مهاجرت معکوس

“بومگردی و روستابازارها” زمینه ساز مهاجرت معکوس در استان خراسان رضوی است

توجه به ظرفیت‌های گردشگری روستایی و همچنین روستا بازارها می‌تواند زمینه مناسبی برای رونق اقتصاد روستایی فراهم کند و این روند مهاجرت معکوس را تسریع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، گردشگری روستایی یکی از مقولاتی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد غفلت واقع شده بود و اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر توانسته تا حدی این خلاء را جبران کند.

مقوله مهاجرت معکوس عنوان پرطمطراقی است که بارها و بارها از آن استفاده شده و اشاره به این موضوع دارد که برقراری و تمهید شرایط مناسب می‌تواند زمینه را برای بازگشت روستائیانی که عموما به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند فراهم کند.

اینکه در عمل چه میزان این مهاجرت معکوس محقق شده یک بحث است و اینکه چقدر توانسته‌ایم با بومی سازی ظرفیت‌ها زمینه بازگشت را فراهم کنیم مقوله دیگری است.

در سال‌های اخیر بومگردی‌ها که توسط میراث فرهنگی شکل گرفته تا حدودی توانسته است جذابیت‌های گردشگری بسیار مطلوبی را برای روستاها فراهم کند و در کنار آن شاهد هستیم که اقتصاد روستایی نیز رونق گرفته است.

بازارهای بومی و روستایی مقوله دیگری است که می‌توان با توجه بیشتر داشتن به آن در کنار بومگردی‌ها زمینه شکوفایی اقتصاد روستایی را فراهم کرد و از سوی دیگر ضریب اشتغال را نیز در روستاها بالا برد.

روستا بازارها مقوله مهمی هستند که اگر به آنها توجه شود می‌تواند بار دیگر روستا را مانند گذشته مبداء بسیاری از تولیدات حوزه دامی و کشاورزی و لبنی قرار دهد و حتی شهرنشینان را وادار کند برای تهیه محصول مطلوب به نخستین روستای در دسترس خود مراجعه کند؛ البته این ناب ترین مفهوم و مقصود از روستا بازار است اما در شرایط فعلی که امکان مراجعه مستقیم به روستاها نیست منظور این است که بتوان در روستا بازارها تمهیداتی ایجاد کرد تا محصولات تولید شده در روستاها در دل شهرهای بزرگ و از طریق بازارها عرضه شود.

این مهم در مشهد مقدس و بطور کلی در استان خراسان رضوی نیز در سال‌های اخیر جدی گرفته شده و اینک شاهد هستیم روستا بازارهایی در این راستا راه‌اندازی شده است.

یکی از ساکنان محلی منطقه بومگردی درود نیشابور در این زمینه می‌گوید: از زمان راه‌اندازی خانه‌های بومگردی در این منطقه جنب و جوش مناسبی ایجاد شده و البته کرونا تا حدودی سبب فروکش کردن این شرایط شد.

وی ادامه می‌دهد: مسئله اصلی این است که بومگردی‌ها منحصر به مشاغل ایجاد شده در بستر و ظرفیت رسمی خود نمی‌شوند بلکه به صورت ناخودآگاه توجه گردشگران را به سمت اقتصاد خرد روستایی و ظرفیت‌های پنهان آن نیز جلب می‌کنند.

روستابازارها و حذف واسطه‌گری

ایرج ناصری مقدم؛ رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با تائید اهمیت روستا بازارها در اقتصاد و رونق روستایی می‌گوید: تاکنون 85 روستا بازار در سطح استان با هدف عرضه مستقیم به سفره افتتاح شده و در نظر داریم که این عدد به بیش از 100 روستا بازار برسانیم.

وی می‌گوید: نیت اصلی در این اقدام این است که واسطه‌ها را در زنجیره تولید تا مصرف از میان برداریم و افراد به صورت مستقیم مایحتاج سفره خود را از طریق محصولات تولید شده توسط روستاها تامین کنند.

ناصری مقدم خاطرنشان می‌کند: انواع میوه، سیب‌زمینی، پیاز، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی، عسل، خرما و دیگر اقلام با قیمت و کیفیت مناسب مهمترین محصولاتی است که در روستا بازارهای خراسان رضوی در حال توزیع است و با استقبال بسیار مناسبی نیز از سوی شهروندان روبرو شده است.

وی می‌گوید: شهرستان‌های خراسان رضوی نیز از این روستا بازارها استقبال بسیار خوبی داشته‌اند و حدود 43 مورد روستا بازار در شهرستان‌ها در اختیار داریم.

به‌هرحال قطعاً این تمهیدات می‌تواند در کنار مقوله گردشگری روستایی و همچنین بومگردی‌ها زمینه مناسبی برای رونق اقتصاد روستایی فراهم کند و افرادی که در زنجیره اقتصاد روستا کمتر دیده شده‌اند فعالیتشان شکوفا شود.

افزایش 200 درصدی بومگردی‌ها

مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی هم در زمینه ظرفیت بومگردی‌ها می‌گوید:  با حمایت از تاسیس و راه اندازی این واحدها و ارائه تسهیلات به متقاضیان شمار واحدهای فعال بومگردی در استان طی امسال و سال آینده تا 200 درصد افزایش خواهد یافت.

مکرمی‌فر افزود: با توجه به ظرفیت‌های بومی، تاریخی و طبیعی در  استان خراسان رضوی واحدهای اقامتی بومی تا 800 واحد قابل افزایش است.

وی ادامه داد: تا قبل از شیوع بیماری کووید 19 هم بومگردی و اقامتگاه‌های بومی در خراسان رضوی مورد استقبال گردشگران خارجی قرار داشت و به ویژه در شهرهایی مانند گناباد، تربت‌جام و خواف شاهد استقبال بیشتر گردشگران خارجی از این واحدها بودیم.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *