تهران

بنا و رویدادهای تاریخی پایتخت در سامانه “تهران مپ” بارگذاری شد

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران اعلام کرد: افزون بر۲ هزار اثر ثبتی و ارزشمند بنا و رویدادهای تاریخی در راستای معرفی بیشتر جاذبه‌های پایتخت در سامانه تهران مپ برای علاقه‌مندان بارگذاری شد.

ابوالفتح شادمهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از راه اندازی این سامانه مجازی ایجاد بانک اطلاعات کامل بناها و رویدادها و نیز ایجاد انگیزش احساسات مردم در قبال آثار موجود است تا بتوانند بیشتر به هویت خود توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه افزون بر یک هزار و ۷۰۰ بنای شاخص در تهران شناسایی شده و قرار است تا مشخصات آنان در این سامانه قرار گیرند گفت: فقط ۳۵۰ بنای ثبتی در پایتخت وجود دارد که اطلاعلات آنان کامل تر بوده و مابقی نیز عکس و اطلاعاتی از  آنان در سامانه تهران مپ http://map.tehran.ir قرار دارد.

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران تاکید کرد: همچنین اطلاعات مکان ها و رویدادهایی که در گذر تاریخ اتفاقی را در خود ثبت کرده اند از جمله در خیابان بهارستان، سبزه میدان، بازار، حضار ناصری و صفوی و میادین تاریخی را توسط کارشناسان جمع آوری کرده و در آن بارگذاری شده است.

شادمهری بیان کرد: این سامانه به صورت تک زبانه (فارسی) تهیه شده است که با فشردن کلیک بر روی سامانه و عبور از لایه های اطلاعاتی می توان از آن بهره مند شد.

به گفته وی علاوه بر آثار تاریخی نیز یک هزار رویداد در آن دیده شده است که پژوهشگران و تهرانگردان می توانند از آنها بهره مند شوند.

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران تاکید کرد که این سامانه توسط شهرداری تهران ایجاد شده است.

شادمهری همچنین از ساخت و اجرای سامانه دیگری با عنوان QR CODE (رمزنگاری) با همکاری شرکت دانشگاهی برای معرفی بیشتر بناهای تاریخی تهران خبرداد و گفت: در نظر است در این سامانه حدود بناهای تاریخ به صورت رمز گونه تعریف شود و علاقه مندان بتوانند اطلاعات لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار است تا در این سامانه به صورت گسترده و قرار دادن لیک هایی شامل نقطه نظر، بارگذاری فیلم و عکس از تهران قدیم برای اشخاص قابلیت آن را برای گردشگری ارتقا داد، گفت: مطالعات این سامانه حدود چهار ماه انجام شده است و در مرحله نخست به صورت سه زبانه (فارسی، انگلیسی و چینی) رونمایی می‌شود.

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران بیان کرد: از رویکرد های مهم این سامانه، چرخش و حرکت ۳۶۰ درجه در داخل بنا است و با حرکت در نقشه های هوایی، مسیرهای گردشگری و نیز جزییات پلان آن را به خوبی می‌توان دید.

شادمهری افزود: در مرحله نخست حدود ۳۰ بنای شاخص تاریخی در آن بارگذاری شده است و در مراحل بعدی می توان با بالا بردن لایه ها و نیز ارتقا و افزایش بناها، اطلاعات این سامانه را افزایش داد.

وی با بیان اینکه در آینده و با استقبال علاقه‌مندان نیز زبان های جدیدی در آن قابل دسترس قرار می‌گیرد، تاکید کرد: هم اینک اطلاعات کافی از تهران قدیم شامل مکان‌ها، رویدادها، روایت‌ها، داستان‌ها و قصه‌های کمتر شنیده شده هستیم که علاقه‌مندان می‌توانند این موضوعات را در این سامانه بارگذاری کنند.

گفتنی است که بازدید از این ۲ سامانه رایگان است.

مدیر بافت تاریخی تهران همچنین از فراهم شدن تور مجازی رایگان از خانه تاریخی مهربان در ایام کرونا خبرداد و گفت: هدف از این تور حفظ سلامتی بازدیدکنندگان است و گردشگران می توانند از طریق لینک  http://vtour.tehran.ir/mehrabanhouse/ اطلاعات و بازدید مجازی از این اثر تاریخی داشته باشند.

خانه مهربان با قدمت قاجاری در منطقه ۱۲ تهران قرار دارد که در سال ۸۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفت. هم اینک این خانه تاریخی به عنوان محل اداری بافت تاریخی شهرداری تهران محسوب می شود.

عودلاجان یا اودلاجان از محله‌های قدیمی شهر تهران است که از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به ۱۵ خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می‌گیرد که از نظر تاریخی، به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیار غنی است.

شادمهری علت نام گذاری این اثر را مالکیت فردی به نام “حسین مهربان منش” در هنگام ثبت عنوان کرد و گفت: در نقشه های تاریخی کرشیش و عبدالغفار مربوط به دوران قاجار، مالکان مختلفی برای بنای فعلی ذکر شده که همین عامل نشان دهنده تخریب و احداث ساختمان های مختلف در طول زمان در این محل بوده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *