گردشگری

وزیر: ۲۰۰ طرح گردشگری در کشور افتتاح می‌شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تا پایان ماموریت دولت دوازدهم ۲۰۰ طرح عمرانی گردشگری در کشور به بهره برداری می‌رسد.

علی اصغر مونسان عصر شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی هشت سال خدمت دولت تدبیر و امید ۳۲۰ طرح گردشگری در کشور به بهره برداری رسیده و این وزارتخانه بهره برداری از ۲۰۰ طرح دیگر در چند ماه آینده را برنامه ریزی کرده است.

وی اضافه کرد: در نتیجه اقدامات دولت تدبیر و امید تعداد تخت های اقامتی کشور به نسبت ۲۸۰ هزار تخت ابتدای سال ۱۳۹۲ هم اکنون با رشد ۵۰ درصدی به ۴۲۰ هزار تخت رسیده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در این مدت ۴۵۰ هتل، هتل اپارتمان و واحد اقامتی و همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بومگردی در کشور به بهر برداری رسیده است و هم اکنون نیز حدود ۳۰۰ طرح به ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر در دست ساخت و تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام بانک مرکزی و سازمان جهانی گردشگری میزان در کشور از محل گردشگری حدود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار براور شده است افزود: این میزان شامل ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) بوده که تنها پنج صدم درصد با میانگین جهانی شامل ۳.۴ درصد فاصله دارد.

مونسان یادآور شد: با توجه به روند فعلی توسعه گردشگری کشور انتظار داریم در چند سال آینده سهم صنعت توریستم کشور به میانگین جهانی نزدیک شود که این روند در صورت فروکش شدن همه گیری کرونا شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

مونسان با اشاره به اینکه مناطق آزاد ظرفیت بالایی برای توسعه همه جانبه کشور دارند گفت: سعی کردیم تا از منافع مناطق آزاد به ویژه جزیره  کیش که مهمترین محور فعالیت های آن گردشگری است در کمسیون اقتصادی دولت دفاع کنیم .

وی اضافه کرد: توسعه گردشگری یکی از اهداف دولت تدبیر و امید در هشت سال گذشته بوده که با حمایت های انجام گرفته از سرمایه گذاران این بخش در انتهای سال ۱۳۹۸ تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ایران به هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده که در مقایسه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ۱۲ سال گذشته (۲۰۱۰ میلادی) حدود ۲ برابر رشد دارد.

مونسان با اشاره به مباحث مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور گفت: وزیر اقتصاد برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع سفری به جزیره کیش خواهند داشت که انتظار می رود در این سفر این مساله به صورت کار ویژه مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز شنبه به منظور دیدار  بازدید از چند طرح گردشگری شامل مرمت کاخ مرجان، هتل های آسمان، پالاس، گرند ملیا و سپنتا گشت به جزیره کیش سفر کرده بود.

جزیره کیش دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.

جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *