حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی از معرفی قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر اظهار داشت: در این زمینه استانداری، سازمان صمت، اتاق بازرگانی، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان ملی استاندارد، خوشه انگشتر و انجمن تولیدکنندگان زیورآلات سنتی و صنایع‌دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم را همراهی می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان قم خاطرنشان کرد: قم در فرش، سفال و زیورآلات همیشه شهره بوده اما در حال حاضر باوجود معادن غنی سنگ‌های قیمتی صنعت انگشتر و زیورآلات آن پیشتاز است.

علامه با بیان اینکه در استان قم حدود 70 رشته صنایع‌دستی وجود دارد تصریح کرد: از این تعداد تنها حدود35 رشته آن به حالت فعال و نیمه‌فعال هستند و مابقی یا به کلی تعطیل و نیمه تعطیل و یا درحد یک یا دو کارگاه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: احیاء رشته‌های صنایع‌دستی تعطیل‌شده و تقویت صنایع‌دستی فعال و نیمه‌فعال نیز از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی قم است که امیدواریم این مهم با حمایت همه‌جانبه محقق شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان قم از افزایش انجمن‌های صنایع‌دستی در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر دو انجمن فعال رسمی در زمینه زیورآلات و منبت فعال است که امیدواریم با یک برنامه‌ریزی و همکاری هنرمندان صنایع‌دستی آن را افزایش دهیم.

علامه در زمینه اشتغال روستایی و احیاء صنایع‌دستی در روستاهای استان گفت: این مهم نیز با آموزش، اعطای معرفی‌نامه جهت اخذ تسهیلات بانکی و زمین مناسب و همچنین در برخی موارد فراهم کردن ابزار کار دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: ایجاد ارتباط بیشتر با انجمن‌های مختلف صنایع‌دستی،حمایت از اشتغال روستایی و هنرمندان صنایع‌دستی، حمایت از ایجاد مشاغل خانگی و معرفی هرچه بیشتر صنایع‌دستی قم  از برنامه‌های اولویت‌دار معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم است.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *