روسیه

روسیه بی روادید، میراث و گردشگری بدون جایگاه در مناظره‌ها

علاقه‌مندان سفر به روسیه می‌توانند بدون داشتن روادید به روسیه سفر کنند، در مناظرات و دیگر برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری شاهدیم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری جایگاهی ندارد.

این روزها تنور انتخابات به واسطه مناظره‌ ها و برنامه‌ های نامزدها گرم است. نامزدها در دوره دوم مناظرات تلویزیونی که با محوریت فرهنگ برگزار شد؛ هیچ صحبتی از فرهنگ نکردند و معلوم شد اولویتی برای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قائل نیستند. البته رایزنی ها برای برداشتن روادید روسیه به سرانجام رسید و حالا ایرانی می توانند بدون روادید عازم روسیه شوند.

ورود گروه های گردشگری ۵ تا ۵۰ نفره به ایران و روسیه بدون روادید

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو اعلام کرد: با امضای برنامه اقدام مشترک در راستای موافقتنامه لغو روادید گروهی میان تهران-مسکو گروه های گردشگر ۵ تا ۵۰ نفره ایرانی و روسی می توانند بدون روادید به ایران و روسیه سفر کنند.

مونسان در مسکو در پاسخ به سوال ایرنا افزود: در دولت دوازدهم یکی از موضوعات مهم روانسازی ورود گردشگران خارجی به کشور بود و بازارهای هدفی برای گردشگری مشخص و قرار شد یکی از اقدامات لغو روادید با کشورهای هدف باشد.

وی افزود: یکی از این مقاصد و بازارهای هدف گردشگری برای روانسازی، روسیه بود که در این سفر اجرایی می شود و گردشگران دو کشور در قالب گروه های حداقل پنج  و حداکثر ۵۰ نفری می توانند بدون داشتن روادید به دو کشور سفر کنند.

امضای تفاهم‌نامه بین موزه نیاوران و پوشکین روسیه

تفاهمنامه همکاری بین موزه نیاوران ایران و موزه پوشکین روسیه با هدف افزایش همکاری بین موزه‌های دو کشور به امضای علی رضا شریفی مدیر کاخ موزه نیاوران ایران و مارینا لوشاک رئیس موزه پوشکین روسیه رسید.

بر اساس تفاهمنامه این دو موزه مهم در دو کشور برای تبادل تجربیات و دانش موزه شناسی همکاری خواهند کرد. برگزاری نمایشگاه های مشترک و دوره های آموزشی و تبادل کارشناسان از جمله مفاد این تفاهم نامه است. موزه پوشکین یکی از بزرگترین مجموعه های هنری در روسیه است که آثار هنری خارجی از دوران باستان تا به امروز را در خود جای داده است.

ظرفیت های گردشگری ایران در جهان بی نظیر است

علی اصغر مونسان در دیدار با جمعی از فعالان گردشگری ایران و روسیه، ظرفیت های گردشگری کشورمان را در دنیا بی نظیر عنوان کرد.

مونسان به ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری و سیاحتی ایران اشاره کرد و افزود: در کنار ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری در ایران متمدن و زیبا،  امنیت کامل و میهمان نوازی ذاتی ایرانیان، مجموعه‌ای جذاب را برای حضور گردشگران از سراسر جهان ایجاد کرده است.

وی یادآورشد که سرزمین ایران علاوه بر داشتن آثار تاریخی، فرهنگی و تمدنی متنوع و صنایع دستی بی نظیر، از چشم اندازهای زیبای طبیعی شامل جنگل‌های انبوه، کوههای سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و کویرهای زیبا برخوردار است و می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد در ایران بیش از ۷۰۰ موزه دولتی و غیردولتی وجود دارد که از نظر غنای فرهنگی، تمدنی و تاریخی، در دنیا بی نظیر است.  در بخش صنایع دستی، بیش از ۳۵۰ هنر اصیل و بومی وجود دارد.

لغو روادیدگروهی بین ایران و روسیه تاریخی است

زارینا دوگوزووا رئیس آژانس فدرال جهانگردی روسیه (روس توریسم) اجرایی شدن موافقت نامه لغو روادید گروهی تهران-مسکو را رویدادی تاریخی در روابط دو کشور عنوان کرد.

دوگوزووا بعد از امضای سند برنامه اقدام مشترک لغو روادید گروهی میان تهران-مسکو  در گفت و گوی مطبوعاتی تصریح کرد: لغو روادید باعث می شود حجم زیادی از گردشگران روسی و ایرانی به داخل دو کشور تردد کنند که علاوه بر اینکه باعث شناخت و اشنایی با فرهنگ های غنی هم می شوند به تقویت بیشتر روابط دوستانه دو کشور خواهد انجامید.

وی گفت: بر همین اساس هم ما هم طرف ایرانی گردهمایی ها، برنامه های آمادگی و دوره های آموزشی برای میزبانی از گردشگران برگزار کرده ایم تا گردشگران دو کشور بتوانند علاوه بر تردد راحت، از اقامت و سفر خوبی برخوردار شوند.

رئیس آژانس فدرال جهانگردی روسیه اظهار داشــت: ما شرایطی را فراهم کرده ایم و خواهیم کرد که گردشگران مسلمان ایرانی اقامت خوبی را در روسیه داشته باشند و مثل خانه خود احساس راحتی کنند.

وی افزود: صنعت گردشگری باعث می شود مردم کشورهای ما بتوانند درباره فرهنگ و تمدن همدیگر بیشتر آشنا شوند، از این رو گردشگران روسی به ایران سفر می کنند و با کشور شما بیشتر اشنا می شوند.

ابلاغ بسته حمایت از کسب و کارهای گردشگری در سال ۱۴۰۰

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از موافقت کارگروه مقابله با پیامدهای کرونا از تمدید بسته حمایت از کسب و کارهای گردشگری در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

تیموری با بیان این خبر گفت: پیرو تلاش به منظور متقاعدسازی ستاد ملی مدیریت کرونا جهت اعمال حمایت‌های بیشتر و استمرار پشتیبانی‌ها بسته حمایتی تلفیقی جدیدی مشتمل بر دو بخش مشترک اشتغال‌محور و بنگاه‌محور برای کسب‌وکارهای حوزه گردشگری در کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا تنظیم و بخش‌هایی از جمله حمایت‌های بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای مربوط به کسب وکارهای حوزه گردشگری را پوشش داد که بخش اول این حمایت‌ها در قالب تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ گردید. همچنین بخش دوم نیز در دستور کار ستاد ملی قرار دارد.
وی افزود: تا کنون بیش از یکهزار و صد میلیارد تومان تسهیلات در قالب دو بسته حمایتی اشتغال‌محور و بنگاه‌محور به کسب و کارهای گردشگری آسیب دیده پرداخت شده است و پرونده بیش از  نهصد میلیارد تومان نیز تکمیل و هم‌اکنون در بانک ها در دست اقدام است.

سیستان و بلوچستان با محیط‌زیستی بکر و ظرفیت بالای گردشگری

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور (طول شمال تا جنوب آن بیش از هزار و ۱۰۰ کیلومتر) با محیط زیست بکر و تنوع جانوری، گیاهی، آب و هوایی، داشتن دشت، کوه، بیابان و دریا و طبیعتی بی‌نظیر از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است.

محیط زیست یعنی محیط زندگی و همانگونه که از نام این کلمه پیداست این محیط جایی است که تمام موجودات کره زمین در آن زندگی می کنند و به هم وابسته هستند. در یک تعریف کلی می توان گفت محیط زیست از مجموعه شرایط بیرونی که در طول عمر یا زندگی یک موجود زنده مانند انسان بر او اثر می گذارد تشکیل شده است. از دیدگاه جهانی، آب،  خاک و هوا سه جزء عمده محیط زیست انسانی تلقی می شوند و هرگونه آلودگی آنها آلودگی محیط زیست محسوب شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

رشد روز افزون جمعیت، افزایش تقاضا برای مواد غذایی و سایر نیازمندی های بشر، توسعه صنعت گردشگری و گسترش پدیده شهرنشینی و تشدید آلودگی محیط زیست، سلامتی و حیات موجودات زنده بویژه انسان را با خطر جدی مواجه ساخته است.

سطح اشغال هتل‌های کیش به ۸۰ درصد رسید

مسیح الله صفا رییس جامعه هتلداران جزیره کیش گفت: سطح اشغال هتل های این جزیره در سه روز گذشته به ۸۰ درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه به صورت میانگین سطح اشغال هتل های این جزیره در سال جاری حداکثر ۵۰ درصد بود اظهار داشت: این میزان به علت افزایش سفرها در سه روز گذشته به حداکثر ۸۰ درصد رسیده است. رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هتل‌ها و صنوف جزیره از جمله مواردی است که نگرانی در خصوص شیوع ویروس کرونا در کیش را به حداقل رسانده و در این راستا هتل ها از صنوف فعال رعایت کننده دستورالعمل ها هستند.
رییس جامعه هتلداران کیش یادآور شد: در ۱۵ ماه گذشته هتل ها به منظور سهم آفرینی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت پدیرش و ۵۰ درصد ظرفیت رستوران های داخل هتل های این جزیره استفاده شده و تمام دستورالعمل های بهداشتی در آن ها رعایت شده است.
وی با بیان اینکه اکنون در ۵۳ هتل فعال جزیره ۶ هزار پرسنل مشغول به کار هستند گفت: تاکنون درصد کمی از این کارکنان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که این درصد پایین ابتلا، نشان دهنده موفقیت این جامعه در رعایت پروتکل های بهداشتی است.

تصویب آیین‌نامه اجرایی برند ملی گردشگری منجر به رونق اقتصادی می‌شود

 ولی تیموری، معاون گردشگری کشور، تحقق و نهادینه‌سازی برند ملی گردشگری را با تدوین برنامه‌ای عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط محقق دانست و گفت: تصویب این آیین‌نامه منجر به ایجاد تصویری مثبت از ایران در جامعه بین‌الملل، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی خواهد شد.

ولی تیموری درباره اهمیت برند ملی گردشگری آیین‌نامه اجرایی مصوب  ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در هیات وزیران، افزود: برند ملی گردشگری ایران از سال ۹۸ بر پایه روش علمی و با مشارکت ذی نفعان و فعالان حوزه گردشگری همچنین صاحب‌نظران علمی و فرهنگی کشور انتخاب و در سازمان جهانی گردشگری UNWTO معرفی و ثبت شد. با این اقدام ایران برای اولین بار دارای برند ملی گردشگری شد.

تیموری با بیان اینکه الگوی برند ملی گردشگری بر پایه سه محور خلق ارزش، مخابره ارزش و ارائه ارزش و در چهار مرحله، مورد تایید و مبنای کار قرار گرفت، افزود: چالش اساسی برندینگ و تعریف هویت برند ملی گردشگری ایران، وحدت بخشی به تنوع و کثرت جاذبه‌های متعدد گردشگری بود، که پس از بررسی‌های عمیق و برگزاری جلسات اتاق فکر، همراه با صاحب نظران حوزه‌های مرتبط، سیمرغ به عنوان نشان هویت بصری برند ملی گردشگری و ایران باشکوه: یک تجربه متفاوت Majestic Iran: A Different Experience به‌عنوان شعار و هویت کلامی برند ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

تحول در مدیریت سواحل مازندران؛ ساحل هوشمند، دریای امن

امنیت دریای مازندران برای علاقه‌مندان به شنا از امسال با اجرای طرح هوشمند ساحل امن و همچنین بهره‌برداری از طرح پایش آنلاین سواحل با مچ‌بندهای هوشمند که در اختیار منجیان غریق قرار می‌گیرد و مانیتورینگ دائمی سواحل با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی افزایش می‌یابد.

البته شنا در دریا در حال حاضر به خاطر شرایط کرونایی و عدم تعریف ساز و کار آن از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع است و طرح های سالم سازی هم شروع به کار نکرده اند، ولی در صورت آزاد شدن شنا، تحویل مدیریتی و طرح ساحل هوشمند به اجرا گذاشته خواهد شد.

هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام ساحل امن به سرانجام رسانده که قرار است طی هفته‌های آتی به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های پایش ساحل و دریا به کار گرفته شود. این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شده، تا کنون در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و به همین دلیل مازندران را به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده است.

برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز مانیتورینگ در بابلسر ایجاد شده که قرار است به مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار می‌گیرد متصل باشد؛ مچ‌بندهایی که اخیرا وارد کشور شده و اکنون نیز در اختیار هیات نجات غریق مازندران قرار دارد تا پس از برپایی و آغاز به کار طرح‌های سالم سازی دریا در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق رسمی آغاز شود.

بازار رسولی زاهدان؛ از شیر مرغ تا فلفل و مُرچَک

بازار رسولی یا چهارراه رسولی زاهدان یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب سیستان و بلوچستان با انواع کالاهای مجاز و غیرمجاز یا به قولی از شیر مرغ تا جون آدمیزاد، از فلفل و مرچک تا دیگر ادویه‌های محلی، پاکستانی و هندی، البسه و کفش نو و دست دوم یافت می‌شود، هیچکس از اینجا دست خالی بر نمی‌گردد.

امروزه گردشگری انواع مختلفی از موضوعات را در برگرفته و گردشگری سیر و سیاحت و بازار و خرید از این دست موضوعات است که به عنوان هدف اولیه و مکمل، در واقع بسته به توان میزبان در جذب گردشگران متعدد است.

در ایران موضوع خرید و بازارها از جذابیت های گردشگری شاخص کشور محسوب می شوند که توانسته اند تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی را از نقاط مختلف دنیا جلب کند.

هرچند بحث تحریم، رکود کسب و کار و مشکلات متعدد معضلاتی را بر سر راه فعالان این حوزه نهاده با اندیشیدن تمهیداتی از این موضوع می توان در مسیر توسعه گردشگری کشور بهره برداری کرد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *