روسیه

ضرورت بازنگری فهرست آژانس‌های مسافربری ایرانی به روسیه

تخلف آژانس‌های مسافربری در صدور فن‌آیدی (fan ID) جعلی برای مسافران ایرانی عازم روسیه و سرگردانی این مسافران، بازنگری عملکرد این آژانس‌ها و پیگیری اقدام آژانس مزبور همچنین بازبینی فهرست آژانس‌های دارای مجوز صدور ویزا را ضروری کرده است.

خبر و فیلم‌های منتشرشده از حدود ۳۷ ایرانی که با هواپیمای روسی به روسیه رفته‌ اند اما از ۵ صبح روز ۲۷ خرداد تاکنون در فرودگاه مانده‌اند در فضای مجازی و رسانه ها پیچیده است. این افراد با نوعی  برگه بارکددار به نام فن‌آیدی «Fan ID» جعلی به روسیه رفته اند. این خبر علاوه بر اینکه می‌تواند اعتبار گردشگران ایرانی را در میان دیگر کشورها کاهش دهد، نگرانی هایی مبنی بر اجرایی شدن لغو روادید میان دو کشور ایجاد کند. علاوه بر وزارت امور خارجه، مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این خصوص هشدار دادند.

فهرست آژانس‌های معتبر به‌زودی اعلام می‌شود

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در پاسخ به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: متاسفانه یکی از آژانس های معتبر فن آیدی، جعلی به این افراد فروخته است. باید جلوی این این آژانس ها زودتر گرفته شود تا بیش از این اعتبار گردشگران ایرانی ها کاسته نشود.

فن آیدی یک نوع برگه بارکد دار است که نقش ویزا را دارد و دولت روسیه برای شهروندان خارجی برای حضور در این کشور و تماشای بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ مجوز صدور این نوع روادید را داده بود. در رقابت های جام ملت های اروپا ۲۰۲۱ شهر سنت پترزبورگ روسیه نیز یکی از میزبانان این مسابقات است و برخی شهروندان ایرانی با هدف دیدن این بازی‌ها فریب شرکت های سودجو را خورده و با این مجوز روز گذشته به مسکو آمدند؛ اما چون پلیس مرزی فرودگاه در مصاحبه هدف این افراد را مغایر با تماشای فوتبال دید از ورود آنها جلوگیری کرد.

اژدری با بیان این که بیشتر این افراد مسن و برخی دیگر نیز خردسال بودند، گفت: به نظر نمی‌رسد این تعداد قصد رفتن به استادیوم را داشته باشند و آژانس فروشنده تخلف کرده است. متاسفانه این آژانس یکی از آژانس معتبر بوده که تخلف کرده است؛ به زودی تصمیم قطعی درباره این آژانس گرفته و اعلام می‌شود.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: حدود ۶۸ آژانس اقدام به برگزاری تور به روسیه می کنند. اسامی این آژانس‌ها در سال ۲۰۱۸ اعلام شده و نیاز به بازنگری دارد. در جلسه‌ای که این هفته برگزار می کنیم، فهرست جدید اعلام می‌شود.

وی درباره این افراد که اکنون در فرودگاه روسیه مانده اند، گفت: ممکن است برخی از این افراد برای ورود غیر قانونی به اروپا و پناهندگی این کار را کرده باشند که این اتفاق‌ها می افتد؛ اما نباید از مجرای آژانس‌های مسافرتی. ممکن است  قاچاق باشد و قطعا باید جلو این اتفاقات گرفته شود.

در پی بروز برخی مشکلات برای شهروندان کشورمان در فرودگاه‌های مسکو، سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، اطلاعیه ای را در این زمینه منتشر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو به اطلاع  شهروندان ایرانی که قصد عزیمت به فدراسیون روسیه را دارند، می رساند طبق اطلاعات واصله، برخی آژانس های مسافرتی در چند وقت گذشته به صورت غیر قانونی بلیط و فن آیدی برای تماشای مسابقات جام ملت های اروپا در سنت پترزبورگ به برخی شهروندان ایرانی فروخته اند.
مرزبانی فرودگاه های روسیه با ادعای جعلی بودن فن آیدی و اختصاص یک بلیط به چند نفر مانع ورود این عده از شهروندان به مسکو شده  است. این امر با شیوع بیش تر ویروس کرونا در فدراسیون روسیه و اقدام غیرقانونی چند ایرانی در هفته گذشته برای عبور از مرز روسیه به سمت اروپا، همزمان شده و در نتیجه مرزبانی فرودگاه های مسکو سخت گیری های خود را جهت ورود مسافران ایرانی به روسیه  افزایش داده و در صدد بازگرداندن آنان به ایران شده اند.

این سفارت به محض اطلاع از این موضوع، در احقاق حقوق این افراد تلاش کرده و با پیگیری های مستمر، مانع از بازگرداندن تعداد زیادی از آنان به کشورمان شده  است. لکن مشکل به طور کامل حل نشده و هنوز افرادی در فرودگاه شرمیتووا بلاتکلیف باقی مانده و با احتمال بازگشت (دیپورت) به کشور مواجه هستند.

سفارت جمهوری اسلام ایران در فدراسیون روسیه به شهروندان عزیز ایرانی که قصد سفر به روسیه را دارند،  اکیدا توصیه می‌کند جهت اجتناب از معطلی و اخراج از روسیه،  بعد از اخذ روادید و مجوز ورود به روسیه (صادر شده از سوی ستاد مبارزه با کرونای روسیه) و اطمینان از صحت اسناد و مدارک مذکور، مبادرت به سفر به روسیه کنند.

البته سفارت ایران در روسیه در دومین بیانیه اعلام کرد: این سفارت خانه مجددا به مسافرانی که قصد عزیمت به روسیه را دارند اکیدا توصیه می کند، ضمن اطمینان از اعتبار و تجربه آژانس مسافرتی و مدارک لازم برای سفر، از قوانین و مقررات ورود به روسیه کامل مطلع و نسبت به نوع ویزا و هدف سفر خود توجیه باشند. با توجه به مشکل پیش آمده برای شهروندان ایرانی در سفر به روسیه برای تماشای مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا، این سفارت به محض اطلاع از این مشکل با اعزام نماینده به فرودگاه رایزنی های گسترده ای با مقامات امنیتی و انتظامی مسئول جهت حل مشکل به وجود آمده به عمل آورد. از حدود ۲۵۰ مسافر ایرانی که با پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روز پنجشنبه (۲۷ خرداد) وارد مسکو شدند، برخی از مدارک ارائه شده از سوی ۳۸ نفر از مسافران مورد تایید مسئولان پلیس مرزی روسیه قرار نگرفته، همچنین اظهارات این مسافران نیز مغایر با هدف سفر آنها بوده است.

همچنین در ادامه آمده است: همانطور که در خبر منتشر شده نیر ذکر گردیده تعدادی از این شهروندان نیز کودکان خردسال و افراد مسن و بیمار هستند که سفر آنها به روسیه با فن آیدی از سوی پلیس مرزی روسیه توجیه منطقی نداشته و آنان نیز در اظهارات خود به اهداف دیگری غیر از تماشای مسابقات فوتبال از جمله گذراندن ماه عسل و یا دیدار برخی اقوام و نزدیکان اشاره کرده اند که این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات کشور روسیه است. این در حالی است که شرکت های مسافری که از سابقه گردشگری با روسیه برخوردار می باشند ملزم به اطلاع و رعایت قوانین و مقررات بوده و باید خود را مکلف به رعایت این قوانین و مقررات بدانند و همزمان مسافرین خود را از این مقررات آگاه کنند.

در بخش دیگر بیانیه آمده است:‌ سفارت جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت احقاق حقوق شهروندان ایرانی اقدام کرده و به محض اطلاع از مشکل پیش آمده مکاتبات خود را با وزارت خارجه روسیه و سایر مراجع رسمی و ذیصلاح انجام داده و شرایط مناسب برای این دسته از شهروندان در فرودگاه را ایجاد نموده است و بدیهی است این تلاش ها تا حل مشکل ادامه خواهد داشت.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *