مسجد

ثبت مسجد تاریخی روستای گاه در فهرست آثار ملی ایران

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت مسجد روستای گاه شهرستان چناران در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: مسجد تاریخی روستای گاه در شهرستان چناران، بخش مرکزی، دهستان بقمچ، روستای گاه در میانه روستا قرار دارد.

وی ادامه داد: فرم شبستانی، پیشینه چند صد ساله اثر و همچنین استفاده از سنگ، ملات گچ وکاه‌گل به عنوان مصالح اصلی این بنای تاریخی از ویژگی‌های خاص این اثر است.

مسجد تاریخی روستای گاه به دوران صفوی تعلق دارد

محمود طغرایی، مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی همچنین در مورد مشخصات این اثر بیان کرد: این مسجد شامل شبستانی با ۹ گنبد کوچک و فضایی مربع‌شکل، دارای حدود ۱۴ متر طول و  ۱۳ متر عرض و مساحتی در حدود ۱۸۰ متر مربع و به‌ صورت سرپوشیده است.

وی تصریح کرد: این شبستان در راستای قبله قرار گرفته و دارای دو محراب است که یکی بر روی دیوار سمت قبله و دیگری بر روی یکی از ستون‌های شبستان تعبیه شده است. در میانه فضای شبستان، چهار ستون با مقطع مربع قرار دارد و ابعاد این ستون‌ها ۱.۱متر در ۱.۳متر است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: وروردی به شبستان مسجد از ضلع‌ شمالی است و درب کوچکی که در میانه این ضلع تعبیه شده، تنها ورودی آن از بیرون به داخل محسوب می‌شود که با دو پله حدود ۳۰‌ سانتیمتری از سطح بیرونی به داخل راه پیدا می‌کند.

طغرایی یادآورشد: به گفته اهالی، حدود ۲۰ سال قبل محوطه‌ای باز به عنوان حیاط بیرون از شبستان و ضلع ‌شمالی وجود داشته که تخریب و در محل آن، ساختمان مسجد جدیدی ساخته شده است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به این که این بنای مذهبی میان اهالی و روستاهای مجاور از اهمیت خاصی برخوردار است، عنوان کرد: با توجه به فرم شبستانی و نوع کوهستانی این مسجد و همچنین نوع طاق‌ها و فرم گنبدهای آن که قابل مقایسه با بناهای تاریخی سبک صفوی دارد، پیشینه آن به اواخر دوره صفوی و بیش از پنج سده باز می‌گردد.

گفتنی است که این مسجد در حدود ۱۰ سال قبل مورد مرمت اولیه قرار گرفته اما با توجه به آسیب‌های وارده، ارائه و اجراء برنامه مرمت استحکام بخشی و تکمیلی آن در اسرع لازم و ضروری است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *