موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس

موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس و رسالت تاریخی آن

موزه‌ها در گستره دنیای امروزی با توجه به نوع نگاهی که دولت‌ها و حاکمیت‌ها به آن دارند و بسته به نوع و میزان تأثیرگذاریی که که بر فرهنگ مردمان آن سرزمین در نهادینه کردن تاریخ و فرهنگ ملی یک کشور دارند، دسته‌بندی می‌شوند.

در ایران اما جایگاه موزه‌ها آنگونه که باید نیست و موزه‌ها معمولا در انتقال و رسانیدن مفهوم تاریخ و فرهنگ گذشته‌های دور ایران زمین که در سیر زمان و یا یک برهه زمانی خاص به عنوان کنشگران سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گذشته‌های دور ایران، نقش پویایی ایفا کرده‌اند با نقصی عمده روبه رو است.

با این وجود و با تمام کمبودهای موجود در نقاط مختلف کشور، موزه‌های مختلفی تأسیس و ایجاد شده‌اند که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود هر یک به فراخور ظرفیت‌های موجود کشوری و یا استانی، در صدد ایفای رسالت تاریخی خود برآمده‌اند.

از میان موزه‌های موجود، موزه منطقه‌ای خلیج فارس بوشهر که چند ماهی بیشتر از گشایش آن نمی‌گذرد با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند به عنوان یک موزه تخصصی که مختص تاریخ و فرهنگ خلیج فارس است نقشی محوری در کرانه‌ها و سواحل شمالی خلیج فارس ایفا کند.

همانگونه که از نام این موزه بر می‌آید، یک موزه منطقه‌ای است و و مناطق عمده‌ای‌ای در سواحل خلیج فارس را که شامل بوشهر، خوزستان و هرمزگان است را مبنی قرار داده و به معرفی فرهنگ تاریخی و تمدنی خلیج فارس از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر در این مناطق اختصاص دارد.

محل استقرار موزه منطقه‌ای خلیج فارس، محلی است که خود ریشه در تاریخ و فرهنگ مردمان بوشهر دارد که پیوند آنان با خلیج فارس به مانند سایر مناطق همجوار خلیج فارس از خوزستان گرفته تا هرمزگان پیوندی عمیق و ستودنی است.

کنسولگری دولت بهیه بریتانیا واقع در عمارت سبزآباد بوشهر، دارای تاریخی بس طولانی است. این عمارت نماد قدرت نمایی دولتی بوده است که زمانی اروپا، آسیا، آفریقا و خلیج فارس در ید قدرتش بود و بنا به قولی آفتاب در امپراطوریش هیچ گاه غروب نمی‌کرده است.

اما امروز چه سخن‌ها که که این کنسولگری با خود برای اهل معنی دارد. امروزه که نام خلیج فارس بر تارک این عمارت می‌درخشد، تداعی کننده تاریخ پر فراز و نشیب مردمان سرزمینی است که در بزنگاه‌های حساس تاریخی و در اوج اعتبار و هبوط و انحطاطهای زمانه همواره در راستای وحدت سرزمینی ایران کوشیده‌اند و نام وطن، پیوسته بر زبانشان جاری و با مهرشان عجین بوده است.

آری اینچنین است که موزه منطقه‌ای خلیج فارس در کنسولگری سبزآباد تصویرگر قدمت عیلامیان، اقتدار هخامنشیان، رزم آوری اشکانیان، اندیشه‌های ساسانیان، دریانوردی سیرافیان، رونق و شکوفایی هرمز و رشادت‌های امام قلی خان، کیاست شاه عباس، وطن پرستی نادرشاه، عطوفت کریم خان، خواستن‌ها و نتوانستن‌های قاجارها و تدبیرهای تیمورتاش است.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *