لغو روادید

سفری که نیمه‌تمام ماند و لغو روادیدی که معجزه نمی‌کند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در هفته جاری سفری به مازندران کرد، قرار بود، دوروزه باشد اما یک‌روزه شد. دیگر اینکه قرار شده روادید بین ایران و روسیه برداشته شود اما قرار نیست این لغو روادید، حجم زیادی گردشگر روس را به ایران رهنما کند.

 سفر ۲ روزه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مازندران نیمه تمام ماند و علی اصغر مونسان با سپری کردن نخستین روز سفرش در استان به تهران بازگشت. وزیر میراث فرهنگی عصر دوشنبه (سوم خرداد) وارد مازندران شد و قرار بود برنامه هایش تا سه شنبه ادامه یابد.

مونسان در بدو ورود به مازندران از مسجد جامع فرح آباد ساری بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت بازسازی و نگهداری این اثر تاریخی دوره صفویه قرار گرفت. وی همچنین در مسیر رسیدن به ساری یک مجموعه سفره خانه سنتی ۲۰۰ نفره را افتتاح کرد.

تحویل گرفتن چهار ساختمان ترمیم و مهیا شده در پارک ولایت ساری برای موزه از شهرداری و افتتاح دبیرخانه شهر خلاق به عنوان یکی از اجزای رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ برنامه های دیگری بود که در نخستین روز سفر مونسان اجرا شد.

با این وصف، برنامه های اصلی سفر وزیر میراث فرهنگی برای روز دوم در نظر گرفته شده بود که شرکت در جلسه شورای اداری استان، افتتاح همزمان ۷۸ طرح گردشگری با اشتغال زایی حدود ۲ هزار نفر و بررسی آخرین وضعیت آمادگی مازندران برای پایتختی گردشگری اکو ۲۰۲۲ با عنوان رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ را شامل می شد.

علت بازگشت وزیر میراث فرهنگی و نیمه تمام گذاشتن سفر ۲ روزه اش به مازندران اعلام نشده است اما مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل نیمه تمام ماندن سفر وزیر و لغو جلسه شورای اداری را برگزاری جلسه غیر منتظره و اضطراری هیات دولت و لزوم حضور مونسان در آن جلسه عنوان کرد.

به نظر می رسد اخبار مرتبط با انتخابات مونسان را به پایتخت برگرداند.

لغو روادید معجزه نمی‌کند

محمدابراهیم لاریجانی مدیرکل  پیشین بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی که جزء دست اندرکاران تهیه برنامه اقدام برای جذب گردشگر به کشور در سال ۹۷ بود، به خبرنگار ایرنا گفت: کشور روسیه به دلیل اشتراکات و قرابت‌ها جزء ۱۰ کشور اول بازار هدف ایران برای جذب گردشگر انتخاب شد.

محمدابراهیم لاریجانی افزود: نزدیکی دو کشور، داشتن پروازهای متعدد بین شهرها، مسلمان بودن بخشی از مردم روسیه و علاقه روس‌ها به تاریخ و فرهنگ را از جمله اشتراکات دو کشور است. ایران با روسیه در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اشتراکات زیادی دارد که می تواند سبب علاقمندی روس ها به سفر به ایران شود.

لاریجانی با تاکید بر این که لغو روادید معجزه نمی‌کند، افزود: نمی توان به صرف لغو روادید منتظر ورود گردشگر روس به ایران شد؛ قطعا برای ایجاد علاقمندی و انگیزه روس‌ها برای سفر به ایران باید یکسری فعالیت ها انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به این که در همین برنامه اقدام فعالیت های ضروری برای جلب گردشگر روس به ایران تدوین شده است، اضافه کرد: حضور مداوم ایران در نمایشگاه گرشگری روسیه، برگزاری هفته فرهنگی ایران در آن کشور، نشست های تجاری بی تو بی، برگزاری تورهای آشناسازی برای خبرنگاران و آژانس داران روسیه و کمک گرفتن از ایرانیان مقیم روسیه و بالعکس بخشی از این برنامه ها است.

لاریجانی گفت: ورود حدود ۱۰۰هزار گردشگر روس به ایران در سال‌های اول و افزایش آن با شیب ۱۰ تا ۱۵ درصدی در سال‌های بعدی از جمله پیش بینی های ما در آن طرح اقدام بود.

مرمت مجسمه‌های میدان حُر بدون اطلاع میراث فرهنگی

مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: مرمت مجسمه‌های تخریب شده میدان حُر (منطقه ۱۱) بدون اطلاع و استعلام این نهاد متولی بوده است.

مجسمه‌ میدان حر شامل مجسمه نبرد گرشاسب اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه هرگونه اقدام مرمتی در آثار ملی باید به نظر این نهاد استانی برسد خاطر نشان کرد: به محض اطلاع از ماجرا، عوامل یگان حفاظت صبح امروز به این میدان اعزام و این پروژه متوقف شد تا بررسی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

ادیب زاده در مورد میزان تخریب و آسیب وارد شده به مجسمه‌های میدان حر تهران اشاره کرد و گفت که کارشناسان میراث فرهنگی هنوز بررسی‌ها را انجام نداده‌اند، اما تصاویری که یگان حفاظت فرستاده نشان می‌دهد تخریب‌هایی صورت گرفته است.

قدیمی‌ترین نسخه خطی تذکرةالاولیاء در کتابخانه ملی ایران 

قدیمی‌ترین نسخه خطی تذکرةالاولیاء عطار نیشابوری از مجموعه‌ نسخ خطی تحت تملک زنده یاد محمد صادق کیا، زبان‌شناس و استاد دانشگاه تهران در کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

حمزه مرادی‌بهرام فهرست‌نویس نسخ خطی، با بیان این که وجود مجموعه‌های ارزشمند و نفیس از این دست بر غنای هر چه بیشتر مخزن نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزوده است، گفت: محمد صادق کیا زبان‌شناس و استاد دانشگاه تهران بوده که در سال ۱۳۹۱، حدود ۳۸۰ نسخه خطی متعلق به او به کتابخانه ملی ایران منتقل شد.
وی ادامه داد: اغلب این نسخ، دربرگیرنده موضوعات ادبی، به‌ویژه فرهنگ‌های لغت، نیز مباحث گویش‌شناسی و همچنین منابع اختصاص دارد. از ویژگی‌های بارز این مجموعه می‌توان به وجود فرهنگ‌نامه‌ها و لغت‌نامه‌ها از زبان‌های مختلف از جمله فارسی به عربی، عربی به فارسی، ترکی به فارسی و فرانسوی به فارسی اشاره کرد.

امکان واگذاری بناهای تاریخی قم به بخش خصوصی وجود دارد

 علیرضا ارجمندی سرپرست اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: امکان واگذاری مکان‌ها و بناهای تاریخی برای توسعه گردشگری استان به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وجود دارد.

اگر بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنیم علاوه بر حفظ و مرمت آثار، کاربری متناسب با نیاز امروز برای آن اثر تاریخی تعریف می‌شود.

وی با بیان این که برای واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی باید سند مالکیت به نام دولت داشته باشیم، تصریح کرد: اکنون در حال دریافت سند برای برخی بناهای تاریخی استان هستیم تا شرایط واگذاری را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: مرمت آثار تاریخی بار سنگینی بر دوش دولت قرار می‌دهد که هر چند سال یکبار این مرمت نیاز است و تکرار می‌شود.

عکاسی ممنوع نیست

سید هادی احمدی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت و محوطه های تاریخی گفت: ممنوعیت کلی برای عکاسی در موزه‌ها و اماکن تاریخی وجود ندارد، اما احتمال اعمال موارد محدودیت موردی ممکن است.

احمدی در خصوص وجود قانون مبنی بر ممنوعیت عکاسی در برخی مجموعه‌های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: ممنوعیتی برای این کار وجود ندارد اما احتمال موارد محدودیت برای عکاسی از برخی از مجموعه های تاریخی وجود دارد.

وی ادامه داد: این محدودیت ها ممکن است در استفاده از فلاش دورربین یا مربوط به رعایت حقوق مادی و معنوی مجموعه های میراثی باشد؛ در مورد موزه ها و مجموعه های خصوصی هم کاملاً به متولی و صاحب مجموعه بستگی دارد.

احمدی با اشاره به تابلوی عکسبرداری ممنوع در بسیاری نقاط شهرها، گفت: عموما ساختمان ها با رده های امنیتی، اماکن دیپلماتیک، اماکن نظامی و انتظامی و قضایی هم در جداره‌های بیرونی و هم فضای داخلی دارای تابلوی عکاسی ممنوع هستند؛ فلسفه وجود چنین محدودیت‌هایی برای اماکن امنیتی است و ربطی به مراکز تاریخی ندارند.

راه‌اندازی موزه پرویز تناولی در مجموعه نصیرالملک شیراز

 محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مجموعه دست بافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی «پرویز تناولی» به این وزارت‌خانه در موزه‌ای به نام او در مجموعه نصیرالملک شیراز به شکل دائم به نمایش گذاشته می‌شود.

طالبیان گفت: مجموعه دست بافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی «پرویز تناولی» به این وزارت‌خانه در موزه‌ای به نام او در مجموعه نصیرالملک شیراز به شکل دائم به نمایش گذاشته می‌شود.

طالبیان معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مجموعه دست بافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی «پرویز تناولی» به این وزارت‌خانه در موزه‌ای به نام او در مجموعه نصیرالملک شیراز به شکل دائم به نمایش گذاشته می‌شود.

طالبیان در مراسم رونمایی و نمایشگاه منتخبی از مجموعه دست‌بافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی پرویز تناولی ۱۴۰۰ در موزه فرش ایران، با قدردانی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (علی اصغر مونسان)  برای اختصاص مکانی برای راه‌اندازی موزه استاد پرویز تناولی در شیراز و تشکر از محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی،  تندیس تناولی و تورج ژوله برای پیگیری راه‌اندازی این موزه گفت: به‌زودی موزه‌ای به نام استاد در مجموعه نصیرالملک که یکی از مجموعه‌های مهم و نفیس ماست، راه‌اندازی می‌شود. پرویز تناولی استاد برجسته‌ای هستند و این آثار حاصل تلاش ۶۰ ساله استاد و بودن میان عشایر است.

۱۴۰۸ اثری که استاد تناولی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهدا کردند،  به دقت ثبت و ضبط خواهیم کرد و اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در سامانه جام قرار خواهد داد.

پنجمین اثر خراسان جنوبی در آستانه ثبت جهانی است

حسن رمضانی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: تیر ماه امسال با حضور کارشناسان سازمان یونسکو، پنجمین اثر این استان با عنوان کاروانسراها به ثبت جهانی می‌رسد.

رمضانی افزود: در حال حاضر چهار اثر جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی وجود دارد که سه اثر از این تعداد در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شد. تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده و ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور از این استان است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ منطقه گردشگری و ۱۴ روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارد و ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌ دستی در ۶۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

گردشگری واکسن به سبد ⁧‫گردشگری سلامت‬⁩ اضافه می‌شود

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این ظرفیت وجود دارد که پس از واکسینه شدن همه مردم و با تولید واکسن داخلی کرونا، «گردشگری واکسن» به سبد «⁧‫گردشگری سلامت» ‬⁩ اضافه و منجر به رونق گردشگری در کشور شود.

مونسان از روند منظم واکسیناسیون‬⁩ افراد بالای ۷۰ سال در مجتمع ایران‌مال در غرب تهران ابراز رضایت کرد و نوشت: به‌نظر می‌رسد این ظرفیت وجود دارد که پس از واکسینه شدن همه مردم و با تولید واکسن داخلی، گردشگری واکسن به سبد ⁧‫گردشگری سلامت‬⁩ اضافه شود.

موزه لباس و منسوجات سنتی در بیرجند افتتاح شد

موزه لباس و منسوجات سنتی روز یکشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در بافت تاریخی شهر بیرجند افتتاح شد.

نخستین موزه تخصصی لباس محلی و منسوجات کشور به مناسبت هفته میراث فرهنگی در خانه تاریخی پردلی بیرجند به بهره‌برداری رسید.

این موزه که با هدف گردآوری لباس‌های محلی از طریق خریداری یا به امانت گرفتن راه‌اندازی شد، به بازآفرینی و احیای انواع لباس‌های محلی استان خراسان جنوبی نیز می‌پردازد.

موزه لباس و منسوجات سنتی از این پس میزبان گردشگرانی خواهد بود که علاقه‌مند به شناخت فرهنگ غنی جنوب خراسان هستند.

این بنا به روش درونگرا ساخته شده و عناصری همچون سردر، ورودی هشتی، دالان، حیاط مرکزی و ایوان ستون‌دار معماری بنا را شکل داده و یادگاری از دوران قاجار است.

فاصله کوتاه یادگار ۲۰۰ کیلومتری ساسانیان تا ثبت جهانی

دیوار دفاعی یا مار سرخ به عنوان یکی از سه دیوار تاریخی و کهن جهان پس از سال‌ها مهجوریت و دورافتادگی مورد توجه مسوولان میراث فرهنگی گلستان و کشور قرار گرفته و با فراهم شدن مقدمات ثبت جهانی، امیدها برای مرمت، بازیابی کامل و تبدیل آن به مکانی مناسب جذب گردشگران افزایش یافته است.

دیوار بزرگ گرگان یا دیوار بزرگ اسکندر از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه داشت اما در حال حاضر بخش زیادی از این دیوار از میان رفته‌ و قسمت‌هایی از آن در زیر خاک مدفون باقی مانده است.

این دیوار تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد پس از دیوار چین با طول ۶ هزار کیلومتر و دیوار سمیز آلمان به طول ۵۴۸ کیلومتر بزرگترین دیوار دفاعی جهان است.

برخی کارشناسان معتقدند دیوار تاریخی گرگان همزمان با دیوار چین ساخته شده و هر دوی این بناها برای مقابله با گروهی از مهاجمان به نام هپتالها که از شمال وارد می‌شده‌اند بنا گردیده است.

بیشتر تاریخ‌نگاران براین باورند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا نهاده اما گردیزی جغرافی‌دان و تاریخ‌نگار ایرانی نیمه اول قرن پنجم هجری در “زین الخبار” آغاز بنای آن را به یزدگرد اول و اتمام آن را به انوشیروان نسبت می‌دهد.

نخستین خانه موزه تمبر ایران در تبریز افتتاح شد

نخستین خانه – موزه تمبر ایران امروز شنبه در خانه تاریخی «مجتهدی» تبریز با حضور مدیرعامل شرکت پست، جمعی از نمایندگان مجلس و استاندار آذربایجان شرقی و مدیران استانی و شهری افتتاح شد.

به گزارش ایرنا،  محل استقرار نخستین «خانه – موزه تمبر» ایران در تبریز در کوچه پیرسمساری در بافت تاریخی «بازار تبریز» واقع شده که ساختمان قدیمی و یکصد ساله پست آذربایجان تا ۳۰ سال قبل در مقابل آن برپا بود و پس از آن به دلیل تعریض خیابان تخریب شد.

در فاز نخست افتتاح نخستین خانه – موزه تمبر ایران در تبریز، تمبرهای دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از تمبرهای پهلوی دوم و نیز کارت پستال هایی از کشورهای مختلف جهان به نمایش گذاشته شده است.

قرار است در فاز دوم و توسعه ای نخستین خانه – موزه تمبر ایران در تبریز، اشیا و ابزار پستی از قبیل مهرهای قدیمی پست تبریز و ابزار آلات قدیمی به جای مانده از تلگرافخانه تبریز و ادارات پست آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شود.

هشدار یک مقام محلی بندرلنگه قلعه مغویه در آستانه ویرانی است

محمد عمانی دهیار روستای بندر مغویه بندرلنگه گفت: بارش یک باران می‌تواند به عمر قلعه مغویه به عنوان بزرگترین قلعه خشتی هرمزگان پایان دهد. قلعه مغویه در گذشته مرمت شد اما به دلیل مرمت نادرست از قسمت ناودان‌ها شروع به تخریب شدن کرد.

عمانی ادامه داد: ستون‌ها و دیوارهای قسمت شمالی قلعه از درون ریزش کرده و قسمت بیرونی از سمت غرب در حال ریزش بوده و ورودی قلعه هم از سقف ریزش کرده است.

 تا حدودی اتاق‌های قسمت جنوبی سالم مانده و اندرونی ستون‌ها و اتاق‌ها همه تخریب شده‌اند و در قسمت بیرونی که هنوز باقی مانده بادگیرها تخریب شده‌اند.

دهیار بندر مغویه ابراز داشت: براساس اطلاعات معماران محلی، برای نجات قلعه ابتدا باید ناودان‌های آن را درست و اصولی مرمت کرد تا آب باران این بنا را نابود نکند.

موزه‌های برتر در ۱۴ شاخص معرفی شدند

در پایان سیزدهمین دوره مراسم انتخاب موزه برتر با شعار “آینده موزه‌ها؛ بازیابی و تصور دوباره”توسط کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) برترین موزه‌های کشور در۱۴ شاخص مختلف معرفی شدند و از آنها تقدیر یه عمل آمد.

در شاخص اعمال استانداردهای فیزیکی در بخش موزه‌های خصوصی، موزه مردم‌شناسی ارامنه جلفای نو، موزه تاریخ تجارت جندی شاپور معرفی شدند، در بخش موزه‌های دولتی متوسط، موزه چینی‌خانه، موزه ملی تاریخ طبیعی، موزه ملی ورزش، المپیک و پارا المپیک ایران و در  بخش موزه‌های دولتی بزرگ، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، موزه منطقه‌ای خلیج فارس و مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزیده شدند و در بخش موزه‌های دولتی کوچک هیچ یک موفق به دریافت حداقل امتیاز نشدند.

در شاخص توسعه مدیریت دربخش موزه‌های خصوصی، موزه‌های دولتی کوچک و موزه‌های دولتی متوسط موفق به دریافت حداقل امتیاز نشدند و در بخش موزه‌های دولتی بزرگ تنها مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان معرفی شد.

فضای گردشگری ابوموسی افزون‌بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سهراب بناوند سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: فضای گردشگری جزیره ابوموسی که از آبان سال گذشته آغاز شده افزون‌بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بناوند در این خصوص اظهار داشت:‌ این مجموعه که باید تا نیمه تیر جاری به بهره برداری برسد در زمینی به مساحت ۱۶ هزار متر در حال احداث است.

وی ادامه داد: کمپینگ گردشگری ابوموسی شامل ساخت آلاچیق، غرفه صنایع‌دستی، زمین ورزشی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، حمام، سوئیت، برج نور، آب‌نما، پیاده‌رو و محوطه‌سازی است. اعتبار ایجاد کمپینگ گردشگری ابوموسی از محل اعتبارهای ملی تامین شده و ۴۳ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *