خوزستان

خوزستان محل جغرافیایی طرح مشترک «پایلوت» با هیات ایتالیایی شد

 مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی وزارت میراث فرهنگی گفت: استان خوزستان، محور سه اثر میراث جهانی چغازنبیل- شوش و سازه‌های آبی شوشتر به دلیل ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی متعدد به عنوان محل جغرافیایی انجام طرح «پایلوت» هیات ایتالیایی و ایرانی برگزیده شد.

به‌گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث‌آریا، رویداد تخصصی میراث‌فرهنگی و گردشگری بین‌المللی با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سفارت ایتالیا، اتاق بازرگانی ایتالیا در ایران و تعاونی‌های ایتالیا،‌ در محل سفارت ایتالیا در تهران برگزار شد. این رویداد، فاز سوم طرح پایلوت است که به‌زودی و پس از پایان رفع محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا وارد فاز اجرایی خواهد شد.

در این رویداد، نمایندگانی از معاونت میراث‌فرهنگی، معاونت گردشگری، معاونت امور حقوقی و مجلس و معاونت سرمایه‌گذاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سفیر ایتالیا، مدیر اتاق بازرگانی ایتالیا در ایران، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نماینده اتاق تعاون و نمایندگانی از تعاونی‌های مرتبط با موضوع میراث‌فرهنگی و گردشگری در ایتالیا حضور داشتند و در مورد ظرفیت‌های مشترک دو کشور در پیشبرد پروژه مشترک در حوزه تخصصی خود مواردی را مطرح کردند.

فرهاد عزیزی زلانی مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی در این رویداد گفت: در سال‌های گذشته همکاری‌های ویژه‌ای با سفارت ایتالیا و اتاق بازرگانی این کشور در تهران و هتعاونی‌های این کشور در زمینه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شد، در این مرحله راهبرد همکاری، جنبه‌های کاری مورد توافق و همچنین آثار ممکن برای انتخاب یک پروژه پایلوت مطرح شد.

او افزود: در فاز دوم همکاری‌ از متخصصان و هیات ایتالیایی در برخی آثار میزبانی شد تا چشم‌انداز بهتری از همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مباحث تخصصی به‌دست آید. در این فاز از بسیاری آثار جهانی و ملی در غرب کشور نیز بازدید شد و در نهایت جلسه جمع‌بندی با حضور معاون میراث‌فرهنگی و هیات ایتالیایی برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی تصریح کرد: در فاز سوم همکاری‌ها، استان خوزستان و محور سه اثر میراث جهانی چغازنبیل-شوش و سازه‌های آبی شوشتر، به دلیل ظرفیت‌های طبیعی نظیر رودخانه‌های دز، کارون و کرخه، سواحل خلیج‌فارس، مناطق کوهستانی و شن‌زارها، مناطق حفاظت‌شده با گونه‌های جانوری و گیاهی خاص، چشمه‌سارها و آبشارها، موقعیت استراتژیک جغرافیایی و نزدیکی به مرزهای جنوبی و غربی و داشتن ظرفیت‌های فرهنگی متعدد و بهره‌گیری از آثار میراث جهانی و آثار میراث‌فرهنگی ملی نظیر سنگ‌نگاره‌های ۴ هزار ساله ایذه، تعدد استقرار تمدن‌های مختلف از هزاره‌های گذشته تاکنون و ماهیت چندفرهنگی و دانش و مهارت‌هایی چون پرورش اسب و شتر و غیره به‌عنوان محل جغرافیایی انجام پروژه پایلوت برگزیده شد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *