تورهای گردشگری

تبلیغات غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی رصد می‌شود

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تبلیغات غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی از طریق کمیته نظارت بر تورهای گردشگری استان رصد می‌شود.

یوسف بیدخوری با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت برگزاری تور در ماه مبارک رمضان، وضعیت حاد شیوع ویروس کرونا در استان و وضعیت قرمز کرونایی در بیشتر مقاصد گردشگری با تور گردشگری غیرمجاز شامل دو دستگاه مینی‌بوس حامل ۳۰ نفر برخورد شد و پرونده فرد متخلف به مرجع انتظامی ارجاع داده شد تا پیگیری‌‎های قضائی مربوط به آن انجام شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در دومین مرحله از اجرای طرح برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری خراسان رضوی نماینده پلیس امنیت اخلاقی، نمایندگان انجمن صنفی دفاتر و راهنمایان گردشگری نیز حضور داشتند.

بیدخوری با با بیان این‌که با هر فردی که نسبت به ایجاد کانال در فضای مجازی اقدام و بدون رعایت موازین قانونی و اخلاقی تور برگزار کند برخورد می‌شود، اظهار کرد: از طریق کمیته نظارت بر تورهای گردشگری، تبلیغات غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی رصد و اقدامات قانونی برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها به صورت اداری و میدانی انجام می‌شود.

وی به تضمین برگزاری تورهای گردشگری از طریق دفاتر و شرکت‌های مجاز اشاره و تشریح کرد: فرآیند دریافت مجوز فعالیت دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی به نحوی است که افراد ملزم به گذراندن دوره‌های مربوطه هستند و پس از تکمیل مدارک باید ضمانت‌های بانکی لازم را به اداره‌کل ارائه کرده و پس از تایید صلاحیت‌های لازم، پروانه بهره‌برداری دریافت نمایند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، ادامه داد: مسئولیت برگزاری تورهای گردشگری نیز با مدیران عامل شرکت‌ها و دفاتر خدمات گردشگری و راهنمایان گردشگری است که در صورت عدم ارائه خدمات قانونی مندرج در قرارداد باید پاسخگوی شکایات گردشگران باشند.

بیدخوری تصریح کرد: با توجه به این‌که راهنمایان گردشگری دوره‌های تخصصی را می‌گذرانند و پس از تائید صلاحیت کارت ویژه راهنمایان را دریافت می‌کنند و فعالیت آن‌ها تحت نظارت اداره‌کل میراث‎ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار می‌گیرد، توصیه می‌کنیم گردشگران برای پیشگیری از هرگونه مشکل با شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز و زیرپوشش اداره‌کل میراث ‌فرهنگی که در آن‌ها از راهنمایان دارای کارت معتبر حضور دارند، سفر کنند.

وی تاکید کرد: با تمهیداتی که از طریق سامانه فراهم شده است، برگزاری تورهای گردشگری از طریق دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری امکان‌پذیر است و این شرکت‌ها و دفاتر نیز باید برای برگزاری هر تور ضمن انعقاد قرارداد با گردشگران، نسبت به ثبت و بارگذاری اطلاعات تخصصی تور در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت (سادرا) از جمله درج مشخصات اعضاء تور، تعیین شرکت یا دفتر مجری، راهنمای دارای کارت، مبدا و مقصد سفر و بیمه اعضاء تور اقدام کنند و کد مربوطه را دریافت نمایند و تورهایی که این کد را نداشته باشند اجازه فعالیت نخواهند داشت.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: این تورها ملزم به استفاده از واحدها و اماکن اقامتی مجاز و رعایت ضوابط و مقررات و موازین اخلاقی هستند.

بیدخوری یادآورشد: با توجه به این‌که در پساکرونا شاهد حضور بیشتر مردم در فضاهای باز و طبیعت خواهیم بود، برگزاری تورهای مطمئن، ایمن و استاندارد برای شهروندان ضروری به نظر می‌رسد.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی گفت: هدف ما از اجرای طرح برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری، فرهنگ‌سازی، انجام فعالیت‌های مربوط به تورهای گردشگری در قالب و چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و حمایت از بخش خصوصی دارای مجوز از حوزه گردشگری است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *