یزد

رقابت ۹ کاروانسرای یزد بر سر جهانی شدن

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ارسال پرونده ۹ کاروانسرا برای ثبت در فهرست آثار جهانی خبر داد.

«سیدمصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به با اشاره به پیشنهاد و ارسال پرونده ۹ کاروانسرای استان یزد برای ثبت جهانی، اظهار کرد: این پرونده نیز همانند پرونده باغات و قنوات جهت ثبت جهانی ارسال شده است.

وی در مورد کاروانسراهای عنوان شده در این پرونده کشوری نیز تصریح کرد: استان یزد کاروانسراهای رشتی، خرگوشی،سریزد، شاه عباسی میبد و شاه عباسی مهریز، خرانق، کرمانشاهان، زین‌الدین و انجیره را در این رابطه پیشنهاد داده است.

این مسئول با اشاره به برخورداری هر کاروانسرا از ویژگی‌های متمایز، عنوان کرد: هر کاروانسرا برای ثبت جهانی باید ویژگی متمایزی داشته باشد لذا کاروانسرای زین‌الدین به عنوان تنها کاروانسرای مدور، کاروانسرای سریزد بزرگترین مجموعه کاروانسرایی دارای دو بخش تابستانه و زمستانه مجزا و کاروانسرای انجیره به عنوان قدیمی‌ترین کاروانسرا معرفی شده است.

وی افزود: کاروانسرای خرانق داری بزرگترین سقف آجری کاروانسرایی، کاروانسرای قلعه خرگوشی به عنوان تک کاروانسرای بین راهی در پهنه دشت و چشمه‌جوشان درون کاروانسرا که ساختار کالبدی خود را حفظ کرده نیز جزو این کاروانسراهاست.

به گفته فاطمی، کاروانسرای شاه عباسی میبد به عنوان مجموعه کامل کاروانسرایی دارای چاپارخانه، انبار و یخچال است و همچنین کاروانسرای شاه عباسی مهریز نیز که به مجموعه سریزد متصل و وابسته است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *