تهران

خسارتی به تیمچه حاجب الدوله بازار تهران وارد نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران با اشاره به آتش‌سوزی امروز بازار کفاش های تهران گفت: برخلاف ادعای برخی رسانه ها، خوشبختانه در این حادثه، به تیمچه حاجب الدوله بازار تهران به عنوان یکی از آثار ثبت ملی، هیچ خسارتی وارد نشده است.

به گزارش ایرنا، حادثه آتش‌سوزی در بازار تهران ساعت ۷:۳۸ امروز به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و در پی این حادثه، ماموران پنج ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.اطفای حریق این فضا حوالی ساعت ۱۳ امروز با تلاش آتش‌نشانان مهار شد و در ادامه این ماموران عملیات لکه گیری و تخلیه دود این محل را انجام دادند. براساس اعلام سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، در این آتش‌سوزی ۳۰ باب مغازه براثر حریق، خسارت دیدند.

همچنین برخی رسانه ها اعلام کردند که تیمچه حاجب الدوله به عنوان یکی از آثاری که به ثبت ملی رسیده است دچار تخریب و آسیب جدی شده اما مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران این موضوع را رد کرد.

پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این درباره اظهار کرد: میراث فرهنگی از ایمن‌سازی بناهای تاریخی از جمله بازار تهران که در معرض حوادثی همچون آتش‌سوزی قرار دارند پیشرو است و از این سازی این بناها حمایت می کند.

وی با بیان اینکه علت آتش‌سوزی بازار تهران، هنوز از سوی آتش‌نشانی اعلام نشده و کارشناسی خسارات وارد شده در حال انجام است یادآور شد: خوشبختانه هیچ آسیبی به تیمچه حاجب الدوله که جز آثار ثبت ملی است وارد نشده و این آتش‌سوزی در محدوده ای رخ داده که به اصطلاح واجد ارزش است اما ثبت ملی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اینکه بخشی که دچار آتش‌سوزی شده، ملک خصوصی است خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی به هیچ عنوان در ملک شخصی مردم و کسبه ورود نمی کند. در عین حال در مواردی نیزهمچون آتش‌سوزی که 27 تیر 1398 رخ داد نیز مردم با هزینه شخصی و با تایید طرح بازسازی از سوی سازمان میراث فرهنگی، این فضا را مجدد احیا کردند.

جانفشان تاکید کرد: میراث فرهنگی از وجود سیستم اطفای حریق در محدوده فضای های ملی حمایت و استقبال خواهد کرد و امیدواریم آتش‌نشانی با همراهی مردم و کسبه در این راستاف همراهی های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه این حادثه یک تلنگر بود و باید برای حفاظت از بناهای تاریخی و میراثی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد خاطر نشان کرد: باید با ایمن سازی بیشتر، بازار تهران را از حوادث اینچنینی محافظت کرد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *