روسیه

بررسی لغو روادید گروهی روسیه

حمایت از هنرمندان صنایع دستی، برپایی نمایشگاه شهرهای جهانی و بررسی لغو روادید گروهی ایران و روسیه از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر -گروه جامعه؛ در این هفته پیرو لغو روادید سفرهای گروهی روسیه که چندی پیش توسط وزیر میراث فرهنگی و رئیس آژانس فدرال روسیه به امضا رسید جمعی از فعالان گردشگری ایرانی در داخل کشور و در کشور روسیه در فضای مجازی به بحث و گفتگو درباره این موضوع پرداختند.

مصطفی سروی عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در این باره گفت: یکی از موضوعات مرتبط با این اتفاق نگرانی درباره پناهنده شدن تعدادی از ایرانی هاست که تصور می‌کنند با این امتیاز می‌توانند به روسیه رفته و از آنجا به کشورهای اروپایی پناهنده شوند که این موضوع موجب خواهد شد پس از مدتی روسیه موضوع لغو روادید سفرهای گروهی را باطل کند. موضوع دیگر اینکه برخی از افراد تصور می‌کند برای سفرهای انفرادی نیز روادید حذف شده است در صورتی که این‌طور نیست و باید گروه‌های ۵ تا ۵۰ نفره توسط یکی از آژانس‌های معتبر دارای مجوز و شناخته شده توسط روسیه پکیج تور روسیه را خریداری کنند درآن صورت برای روادید این گروه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

تعدادی دیگری از فعالان گردشگری بازار روسیه در این نشست مجازی اعلام می‌کردند که روسیه جزو کشورهای هدف ایران است اما ایران جزو مقاصد سفر روس‌ها نیست تعداد دیگری از فعالان گردشگری با این صحبت مخالف بودند و می‌گفتند سالانه چند هزار توریست روس داریم که می‌توانیم تعداد بیشتری از آنها را به ایران جذب کنیم.

در این هفته همچنین رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در یادداشتی پیشنهاد کرد از کلمه صنایع زیبا به جای صنایع دستی استفاده شود.

حسن بلخاری ۴ دلیل برای این پیشنهاد در نظر گرفت. یکی از آنها این بود که مفهوم صنعت و صنایع در اصطلاحاتی مانند صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره و ارجاع به هنر و تمامی معنا و مفهوم این واژه در فرهنگ چند هزار ساله ایران است.

در این هفته همچنین چهل و دومین نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا با حضور نمایندگان صنعت گردشگری ایران برگزار می‌شود. این نمایشگاه نیمه دوم ژانویه سال ۲۰۲۲ در مادرید برگزار خواهد شد.

این هفته همچنین تفاهم نامه‌ای بین موزه ملی ایران و دانشگاه شهید بهشتی در راستای همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در موزه ملی ایران به امضا رسید. انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک به ویژه در حوزه باستان شناسی، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک، انتشارات، برگزاری نشست‌ها از جمله مواردی این تفاهم نامه بود که به مدت ۵ سال منعقد شده است.

این هفته همچنین نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی در محل وزارت میراث فرهنگی برپا شد.

معاون صنایع دستی کشور نیز در نشستی با حضور مدیران سایت‌های فروش صنایع دستی گفت: یکی از اقدامات حمایتی این وزارتخانه پیگیری موضوع خریدهای سازمانی است. در این باره با دستگاه‌های مختلف رایزنی شده و اسامی سایت‌های برتر فروش مجازی صنایع دستی برای آنها ارسال خواهد شد.

این هفته از پژوهشگاه میراث فرهنگی خبر رسید گمانه زنی‌های باستان شناسی در جبهه غربی برج طغرل شهر ری که در جریان برخورد با آثار و شواهد فرهنگی تاریخی در حین خاکبرداری در این محدوده انجام گرفت به کشف سازه معماری احتمالاً مربوط به دوره سلجوقی منجر شد.

وزیر میراث فرهنگی در این هفته طی نامه‌ای به استاندار تهران از ابلاغ ثبت ملی ۳۳ اثر تاریخی فرهنگی از جمله خانه وارطان و ساختمان اتاق بازرگانی خبر داد.

ملک موسوم به ساختمان اتومبیل دسوتو خانه قدیمی منطقه ۱۲ کارخانه دخانیات تهران، پاساژ رزاق منش و ساختمان وزارت کشور از جمله این آثار بودند.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *