ملایر

لنز “مثبت ملایر”؛ دریچه ای رو به توسعه شهر جهانی منبت و انگور

ملایر به عنوان شهرستان ویژه استان همدان، دارای ظرفیت های فراوانی در حوزه های مختلف ‏فرهنگی، هنری، ورزشی، اقتصادی، گردشگری، صنعت، معدن، آثار باستانی و … است، همین ‏امر سبب شده تا سوژه ها و قابلیت بسیاری در زمینه تولید برنامه برای شبکه های صدا و سیما ‏داشته باشد.‏

با پیگیری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و همراهی جمعی از جوانان خوش ذوق این شهرستان در مردادماه سال جاری  برنامه ” مثبت ملایر” تولید شد و روی آنتن شبکه استانی صدا و سیمای مرکز همدان رفت.

این برنامه 30 دقیقه ای، نخستین تجربه کار تولیدی در شهرستان در این چارچوب به شمار می رود که توانست طی 14 قسمت پتانسیل ها، ظرفیت ها و توانمندی های این خطه از ایران زمین را در قلب آیتم های متنوع به تصویر بکشد و با مسئولان در مورد مسائل شهرستان گفت و گو کند. تهیه کنندگی این برنامه برعهده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و محمد معصومی، مجری این برنامه بود.

اکنون نزدیک به شش ماه از تولید این برنامه می گذرد و فصل اول آن به اتمام رسدیده و گروه سازنده “مثبت ملایر” در اندیشه رایزنی، تحقیق و بررسی برای ساخت فصل دوم این مجموعه هستند.

تلاشی همه جانبه برای معرفی “شهر جهانی”

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر و تهیه کننده برنامه “مثبت ملایر” با اشاره به پیشینه فعالیت رسانه این مرکز آموزش عالی در حوزه تولید محتوا، گفت: ما قبل از این به تولید برنامه های متنوع و هیجانی و دانشجو محور چون “مثبت دانشجو” ، برنامه معنوی “سخن دوست” شامل درس گفتارهایی با حضور حجت الاسلام مهدی عباسی، ویژه برنامه شب های قدر و احیای آنلاین شب های قدر را داشتیم اما کلید ساخت ” مثبت ملایر” در واقع از  مرداد ماه سال 98 از یک نشست خبری با نماینده مردم ملایر در مجلس زده شد.

دکتر محمدعظیم خدایاری در نشست تحلیل و بررسی برنامه” مثبت ملایر” با حضور اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه یکی از سیاست های کاری ما برگزاری دوره مهارت آموزی برای دانشجویان است، گفت: با پیشنهاد “محمد معصومی” و با حضور یکی از  اساتید این حوزه دو دوره آموزشی گویندگی و اجرا در این مرکز برگزار شد که با استفبال خوب دانشجویان و افراد غیر دانشجو مواجه شد.

وی اظهارکرد: یک تیم دانشجویی متشکل از دانشجویان دانشگاه آزاد که در دو دوره گویندگی و اجرا شرکت کرده بودند، اقدام به تشکیل کانون هنری فیلم و عکس ژیکان کردند، تولیدات این کانون مورد استقبال بخش رسانه قرار گرفت و صدا و سیمای استان وقتی کار این کانون را مشاهده کرد، پیشنهاد ساخت یک کار شهرستانی را داد.

خدایاری به ارائه کارهای موفق توسط دانشجویان فعال  در این بخش در حوزه معاونت صدا و پخش ی از کارها از رادیو جوان اشاره کرد و گفت: در اردیبشهت ماه سال جاری دیداری با مدیرکل  وقت صدا سیما داشتیم، آنها پیشنهاد دادند به جای اینکه برنامه هایی مختص قشر دانشجو تولید کنیم، کار را به کل شهرستان تعمیم بدهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر خاطرنشان کرد: در همین راستا قول مساع داده شد تا زمان مشخصی نیز به پخش این برنامه تولیدی اختصاص داده شود و به مدت 30 دقیقه آنتن در اختیار شهرستان ملایر قرار بگیرد، که در نهایت پس از این پیشنهاد، جلساتی با مسئولین شهرستان برگزار و در نهایت به منجر به تولید برنامه “مثبت ملایر” شد.

وی با بیان اینکه معرفی توانمندی ها و ظرفیت های بالای ملایر، از مهمترین اهداف این برنامه بود، گفت: این ا با توجه به اینکه دارای دو برند جهانی در زمنیه تولید مبل منبت و انگور است، بنابراین نیاز به معرفی و دیده شدن دارد.

تهیه کننده برنامه ” مثبت ملایر” با اشاره به اینکه با وجود همه سختی ها، محدویت ها و کمبود امکانات، 25 مرداد ماه سال جاری نخستین قسمت ” مثبت ملایر” روی آنتن رفت، ادامه داد: روند تولید این برنامه تا 26 آبان ماه ادامه داشت و در قالب 14 قسمت پخش شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر با اشاره به اینکه این برنامه توانست تا حدودی با قبال عمومی مواجه شود و مورد توجه همشهریان و هم استانی ها قرار بگیرد، افزود: اکنون درصدد هستیم ضمن رفع نواقص فصل اول در قالبی جدید با آیتم های متنوع، فصل دوم را برای پخش از صدا و سیمای مرکز همدان آماده کنیم.

خدایاری با بیان اینکه تولید چنین برنامه هایی سختی ها و محدودیت های خاص خودش را دارد، توضیح داد:  برنامه ریزی، پشتیبانی، ضبط و تهیه این دست برنامه ها کار طاقت فرسائی است، به گونه ای حتی گاهی ما مجبور بودیم در سرمای هوا ساعت 2 نیمه شب برنامه ضیط کنیم.

وی میانگین سنی گروه سازنده و عوامل اجرایی ” مثبت ملایر” را بین 18 تا 23 سال عنوان کرد و گفت: تولید این برنامه سرآغاز و عرصه ای جدید برای فعالیت جوانان علاقمند و مستعد ملایری به شمار می رود و نویدبخش آینده ای روشن برای این فراد است.

تهیه کننده برنامه ” مثبت ملایر”  با مطرح کردن برخی انتقادات به این برنامه، اظهارکرد: این برنامه نخستین تجربه ما بود، هدف ما اعتمادسازی مربوطه در شهرستان و استان بود که تا حدود زیادی موفق بودیم.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین مشکل کشور مسائل فرهنگی است، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم در بخش های مختلف فرهنگ سازی کنیم، مشکلات اقتصادی، ناهنجاری های اجتماعی و… رفع می ش ود، ما باید تلاش کنیم نیمه پُر لیوان را ببینیم، در فصل اول هدف ما معرفی ظرفیت، داشته ها و جایگاه شاخص ملایر به استان و ایران بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر با بیان اینکه ساعت پخش برنامه برعهده سازمان صدا و سیمای مرکز همدان بود، گفت در خصوص تأمین مالی این برنامه قبل از شورع بکار مسئولین شهرستان چون فرمانداری، اوقاف، شهرداری، میراث فرهنگی و … قول مساعدت دادند اما تاکنون همکاری این ارگان ها فقط معنوی بوده و یک ریال کمک مالی دریافت نکرده ایم.

خدایاری با اشاره به اینکه نزدیک به شش ماه است عوامل اجرایی هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند، خاطرنشان کرد: تیم سازنده برنامه به صورت جهادی شبانه روز پای کار بودند و حتی با وجود مشکلات مالی تلاش کردیم تمام ابعاد فنی ساخت برنامه را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه در مجموع 45 نفر عوامل اجرایی در تولید این برنامه دخیل بودند، گفت: ساخت 14 قسمت از این برنامه بیش از 84 میلیون تومان هزینه مالی در برداشت.

تحولی بزرگ در فصل دوم ” مثبت ملایر”

خدایاری با اشاره به اینکه بعد از پخش هر قسمت برنامه مثبت ملایر جلساتی تشکیل می شد و کارشناسان نظرات مختلف را گرفته و نقاط مثبت و منفی رصد می شد، ادامه داد: “جوان محوری” از نکات مهم “مثبت ملایر” بود.

تهیه کننده برنامه ” مثبت ملایر”   از ایحاد تحول در فصل دوم این برنامه و افزوده شدن آیتم های جدید چون طنز، خبر خوب، معرفی روستاهای شهرستان و… خبر داد و گفت: محورهای ساخت و تولید فصل دوم مشخص شده و منتظر تأمن مالی برنامه هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر به نقدهای فنی وارد شده به برنامه اشاره کرد و گفت: تلاش ما رسیدن به نقطه مطلوب است و سعی می شود مشکلات قبلی تکرار نشود.

حامی جوانان مستعد و پای کار باشید

دیگر تهیه کننده برنامه ” مثبت ملایر”  نیز گفت: در ساخت این مجموعه سعی شد ظرفیت های شهرستان ملایر در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، مشاهیر، نویسندگان، خوانندگان و هنرمندان پرداخته شود.

محمد معصومی به تشریح سختی های کار، محدودیت ها و نداشتن امکانات اشاره کرد و افزود: تمام قسمت های تولیدی، بازبینی، بررسی و توسط واحد مربوطه در سازمان تأیید می شد.

وی با اشاره به اینکه یک تیم کاملا جوان و علاقمند بدون هیچ سابقه فعالیت قبلی، برای تولید این برنامه شبانه روز زحمت کشیدند، اظهار کرد: انتظار داریم مسئولین و مردم حامی جوانان مستعد و پای کار باشند.

معصومی تصریح کرد: تمام تلاش ما این بود که هر برنامه از برنامه قبلی بهتر باشد تا بتوانیم از فرصت ایجاد شده بهترین استفاده برای معرفی هرچه بیشتر ملایر را داشته باشیم.

وی “مثبت ملایر” را آئینه شهرستان در صدا و سیمای مرکز همدان دانست و گفت: امیدواریم با همدلی و همراهی کارشناسان، خبرنگاران، اساتید و صاحبان تجربه و فن، در فصل جدید در راستای معرفی و شناخت بیشتر شهرستان ملایر، بیان مشکلات و دغدغه های مردم  گام موثر و ماندگاری برداریم.

برای بهتر شدن چه باید کرد؟

به گزارش ایسنا؛ تلویزیون به عنوان پر مخاطب ترین راسانه کشور، همچنان با وجود شبکه های اجتماعی دارای جایگاه ویژه ای است، پس انتظار می رود از مدت زمان 30 دقیقه ای که توسط سازمان صدا و سیمار مرکز همدان در اختیار تیم سازنده این برنامه قرار داده می شود، بهترین استفاده را از آن ببرند.

ضمن تقدیر از این حرکت هنری- فرهنگی برای نخستین بار در ملایر، بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان این دست برنامه ها، رفع نقاط ضعف موجود و تقویت نقاط قوت تأکید می شود.

بدون شک دیدن جایگاه خاص ملایر در حوزه های مختلف، پرداختن به بخش بوم گردی، روستاهای هدف گردشگری، اشتغال زنان  خانه دار، معرفی آثار باستانی که در حال تخریب هستند، بررسی مشکلات موجود در حوزه بسته بندی سوغات ملایر و کمبود صنایع تبدیلی، بیان مشکلات منبتکاران، معرفی معلولین کار آفرین و توانمند، معرفی هنرمندان، مفاخر و مردمی شدن برنامه، از جمله موارد مهمی است که باید در ساخت سری دوم برنامه ” مثبت ملایر” لحاظ شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *