ثبت ۱۲ اثر ناملموس فرهنگی در بوشهر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ۱۲ اثر ناملموس فرهنگی این استان شامل غذاها و آیین‌ها در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین ارسطوزاده افزود: این آثار شامل مهارت پخت غذای بومی محلی از جمله قلیه‌ماهی و للک بوشهری، مشتک اناری، مَجَک، شله موینی، پتی‌چغندر بوشهری و حشینه هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شده ‌است.

وی بیان کرد: مراسم طلبون کردن جزیره خارگ، دووت خارگی، آیین درمانی حصار مریم، نظربند (گز کردن پارچه)، رقص میت عروسی خارگ و جشن حنا ترکنون (حنابندان خارگ) نیز از جمله آیین‌های بومی محلی است که به‌تازگی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. مستندنگاری این آثار شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، فیلم، عکس و تهیه گزارش مکتوب از افراد محلی مطلع انجام گرفته است.

ارسطوزاده هدف از ثبت این آثار را حفظ و حراست از آیین گذشتگان و نیاکان برای انتقال به نسل آینده عنوان کرد و گفت: ثبت این آثار فرهنگی زمینه حفاظت قانونی از فرهنگ و رسوم بوشهری را فراهم می‌کند.

تاکنون ۴۱۰  اثر فرهنگی و طبیعی استان بوشهر شامل ۸۱ اثر ناملموس، ۳۱۳ اثر نامنقول، ۹ اثر منقول و ۷ اثر طبیعی در این استان به ثبت ملی رسیده ‌است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *