روسیه

تماشای ادوار مختلف روسیه از نگاه هنرمندان در «ترتیاکوف»

موزه‌ها همواره نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده و فرهنگ، تاریخ و هنر را برای نسل بعد بازگو می‌کنند. موزه‌ها همچنین حافظ تاریخ نسل گذشته، فرهنگ ملل و اقوام هستند و تجربه سیر در تاریخ را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند.روسیه کشوری پهناور همراه با جاذبه‌های گردشگری فراوان مانند کلیساها، مجسمه‌های بزرگ سالن‌های تئاتر مجلل و همچنین جاذبه‌های طبیعی فراوانی مانند رودخانه، پل‌های طبیعی و … است که همواره به عنوان یکی از مقاصد گردشگران مختلف به شمار می‌رود. «نگارخانه ترتیاکوف» بزرگترین و برجسته‌ترین موزه هنرهای زیبای کشور روسیه محسوب می‌شود که مجموعه‌ای جامع از آثار هنری ادوار مختلف کشور روسیه را نمایش می‌دهد.

اغلب بخش‌های نگارخانه ترتیاکوف در سال ۱۹۸۶ ساخته شده است. خانواده ترتیاکوف این خانه را در سال ۱۸۵۱ از مالک آن خریداری کرده و پاول ترتیاکوف در سال ۱۸۵۶ اولین تابلو نقاشی را برای تشکیل این نگارخانه بزرگ خریداری کرد. او در جهت گسترش این نگارخانه ساخت و سازهایی در بیرون از ساختمان اصلی ایجاد کرد تا به عنوان قسمت‌های دیگر به ساختمان اصلی شده و سایر آثار هنری در آن‌جا قرار گیرند. وقتی پاول ترتیاکوف در سال ۱۸۹۸ درگذشت، ساختمان توسط نقاش برجسته روسی به نام ویکتور واسنتسوف بازطراحی شده و از حالت یک خانه شخصی به موزه و نگارخانه بزرگی مبدل شد که سالانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند.

این گالری هنری شامل دو بخش مجزا ساختمان گالری اصلی ترتیاکوف و ساختمان گالری جدید می‌شود. آثار هنری روسیه از قرن ۱۱ میلادی تا ۲۰ میلادی در ساختمان اصلی گالری ترتیاکوف قرار دارد. ساختمان گالری جدید ترتیاکوف نیز مجموعه جامعی از هنر معاصر هنرمندان روس را دربر می‌گیرد و آثار قرن ۲۰ میلادی تا عصر حاضر در این بخش به نمایش درآمده است.

ساختمان گالری اصلی ترتیاکوف مسکو چهار بخش آثار هنری کهن، آثار هنری قرن هجدهم، آثار هنری قرن نوزدهم و آثار هنری قرن بیستم را در خود جای داده است. در بخش آثار هنری کهن روس شاهد مجموعه کاملی از تندیس‌ها، نقاشی‌ها و موزائیک‌های دوران پیش از مغول و دیگر آثار هنری برجسته‌ترین هنرمندان روس نظیر «آندری روبلف» و «سیمون اوشاکوف» در هفت تالار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بخش آثار قرن هجدهم این مجموعه نیز میزبان تعدادی از آثار هنرمندانی مانند «آنتون لوسنکو»، «فئودور روکوتوف»، «دیمیتری لویتسکی»، «ولادمیر بوروویکوفسکی» و «فئودور آلکسیف» است. بخش آثار قرن نوزدهم نیز به ۲۷ تالار مجزا تقسیم شده، لذا گستره وسیعی از آثار برجسته دوره رمانتیک و رئالیست در این قسمت به نمایش درآمده است. بخش مربوط به آثار هنری قرن بیستم میلادی نیز به نمایش مجموعه آثار ناب و مشهوری که از تغییرات سیاسی و فرهنگی روسیه در قرن بیستم نشأت گرفته‌اند، اختصاص یافته است و گفته می‌شود که زیباترین، محبوب‌ترین و مشهورترین آثار هنری هنرمندان معاصر روسیه در این بخش قرار دارد.

آثار این گالری شامل تابلو طراحی، نقاشی با آبرنگ و پاستل، حکاکی، نقاشی پرتره و … می‌شود. علاوه بر آثار نقاشی آثار ساخته‌ شده از فلزات و سنگ‌های گران‌بها نیز در بخش‌های دیگر این نگارخانه نگهداری می‌شود. آثار این بخش مربوط به قرون ۱۲ تا اوایل قرن ۲۰ است که از طراحی منحصربه‌فرد، زیبایی و عظمتی خاص برخوردار است. از جمله آثار این بخش می‌توان قاب عکس‌هایی از جنس نقره و طلا، قلاب‌دوزی‌هایی از طلا و نقره با سنگ‌های قیمتی و مرواریدهای ابریشم‌نشان، کنده‌کاری روی سنگ‌ها، استخوان و چوب، تندیس طلایی و جواهرات، همچنین کتاب‌های تزئینی و اثاثیه گران‌قیمت کلیساها را نام برد.

در قسمت‌های دیگر این نمایشگاه، آثاری به نمایش گذاشته می‌شود که علاوه بر زیبایی هنری از نظر تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت هستند. بخش دیگری از گالری به نگهداری و نمایش آثاری که با مواد اولیه و وسایل ظریف ساخته شده‌اند، اختصاص یافته است. این آثار قابلیت نمایش در فضای آزاد و نور طبیعی محیط را نداشته و باید در محفظه‌هایی خاص با نور ملایم، مصنوعی و نه به صورت طولانی مدت، بلکه در مدت زمان محدودی برای عموم به نمایش گذاشته شوند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *