هلند

زیبایی‌های هلند را در کشور خودمان ببینیم

سفر به دامن طبیعت از شیرین‌ترین اتفاقات زندگی هر انسانی است.

امسال هم مثل سال گذشته کرونا بیخ گلوی سفرهای نوروزی با خیال راحت را گرفت؛ هرچند اجازه مشروط سفر به مردم داده شده، البته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اما باز هم خیلی از مردم کشورمان ترجیح دادند برای قطع کامل زنجیره کرونا، در خانه بمانند و سفر نروند تا با راحتی خیال در دیگر ایام سال سفر کنند.

اما؛ یک خبر خوش برای مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان؛ ما برای شما تدارک یک سفر شیرین مجازی به جای‌ جای کشور را داده ایم. شما می‌توانید با دنبال کردن مطالب نوروزی صفحه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تجربه شیرین مسافرت با تصویر به نقاط مختلف شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور را تجربه کنید. پس برای این سفر مجازی با ما همراه شوید؛

فصل بهار است و طبق معمول طراوت و شادابی از طبیعت می بارد؛ سفر به دامن طبیعت از شیرین ترین اتفاقات زندگی هر انسانی است. حالا این طبیعت می تواند پر از گل و گیاه و دار و درخت باشد و یا آبی بیکرانه دریا و پهنای کویر و آسمان پرستاره.

یکی از پیشنهادهای سفر مجازی ما به شما، سفر به شهر گل ایران است؛ شهری که به واسطه پرورش گل‌های زیبا و رنگارنگ به «هلند ایران» معروف شده است. با این توضیحات سفر به شهر محلات و باغ گلش را شروع می کنیم.

محلات یک از شهرهای استان مرکزی است؛ استانی که بیشتر صنعتی محسوب می شود. شهر محلات را بیش از همه به خاطر پرورش گل های زینتی اش می شناسند. این شهر در دامنه کوهستانی قرار گرفته و از مراکز صنعتی و کارخانه‌ها و آلودگی های شهری به دور است. برای همین موقعیت خوبی برای پرورش گل و گیاه و باغ گل دارد. خیلی ها از محلات با نام بهشت افسانه ای یاد می کنند؛ آنقدر که بازی رنگ و طراوت و زیبایی را در آن به واسطه گل ها می‌بینند.

طبق اطلاعات منتشر شده، محلات چیزی حدود ۹۰۰ هکتار اراضی زیر کشت دارد و به عنوان شهر گل ایران مطرح شده است و سالانه بیش از ۲۲ میلیون شاخه گل گلدانی و شاخه ای از گلخانه ها و اراضی گل خیز محلات تنها به بازار کشور عرضه می شود.

گفته می شود اولین بار یک مسیحی به نام «پرتیوار» که اصالتاً هلندی بوده و در تهران زندگی می کرده، با وارد کردن بذر گل از هلند اقدام به پرورش گل در ایران کرد. سرکارگرش هم که اهل محلات بوده، کشت گل را در دیار خود به شکل حرفه ای شروع می کند. در حال حاضر محلات یکی از مراکز تولید انواع گل های زینتی در آسیا شناخته می شود.

جشنواره گل و گیاه، همه ساله و در اوایل شهریور ماه در شهرستان محلات برگزار می شود. شهرستان محلات به سبب آب و هوا و استعداد مناسب برای پرورش گل و گیاه، جایگاهی بکر برای صادرات و جذب بازارهای جهانی گل و گیاه است. در محلات سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون شاخه گل صادر می شود.

اما جدای از طبیعت زیبای محلات، باید از مناطق تاریخی هم که این شهر را به عنوان شهر توریستی مطرح کرده است، نام برد.

شهرستان محلات با ۲۰۷۹ کیلومتر مربع مساحت در جنوب شرقی استان مرکزی قرار دارد و بجز گردشگری و تولید گل، صنایع سنگ از دیگر توانمندی‌های این شهرستان است.

چشمه‌های آبگرم محلات هم در ۱۵ کیلومتری شمال شرق این شهرستان در ارتفاعات بلند منطقه قرار دارند. رسیدن به این آبگرم ها از طریق جاده دلیجان – محلات و جاده اصلی قم – اصفهان (از طریق جاده دودهک – خورهه) امکان پذیر است. چشمه‌های آبگرم محلات شامل ۶ چشمه به نام‌های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری)، حکیم و روماتیسم می شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *