میراث فرهنگی

آیا نامزدها برنامه‌ای برای میراث فرهنگی، گردشگری دارند؟

 بعد از برگزاری دومین مناظره انتخابات و بیان دیدگاه‌ها درخصوص مسائل مختلف مشخص شد، این نامزدها برنامه مشخصی درباره موضوعات مهمی همچون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ندارند.

این روزها تنور انتخابات به واسطه مناظره‎ ها و برنامه‎ های نامزدها گرم است. طبعاً مردم هم به نسبت آنچه از نامزدها می‎ شنوند و آنچه به عنوان مشکل درک کرده ‎اند در مورد نامزدها و نقطه نظراتشان اظهارنظر می ‎کنند. در این میان به نظر می‎ رسد بسیاری از مسائل جدی کشور بین رقابت‎ ها گم یا کم‎رنگ شده است.

خمیرمایه همه اظهارنظرها وضعیت اقتصادی و معیشتی است و تقریباً همه نامزدها و البته مردم موضوع فساد را پررنگ می ‎بینند. اگر چه در نگاه اول همه چیز درست به نظر می‎ رسد، متأسفانه این انتخابات اقتصاد زده شده است. به عنوان یک کارشناس میراث فرهنگی در میان ساعت‎ ها سخنرانی و مناظره و اظهارنظر کاندیدها اثری از فرهنگ، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‎ دستی ندیدم.

‎‎راه ‎حل‎ های ارائه شده توسط عزیزان نامزد و حتی کارشناسانی که منتقد نامزدها هستند هم صرفاً نسخه ‎های پولی و بانکی و اقتصادی است.

متأسفانه با این وضعیت شاید بتوان گفت دشمنان این سرزمین به هدف خود رسیده ‎اند و کاری کرده‎ اند که تمام کشور حرف اقتصاد و معیشت را بزنند آن هم تولید در صنعت و کشاورزی.

هموطنان، کارشناسان، لطفاً این موضوع را به عنوان یک مطالبه، یک سؤال، یک دغدغه مطرح کنید که اساساً رویکرد نامزدها در خصوص میراث فرهنگی چیست؟ لطفاً از نامزدها بپرسید آیا هیچ تصوری از اینکه قرار است رئیس جمهور چه کشوری با چه سابقه تاریخی و تمدنی بشوند دارند یا نه؟ چند سؤال اطلاعات عمومی تاریخی از نامزدها بپرسید، کمی از تاریخ معاصر فراتر بروید. از نامزدها بخواهید برنامه شفاف و مشخص خود را در خصوص گردشگری داخلی و خارجی بیان کنند. سهم برنامه آنها از ایجاد اشتغال در بخش خدمات گردشگری چیست؟ در خصوص صنایع‎ دستی چه برنامه‎ ای دارند؟

هموطنان عزیز از نامزدهای شورای شهر بخواهند رویکردشان را در خصوص بافت ‎های تاریخی شهرشان، آثار تاریخی شهر، موزه، گردشگری و صنایع ‎دستی به وضوح بیان کنند.

در سال های اخیر ارائه و قدرت شوراهای شهر در برخی شهرهای کشور باعث بروز بزرگترین خسارت ‎ها به بافت ‎های تاریخی شد. تلاش‎ های بسیاری از سوی برخی اعضای شورای شهر برای خروج آثار از ثبت ملی صورت گرفت و بسیاری طرح ‎های حفاظتی بافت‎ های تاریخی به دلیل مخالفت شوراها اجرا نشد. پشت پرده بسیاری تخریب‎ ها برخی اعضای شوراهای شهر و روستا بودند و انتصاب بسیاری از شهردار‎ها و دهیاری‎ های ضد میراث فرهنگی توسط شوراهای شهر و روستا بود. مافیای زمین و تراکم در برخی شهرها به پشتوانه شوراها طرح های تفصیلی و هادی را از اساس تغییر می‎ دادند و آنچه حاصل فعالیت یک یا دو دوره شورا بود جز شهرها و محله‎ های بی‎ هویت، نبود.

بسیاری تخریب محوطه‎ های باستانی به بهانه رفع موانع تولید انجام شده و در چهار سال آتی هم موجودیت آثار تاریخی را تهدید می ‎کند.

طی سال های اخیر اعتبارات و منابع انسانی حفاظت و مرمت میراث فرهنگی در مقایسه با کمیت و کیفیت این آثار حکایت ارزن و خرمن بود و هست، در حالی که سطح انتظار و توقع به حق مردم بسیار بالاتر از توان و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‎دستی بود.

انتخابات احتمالاً تنها زمانی است که مردم برنامه مورد انتظار خود را از نامزدهای ریاست جمهوری در مقیاس کلان و از نامزدهای شورای شهرشان در مقیاس خرد مطالبه کنند.

عزیزانی که در مقام سؤال از نامزدها قرار می‎ گیرند لطفاً برای کشور و برای مردم، از نامزدها برنامه دقیق و شفافشان را در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری را مطالبه کنند. مردم باید بدانند آیا نامزد منتخب شان اساساً اعتقادی به حفاظت از میراث فرهنگی دارد یا نه؟ آیا نامزدها تصوری از مختصات تاریخی و تمدنی این سرزمین دارند؟ برنامه ایشان برای حفظ، معرفی و احیای آثار تاریخی چیست؟ برنامه ایشان برای مدیریت این نهاد چیست؟ نامزدهای محترم ریاست جمهوری حداقل باید تعداد آثار ملی و جهانی کشور را بدانند و به صراحت اعلام کنند که سهم میراث فرهنگی از بودجه کشور چند درصد خواهد بود.

سخنی با نامزدهای محترم ریاست جمهوری

همه می‎ دانیم اقتصاد مهمترین دغدغه کشور است، امّا این اولین و آخرین دوره  نیست که تنگناهای اقتصادی کشور حاصل از جنگ و دشمنی و کم آبی و فساد و  در این سرزمین رخداد نموده است، آیا با همه ظرفیت‎ های سرزمین آشنایی دارید؟ آیا با راهکارهای تاریخی و موفق حل مشکلات که بارها در این سرزمین تجربه شده‎ اند آشنایی دارید؟ آیا به دنبال اختراع چرخ هستید یا معتقدید ادامه تجربه زیست در سرزمین راه‎حل عبور از مشکلات است؟

عزیزان: بی ‎اغراق میراث فرهنگی و تاریخ برای همه مشکلات، حتی مسائل جدید و نوظهور راه حل دارد. چقدر میراث کشورتان را می‎ شناسید و چقدر با تاریخ آشنا هستید؟ برنامه شما برای به حرکت درآوردن چرخ گردشگری چیست؟ آیا از مسائل و مشکلات عدم بهره‎‌مندی ایران از سفره گردشگری جهان اطلاع دارید؟ چه برنامه‎ ای برای آن دارید؟ برای رفع موانع ورود گردشگر خارجی چه برنامه‎ای دارید؟

از نظر شما در شرایط اقتصادی حاضر هزینه در حفاظت و مرمت آثار تاریخی دارای اولویت هست یا نه؟

لطفاً به مردم شفاف موضع و نظرتان را در خصوص حفاری‎ های غیرمجاز، قاچاق آثار تاریخی، سوداگری زمین بیان کنید. در این صورت فارغ از جناح و دسته‎ بندی‎ های سیاسی مردم را در کنارتان خواهید داشت.

عزیزان به شما اطمینان می‎ دهیم دوستداران میراث فرهنگی در کشور بسیار پرتعدادتر از هر تیم فوتبال، هر گروه سیاسی و هر اکثریت اعتقادی هستند. از این ظرفیت بهره‎‌مند شوید.

سخن در این موضوع بسیار و مجال محدود است. امیدواریم نامزدهای محترم ریاست جمهوری و نامزدهای محترم شورای شهر کمی از برنامه ‎های خود در خصوص میراث فرهنگی و طبیعی کشور سخن بگویند.

به نظر می‎ رسد تشکل‎ های مردم نهاد فعال در این حوزه باید میثاق نامه‎ هایی را در حوزه بافت‎ ها و بناهای تاریخی آماده کنند و از کاندیدهای بالقوه امضاء بگیرند که بر این میثاق می‎ مانند و در صورت تایید نامزدها، از آنها رسماً حمایت کنند.

خداوند این سرزمین کهن را از جنگ، خشکسالی و  دروغ دور بدارد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *