بوشهر

مهاجرانی که تا نوروز مهمان بوشهر هستند…

شالوها از جاذبه‌های زیبا و چشم‌نواز گردشگری بندر بوشهر هستند؛ پرندگان مهاجری که در نیمه دوم سال و برای گذراندن فصل پاییز و زمستان به این بندر آمده و مهمان ساحل‌نشینان خونگرم می‌شوند.

هر سال با سرد شدن هوا، هزاران قطعه پرنده از گونه‌های مختلف آبزی و کنارآبزی برای گذران زمستان وارد استان بوشهر می‌شوند و بوشهری‌ها نیز با روی باز از پرواز شالوها -مرغ‌های دریایی که در گویش‌ بوشهری شالو خوانده می‌شوند- بر فراز ساحل بی‌نظیر و زیبای خلیج‌فارس استقبال می‌کنند.

مرغ‌های مهاجر دریایی یا کاکایی‌ها در هوای دلپذیر و پاییزی بر بلندای آسمان سواحل بندر بوشهر پرواز می‌کنند و مردم نیز به تماشای آنها نشسته و یا به آنها غذا می‌دهند.

خسرو درویشی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این باره می‌گوید: همه ساله در نیمه دوم سال و از اوایل آبان ماه، مهاجرت و زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنار آبزی از عرض‌های شمالی تر (به خصوص کشورهای شمالی ایران و منطقه سیبری) به مناطق جنوبی تر و تالاب‌های کشور صورت می گیرد که استان بوشهر نیز یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان است.

وی افزود: مهمترین و بیشترین تعداد پرندگان مهاجر زمستان گذران در استان بوشهر شامل باکلان، کاکایی ها، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، انواع اردک ها، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز، لک لک، حواصیل و پرستوهای دریایی بوده اند.

به گفته رئیس نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست بوشهر در حد فاصل نیمه دوم دی ماه تا اواسط بهمن ماه ۱۳۹۹ عملیات آماربرداری از جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی استان بوشهر به انجام رسیده و به موازات این عملیات در دو سایت از تالاب‌های استان با همراهی کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان، پایش سلامت و وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز رصد گردید.

درویشی اظهار کرد: سایت‌های آماربرداری در کشور با توجه به سوابق حضور پرندگان مشخص شده که در استان بوشهر چهار سایت شامل محلهای تالابی پارک ملی دریایی نای بند، پارک ملی دیّر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مند، منطقه حفاظت شده حله و مناطق ساحلی و تالابی شهرستان بوشهر، مورد توجه سازمان بین المللی پرندگان (IBA) است.

گفتنی است استان بوشهر با توجه به دارا بودن حدود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با تنوع بافت و شکل زیاد و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است و حدود ۱۲۰ گونه از بیش از ۲۰ خانواده پرندگان زمستان گذران در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده اند و جمعیت عمده مهاجر آبزی را تشکیل می دهند. 

این مسئول بیان کرد: با همکاری نزدیک بین دو مجموعه اداره کل محیط زیست و اداره کل دامپزشکی و با توجه به اهمیت پیشگیری و رصد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، طی گشت مشترک دریایی وضعیت سلامت پرندگان مهاجر نیز مورد پایش قرار گرفته و هماهنگی های لازم جهت پیشگیری بهینه از بروز این بیماری صورت گرفت.

درویشی با اشاره به اهمیت حضور و تنوع پرندگان در جلب اکوتوریسم، خواستار توجه و رونق بخشی فیلم و عکاسی در حوزه طبیعی و توسعه زیبایی شناختی، استمرار همراهی و مشارکت اجرای عموم مردم و طبیعت دوستان در میزبانی بهینه از این مهمانان گرانقدر در طول مدت حضورشان در مناطق تالابی استان شد.

به گزارش ایسنا، استان بوشهر هشت منطقه شکار ممنوع و حفاظت‌ شده دارد و هر سال نیز پرندگان مهاجر تا پایان فصل سرما در تالاب حله، مناطق حفاظت‌ شده مند و پارک دریایی نای‌بند، و سواحل و جزایر استان بوشهر زمستان‌گذرانی می‌کنند.

حضور این گونه‌ها و به خصوص مرغ‌های دریایی در سواحل بوشهر، توجه مردم محلی و گردشگران را به خود جلب کرده و تماشای این پرندگان جز تفریحات روزمره آنان می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *