روستای جاغرق

روستاهای پیرامون مشهد در استان خراسان رضوی

استان خراسان رضوی و شهر مشهد مرکز این استان، از جمله نقاطی است که با کنترل بیماری کرونا، شاهد افزایش شمار گردشگران خواهد بود.

روستاگردی و بازدید از زندگی بومی و سنتی روستاهای هر منطقه، جذابیت‌های زیادی دارد و به تنوع سبک های گردشگری پس از دوران کرونا کمک خواهد کرد.

طبیعت روستاهای زیبای شهر مشهد، آب و هوای مطلوب آنها و روش زندگی ساده و دوست داشتنی اهالی آن، چیزی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و جا دارد آن را به کسانی که با خرید بلیط هوایی تهران مشهد به این شهر سفر می‌کنند پیشنهاد کنیم. در این نوشته بیشتر با روستاهای پیرامون مشهد در خراسان رضوی آشنا می‌شویم.

چرا گسترش روستاگردی برای گردشگری خراسان سودمند است؟

روستاگردی به عنوان یکی از سبک های گردشگری، می‌تواند وارد برنامه سفر مشهد شود. این موضوع از جنبه های مختلف دارای اهمیت است. نخست اینکه با حضور بیشتر گردشگران پس از ممکن شدن سفرها، رونق اقتصادی بیشتری به این روستاها می‌آید.

این موجب می‌شود مهاجرت از روستا به شهرها و حاشیه شهر کمتر شده و این سبک از زندگی همچنان زنده و پایدار بماند. فروش محصولات کشاورزی و دامی سنتی و همچنین صنایع دستی یکی از زمینه های جانبی کسب درآمد روستاییان هستند که با افزایش شمار گردشگران می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آنان کمک کند.

روستاگردی همچنین کمک می‌کند سبک زندگی اهالی روستاها، دیده شده و دچار انزوا و فراموشی نشود. پوشش و پوشاک سنتی، غذاها، گویش و مشاغل سنتی زندگی روستایی، با بهبود گردشگری بیشتر دیده شده و اهمیت خود را نشان می‌دهد.

آشنایی با روستاهای پیرامون مشهد

شماری از روستاهای خراسان رضوی در پیرامون شهر مشهد جای گرفته‌اند که با مقدار مشخصی رانندگی می توانید به آنها برسید. در این بخش خیلی گذرا به این جاهای دیدنی مشهد اشاره می‌کنیم:

روستای جیم آباد

روستای جیم آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب مشهد به سوی فریمان قرار دارد و به سبب محصول خربزه‌اش بسیار معروف است. روستای جیم آباد یکی از روستاهای غنی و پرکار در زمینه کشاورزی است و محصولات متنوعی را عرضه می‌کند. پس اگر توانستید حتما در تابستان و در فصل برداشت خربزه به آن سر بزنید.

روستای کنگ

نام روستای کنگ به معنای قلعه و دژ مستحکم است و این نام ریشه در گذشته پر فراز و فرود این روستا دارد. روستای کنگ که یورش ها و مقاومت های بسیاری را در دوران های مختلفی به چشم دیده است، به عنوان یک روستای با ساختار پلکانی شهرت دارد.

روستاهای پلکانی در نقاط مختلفی از ایران وجود دارند و روستای کنگ هم نمونه‌ای از این ساختار در استان خراسان است. این روستا که محصولات باغی فراوانی دارد یک گورستان باستانی و یک کاروانسرای شاه عباسی هم دارد.

توس

توس که اکنون به عنوان شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، خود دارای روستاهایی در پیرامون است، یکی از مقاصد و نقاطی است که گردشگران پس از سفر به مشهد به آن هم سر می‌زنند. توس با بناهای تاریخی همچون گنبد هارونیه و آرامگاه فردوسی شناخته می‌شود.

آرامگاه و موزه یادبود فردوسی، مقبره زیبا و باشکوه فردوسی بزرگ را در خود دارد. همچون آرامگاه مهدی اخوان ثالث (شاعر معاصر) و محمدرضا شجریان (خواننده) در همین مجموعه جای دارد و این به جذابیت این منطقه افزوده است.

روستای دهسرخ

روستای دهسرخ نامش را از رنگ سرخ خاک خود به دست آورده است. خاک این روستا به سبب وجود املاح معدنی مانند اکسید آهن، به رنگ سرخ است و به همین دلیل همه خانه‌هایی که در روستا با این خاک و مصالح ساخته شده‌اند هم قرمزرنگ هستند.

همین موضوع هویت دیداری ویژه‌ای به دهسرخ بخشیده است. همچنین در روایت‌های دینی آمده که امام رضا (ع) مدت کوتاهی را در زمان سفرش در این روستا توقف کرده است.

روستای نغندر

نام روستای نغندر از دو بخش نوغان به معنای ابریشم و دره آمده است. روستای نغاندر، زمانی از تولیدکنندگان بزرگ ابریشم در این منطقه بوده است. اکنون آن صنایع تولید ابریشم دیگر وجود ندارد، اما درختان توت هنوز در این روستا به جای خود هستند. روستای نغندر که حدود ۱۰ کیلومتر پس از طرقبه قرار دارد، اکنون به عنوان روستایی سرسبز و زیبا شناخته می‌شود.

روستای جاغرق

روستای جاغرق یکی از روستای منطقه شمالی مشهد و در نزدیکی طرقبه است. جاغرق به سبب باغ های میوه و طبیعتش یک منطقه ییلاقی به شمار می رود و در این سال‌ها، با ساخت تفرجگاه ها، تفریحگاه‌ها و رستوران های مختلف، میزبان گردشگران شده است.

گورستان تاریخی این شهر پیشینه ای مربوط به دوره تیموریان دارد. جاغرق همچنین دارای رودخانه پرآبی است که شاید اسم این روستا هم برآمده از پرآبی آن باشد.

روستای اندرخ

روستای اندرخ در ۳۳ کیلومتری شمال شرقی مشهد در مسیر کلات جای دارد و به سبب موقعیت نیمه کوهستانی، برای کوهنوردان نیمه حرفه ای هم جذاب است. همچنین این روستا دارای امام زادگانی است که نسبشان به امام هفتم شیعیان می‌رسد. آرامگاه امامزاده سیدفتح الله، میر عماد الدین و بی بی ربابه بیگم (ع) در روستای اندرخ جای دارد.

روستای اخلمد

روستای اخلمد که با آبشاری به همین نام شهرت دارد، مابین مشهد و چناران قرار دارد. اخلمد در دره‌های کوه بینالود جای گرفته و زمانی محل پناهگیری موقتی ساکنان پیرامون مشهد در زمان یورش مغول ها هم بوده است. به دلیل همین موقعیت جغرافیایی اخلمد بسیار بکر و البته خوش آب و هواست.

منبع:ایسنا

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *