گلستان

بهار رویایی دلنشین در گلستان‌کوه استان اصفهان

گلستان در کویر، چیزی شبیه به یک رویاست اما این بهار رویایی دلنشین را در کویر مرکزی ایران می‌توان دید، این روزهای بهاری معاشقه گل‌های واژگون “گلستان‌کوه” استان اصفهان در دامن زاگرس سر بلند تابلوی زیبای طبیعت کشورمان را به غایت دلپذیر می‌کند که باید مانا بماند.

به گزارش ایرنا، بهار که به چله می‌نشیند، گلستان‌کوه دامن گلدارش را به تن می‌کند. در کشاکش دامنه زاگرس، دشت و دامن کوه، سراسر لاله زار می‌شوند.دشت گل‌های سرخ ،سرمست از عطر گل‌ها و گیاهان خودرو، در جایی میان کویر حکم عروس را دارد. عروسی که بهار مشاطه آن بوده و زلف گزانگبین‌ها را با لاله‌های سرخ‌گون آراسته است.

حرف از گلستان کوه است. در ۱۵ کیلومتری خوانسار که چیزی حدود ۱۵۰ کیلومتر با اصفهان فاصله دارد. این طبیعت بی همتا در آغوش زاگرس و کویر مرکزی ایران در شمار مناطق حفاظت شده قرار دارد. منطقه حفاظت شده به محدوده‌ای از منابع طبیعی از جنگل، مرتع، دشت، محیط‌های آبی و کوهستان گفته می‌شود که به جهت حفاظت و تکثیر زیستمندان گیاهی و جانوری دارای اهمیت زیادی است و از این رو باید تحت حفاظت باشند.

گلستان‌کوه نیز به دلیل وجود لاله‌ها ،گیاهان بوته ای و گون‌ها، اهمیت خاصی برای حفاظت دارد اما در این میان همیشه تیغ گردشگری ناهمسو و مخرب گلوی میراث طبیعی را خراشیده و می‌خراشد. بوته‌کنی آفت دیگر طبیعت گلستان‌کوه است که در سایه نادانی افراد ناآگاه تیشه به ریشه قامت  استوار طبیعت گلستان‌کوه می‌زند.

بهار در گلستان‌کوه با ابهت کوهستان و در فرودست آن، طنازی دشت لاله‌ها زیبا و دیدنی است. طبیعت کوهستانی و برفگیر گلستان کوه، آرام آرام چهره از نقاب زمستان بیرون می‌کشد و بنابراین بهار که به چله بنشیند، بهترین فرصت دیدار از زیبایی های گلستان‌کوه است. زمانی که زمین پوست می ‌رکاند و لاله ها از دل خاک دشت سر بیرون می‌کنند. بوی آویشن از همین زمان است که سرتاسر گلستان‌کوه را فرا می‌گیرد و تیهوها و کبک‌ها سرمست از آمدن بهار و باروری زمین آواز سرمی‌دهند.

گلستان کوه به واسطه برفگیر بودن دامنه‌ها، چشمه سارهایی دارد که بهار با دشت لاله‌ها کار تابلوی زیبای طبیعت این منطقه را به غایت زیبا و دلپذیرتر می‌کند.

شاید هنوز گلستان‌کوه در پایان زمستان رفته، سپیدی برف مانده را بر پیشانی داشته باشد و این در حالی است که در دامن کوه، جایی که دشت باردار انواع رستنی‌هاست، لاله‌های واژگون در پهنه سبز گون‌ها و گزانگبین‌ها خودنمایی می‌کنند. رستنی‌های این ناحیه در برخی موارد اندمیک و منحصر به همین منطقه هستند. جالب اینجاست که بدانید لاله‌های واژگون که اروپایی‌ها آنها را “گل سر به زیر” می‌خوانند در شمار گل‌های طبیعی اقلیم ایران و دامنه های زاگرس هستند که بیشتر از ۴۳۰ سال پیش توسط جهانگردان اروپاییبرای پرورش و تکثیر به اتریش برده شدند.

در حالی که این لاله زیبا و منحصربه فرد طبیعت ایران از گزند ناآگاهی محلی‌ها و  بوته کنی‌ها در معرض آسیب است در اروپا این گل سربه زیر تکثیر و پرورش داده‌ می‌شود. شوربختانه باید گفت که ما از مواهب و میراث طبیعی مان غافل‌ایم و پاسداران  خوبی از طبیعت خدادادی سرزمینمان نیستیم چراکه تیغ توسعه گردشگری نامانوس از یک سو  و عدم آگاهی محلی‌ها از سوی دیگر  به همراه هزار آفت ناشی از غفلت جان و حیات طبیعت ما را نشانه گرفته است.

بهار ،لاله‌های آتشی، لاله‌های سرنگون حنایی، لاله بیشه زار و لاله کوهی  سر و بن ، دشت و دامنه گلستان کوه را سراسر فرا می‌گیرند. در شرایط این روزهای کرونا که خوانسار هم در شمار شهرهای قرمز و نارنجی درآمده است، سفر و دیدار از طبیعت گلستان‌کوه را به اردیبهشت وعده بدهید. چرا که هیچ چیزی برای از دست دادن وجود ندارد و طبیعت گلستان کوه تازه در چله بهار دیدنی است و شاید تا آن زمان هم شرایط بهتری برای سفر به خوانسار و دیدار گلستان کوه فراهم شود.

گلستان‌کوه کوهی است در نزدیکی خوانسار که به دلیل رویش انواع لاله‌ها در فصل بهار شهره است. این منطقه از شمار مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان است. طبیعت زیبا و سبز گلستان‌کوه دارای ۷۰ گونه گیاهی است و کبک و تیهو از جمله پرندگان متمرکز در این ناحیه هستند.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، دو پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *