پاریس

«سکره کر» قلب مقدس پاریس

پاریس جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد که یکی از مهم‌ترین و مرتفع‌ترین آن برج ایفل است اما پس از برج ایفل «کلیسای سکره کر» دومین بنای مرتفع شهر پاریس است که بازدیدکنندگان آن می‌توانند از فراز آن نظاره‌گر چشم‌اندازهای زیبای شهر باشند.

کلیسای سکره کر بر روی تپه مونمارتر که یکی از بلندترین نقطه‌های شهر پاریس است، ساخته شده است. این تپه از ابتدا محلی برای عبادت و پرستش مردمان ساکن شهر از اقوام گول گرفته تا رومیان که بر فراز این منطقه معابد را بنا کردند، به حساب می‌آمده است.

افسانه‌های زیادی در خصوص این تپه و دلیل ساخت کلیسا در این منطقه وجود دارد؛ برای مثال گفته می‌شود «سنت دنیس» به عنوان اولین اسقف به این شهر سفر می‌کند تا مردم را به دین مسیحیت دعوت کند که اقداماتش مورد پسند حاکمان رومی آن دوران قرار نمی‌گیرد و توسط آن‌ها در منطقه مونتمار کشته می‌شود.

در ادامه این افسانه آمده است که سنت دنیس پس از جدا شدن سر از بدن، سر بریده شده خود را برداشته و چند کیلومتری به راه خود ادامه می‌دهد و در محلی که در حال حاضر کلیسا قرار دارد، بر زمین می‌افتد. پس از این اتفاق است که این تپه اهمیت و نام آن به مرور زمان به تپه شهدا و پس از آن مونتمار تغییر پیدا می‌کند. به همین جهت سال‌های سال در این منطقه کلیساهای متفاوتی بنا شد و این نقطه به مرکز مذهبی پاریس و محلی برای زیارت تبدیل شد.

کلیسای سکره کر در حال حاضر مکانی مشهور در پاریس است که تاریخ پیچیده‌ای را تا امروز گذرانده و در حال حاضر یک مرکز فرهنگی و مذهبی در محل است. با اینکه از ابتدا اهالی پاریس علاقه‌ای به ساخت این کلیسا در منطقه مونتمار نداشتند اما این کلیسا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه مورد بازدید قرار می‌گیرد.

کلیسای سکره کر همواره‌ نام‌های متفاوتی را با خود به همراه داشته است. در ابتدا کلیسا به «مونس مارتیس» به معنای کوهی از یخ شهرت داشت؛ پس از مدتی «مونت مارتر یا کوه شهید» نامیده شد و در حال حاضر مردم آن را «سکره کر» به معنای قلب مسیح مقدس می‌شناسند.

طراحی این کلیسا توسط «پاول ابدی»، برنده یکی از مسابقات طراحی کلیسای مدرن انجام شده است. ابدی برای طراحی این کلیسا یکی از سبک‌های نقاشی روی اثرات روم و بیزانس را الگوی خود قرار داده بود. پس از تایید طرح، عملیات ساخت کلیسا در سال ۱۸۷۵ آغاز شد اما تکمیل آن بارها به تعویق افتاد و در نهایت با رخ دادن اتفاقات زیادی، ساخت ساختمان کلیسا در سال ۱۹۱۹ به پایان رسید.

در ابتدا همانطور که گفته شد، مردم پاریس علاقه‌ای به ساخته شدن این کلیسا نداشتند اما طی زمان ساخت آن توسط دسته‌ای افراد مهم و تاثیرگذار به دو دلیل مورد حمایت قرار گرفت. اولین دلیل حمایت از ساخت کلیسا این بود که پاریس عهد ملی بسته بود که اگر بتواند درگیری با ارتش پروسس‌ها رها شود، یک کلیسا تاسیس خواهد کرد. دومین دلیل حمایت از ساخت کلیسا جبران گناه‌کاری انقلابیون پاریس در جریان کمون پاریس بود که در نهایت به‌ دستور مجلس شورای ملی در سال ۱۸۷۳، پروژه ساخت یک کلیسای مسیحی برجسته آغاز شد و شرط آن ساخت کلیسایی بود که از تمام نقاط پاریس قابل دیدن باشد.

کلیسا سکره کر با قرارگیری در ارتفاع ۲۱۳ متری از سطح دریا پس از برج ایفل دومین بنای مرتفع شهر پاریس است که از بالای گنبد آن نماهایی فوق‌العاده از پاریس شامل لدفانس، برج ایفل، برج مونپارناس، پانتئون، بوادو وینسِن، بوت شومون و کلیسای سن‌دنی قابل مشاهده است و به همین دلیل به قلب مقدس نیز شهرت دارد.

یکی از ویژگی‌های این کلیسا که هر سال تعداد زیادی برای بازدید به پاریس می‌کشاند، ناقوس کلیساست که به عنوان بزرگترین ناقوس فرانسه شناخته می‌شود. ناقوس «ساوویارد» که در سال ۱۸۹۵ ساخته شده، هدیه‌ای از دایره اسقفی ساواست که قطر آن حدود سه متر و وزن آن چیزی حدود ۱۸ هزار و ۸۳۵ کیلوگرم بوده و صدای آن را می‌توان از ۱۰ کیلومتری شنید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *