خلیج فارس

فروش قایق ایرانی به موزه کشورهای خلیج فارس با نرخ ۵۰۰ هزار تومان!

ایوب زارعی گفت: کشورهای خلیج فارس قایق های کوچک سنتی را با قیمت حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان می‌خرند تا در موزه بگذارند آن وقت در ایران مصوب می کنیم که دانش لنج‌سازی را از بین ببریم!

ایوب زارعی رئیس پایگاه میراث دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از بوشهر تا جاسک را پیمایش کرده و شناورهایی که قدیمی بوده‌اند را شناسایی و چهار شناور کوچک را به بندر کنگ منتقل کردیم تا تعمیرات اساسی روی آنها انجام شود. خیلی از استادکاران این شناورها دیگر زنده نیستند. اما آخرین بازمانده هایشان را پیدا کردیم تا بتوانیم در مدرسه علوم و فنون دریانوردی به جوانان درس بدهند و این هنر منتقل شود.

وی گفت: شناوری از بستانه به نام عامله یا شناور دیگری به نام هوری آوردیم. اینها قایق‌های کوچکی هستند که بیشتر برای ماهیگیری ساحل استفاده می‌شوند و کشورهای جنوبی و خلیج فارس آنها را با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان از ایران خریداری کرده و در موزه‌های خودشان نگهداری می‌کنند. در این شناورها اصلاً میخ به کار نرفته و نوع ساخت آنها خاص است. ما شیوه ساخت این قایق‌ها را مستند کرده‌ایم تا دوباره آنها را وارد چرخه بهره برداری، کنیم.

شهردار بندر کنگ در استان هرمزگان گفت: در گذشته مصوبه‌ای وجود داشت که براساس آن ساخت لنج چوبی منع شد و کارگاه‌های فایبرگلاس ایجاد کردند. اما پس از لغو آن مصوبه، دیگر منعی برای ساخت لنج وجود نداشت اکنون لنج چوبی ساخته می‌شود. منتها کمتر حمایت شد. لنج داران هم کمتر به سمت ساخت چوبی رفتند. ضمن اینکه لنج داران سنتی هم هیچ وقت سمت گرفتن تسهیلات نمی‌رفتند. شاید چون بسترش فراهم نبوده و تسهیلات برای شناورهای فلزی بود نه سنتی. در حال حاضر یک لنج چوبی برای قطر در حال ساخت است. چون ساخت لنج در ایران برای آنها ارزان‌تر تمام می‌شود. بزرگترین لنج چوبی منطقه که بیش از ۱۵۰۰ تن ظرفیت داشت هم برای امارات ساخته و فرستاده شد.‌

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *