ملایر

آش های سنتی «بادمجان و ترش» ملایر در میراث ملی ثبت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از ثبت ۲ آش سنتی «بادمجان و ترش» این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: ملایر قدمت دیرینه‌ای در تهیه آش‌های سنتی دارد.

به گزارش ایرنا؛ «ابراهیم جلیلی» روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: در نخستین جلسه شورای ثبت میراث ناملموس که (۱۱ مهرماه) در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، ۲ آش سنتی بادمجان و ترش شهرستان ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

وی اظهار داشت: به منظور حفظ و احیای غذاهای سنتی شهرستان ملایر، مستندات لازم در این زمینه تهیه و با حضور میدانی کارشناسان استانی و تایید وزراتخانه، آش‌های سنتی بادمجان و آش ترش ملایر در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: همچنین سال‌های گذشته «جشن شیره‌ پزی» روستای مانیزان، «کلوچه سنتی» و «شیره و باسلق» ملایر نیز به عنوان میراث ناملموس، ثبت ملی و ماندگار شده است.

جلیلی، یکی از وظایف اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان را حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم در حال فراموشی عنوان کرد و افزود: در همین راستا کارشناسان ضمن شناسایی ظرفیت‌های موجود پرونده ثبت این آثار را تهیه و به وزرات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می‌کنند.

وی گفت: این در حالی است که در کنار ثبت آثار و ابنیه‌های تاریخی، سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های شهرستان ملایر نیز باید حفظ و نگهداری شود.

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *