روسیه

برخورد قطعی با تخلف احتمالی آژانس مسافرتی ایران به روسیه

 مدیرکل دفتر ارزیابی و گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گردشگری گفت: وقوع اتفاقاتی مانند سرگردانی مسافرانی ایرانی در فرودگاه روسیه می تواند روند لغو روادید گروهی میان دو کشور را با مخاطره مواجه کنند؛ از این رو ضروری است در صورت تخلف احتمالی آژانس، با آن برخورد شود.

 از حدود ۲۵۰ مسافر ایرانی که با پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ماه وارد مسکو شدند، برخی از مدارک ارایه شده (  FAN ID ) از سوی ۳۸ نفر از مسافران مورد تایید مسئولان پلیس مرزی روسیه قرار نگرفت و همچنین اظهارات این مسافران نیز مغایر با هدف سفر آنها بوده است. البته آنها شنبه ۲۹ خرداد به کشور بازگشتند.

فن آیدی (FAN ID) یک نوع برگه بارکد دار است که نقش ویزا را دارد و دولت روسیه برای شهروندان خارجی به منظور حضور در این کشور و تماشای بازیهای جام جهانی ۲۰۱۸ مجوز صدور این نوع روادید را داده بود. در رقابت های جام ملت های اروپا ۲۰۲۰ شهر سنت پترزبورگ روسیه نیز یکی از میزبانان این مسابقات است و برخی شهروندان ایرانی با هدف دیدن این بازیها فریب شرکت های سودجو را خورده و با این مجوز  به مسکو رفتند اما چون پلیس مرزی فرودگاه در مصاحبه هدف این افراد را مغایر با تماشای فوتبال دید از ورود آنها جلوگیری کرد.

لغو روادید گروهی بین ایران و رسیه هنوز اجرایی نشده است

لیلا اژدری مدیرکل دفتر ارزیابی و گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گردشگری با اشاره به اینکه لغو روادید گروهی میانه دو کشور ایران و روسیه هنوز فرایند کامل دیپلماتیک خود را انجام نداده و اجرایی نشده است گفت: برخی تصور کردند این تعداد گردشگر که که به روسیه رفته و باز گردانده شدند مشمول لغو روادید بوده‌اند که اینطور نیست.
وی در ادامه بروز این گونه اتفاقات را برای گردشگری کشور بسیار نامطلوب دانست و گفت: با این حوادث ارزش پاسپورت ایرانی کاسته می شود. دولت در نظر دارد ارزش پاسپورت ایرانی را با افزایش تعداد کشورهایی که با قرارداد میان دو کشور نیاز به روادید از آنها برداشته می شود، ارتقاء دهد ولی بروز این اتفاقات سبب می شود دیگر کشورها برای پاسپورت ایران ارزش قائل نشوند و تمایلی برای این گونه قرارداد ها با ایران نداشته باشند.
اژدری با اشاره به اینکه این موضوع اخیر از سوی یک آژانس مسافرتی گفت: بردن تعدادی از گردشگران ایرانی بدون اخذ ویزا از سوی آژانس مسافرتی کار خطا و اشتباهی بود حالا ما در جلسه ای که به زودی برگزار می کنیم موضوع را بررسی خواهیم کرد که این اتفاق آگاهانه از سوی مدیریت آژانس اتفاق افتاده و یا تورلیدر این کار اشتباه را انجام داده است.
وی در ادامه افزود:  سفیر روسیه در ایران نیز اعلام کرده بود که fan ID به تنهایی مجوزی برای ورود به خاک روسیه نیست و گردشگران باید ویزا دریافت کنند.
این مدیر کل وزارت گردشگری افزود: باید از بروز  فضای بی اعتمادی به گردشگران ایرانی جلوگیری شود تا در دیگر کشورها با احترام با مردم برخورد شود.

جلسه کمیته فنی برگزار می شود تا متخلف مشخص شود
علی رفیعی معاون گردشگری اداره کل گردشگری میراث فرهنگی استان تهران همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: هنوز تمام استعلام های داخلی و بین‌المللی در خصوص دلیل بروز این اتفاق و بازگشت این ۳۸ نفر از فرودگاه روسیه به ایران مشخص نشده است و نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد. تنها همان روز چهار پرواز از ایران به مقصد روسیه انجام شدده، که به جز این ۳۸ نفر دیگر مسافران مشکلی نداشتند.
رفیعی در خصوص اخباری که در رسانه ها منتشر شده در خصوص دلیل بازگرداندن مسافران از روسیه گفت: برخی دلیل را تفاوت در هدف اعلامی مسافران به پلیس فرودگاه  اعلام کردند که مثلاً زن و شوهر جوانی ماه عسل را دلیل سفر اعلام کردند در حالی در مکالمه ای که با این زوج داشتم، آنها گفتند، هدفمان از سفر تماشای بازی های جام ملت های اروپا در دوران ماه عسلمان بود که  به پلیس فرودگاه روسیه اعلام کردیم اما نپذیرفتند.
وی گفت: همچنین بانوی سالمندی که از این سفر بازگردانده شد که خود سال‌ها ورزشکار حرفه ای بوده و قصد داشته بازی های فوتبال را مستقیم در استادیوم های روسیه تماشا کند، اما پلیس فرودگاه روسیه سالمندی وی را مغایر با تماشای فوتبال دانسته و وی را از فرودگاه بازگردانده است.
رفیعی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای هفته آینده جلسه کمیته فنی برای آگاهی از  دلیل بروز این اتفاق برگزار خواهد شد، گفت: هنوز نمی‌توانیم بگوییم آژانس‌مسافرتی تخلف کرده است و باید بررسی و استعلام های لازم انجام شود تا به این یقین برسیم.
معاون گردشگری استان تهران همچنین در خصوص این آژانس مسافرتی گفت : آژانس  مذکور، یکی از معتبرترین آژانس های مسافرتی است که به طور تخصصی اقدام به برگزاری تورهای گردشگری به روسیه می کند و سال ها در این حوزه فعال است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *