ترکیه

مقررات سفر به ترکیه سخت‌تر شد

با گسترش گونه دلتای کرونا، ترکیه ورود مسافر از شش کشور را به حالت تعلیق درآورد و مقررات سفر به این کشور را برای اتباع برخی کشورها سخت‌تر کرد.

مهدی عباسی ـ کارشناس گردشگری و تحلیل‌گر بازار گردشگری ترکیه ـ به ایسنا خبر داد: وزارت کشور ترکیه بخشنامه جدیدی مبنی بر جلوگیری از ورود اتباع شش کشور به ترکیه صادر کرده که با توجه به آن، پروازهای بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال و سریلانکا تا زمان اتخاذ تصمیم‌های جدید به حالت تعلیق درآمده است.

او با بیان این‌که طبق بخشنامه جدید وزارت کشور ترکیه، مقررات سفر از ایران به این کشور هنوز تغییر نکرده است، افزود: افرادی که از انگلستان، ایران، مصر و سنگاپور وارد می‌شوند باید حداکثر ۷۲ ساعت قبل از ورود، نتیجه منفی تست پی‌سی‌آر خود را ارائه دهند.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت کشور ترکیه در بخشنامه «اقدامات ورود به کشور پس از اول جولای ۲۰۲۱» از افرادی که از کشورهای دیگری می‌آیند اما در ۱۴ روز گذشته در بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال و سریلانکا بوده‌اند، خواسته گزارش تست PCR را با نتیجه منفی ارائه دهند، این افراد پس از ورود ۱۴ روز در مکان‌هایی که استان‌ها تعیین می‌کنند اقامت داشته و قرنطینه می‌شوند. اگر نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر در پایان روز چهاردهم قرنطینه منفی باشد، قرنطینه مسافر ورودی تمام می‌شود. کسانی که نتیجه تست پی‌سی‌آر آن‌ها در پایان ۱۴ روز قرنطینه مثبت شود از تاریخ مثبت بودن نتیجه آزمایش وارد اتاق ایزوله شده و دوباره بعد از ۱۴ روز اگر جواب تست پی‌سی‌آر منفی شود در پایان روز چهاردهم ایزولاسیون پایان می‌یابد.

این کارشناس افزود: بنابر مقررات جدید سفر به ترکیه، مدت زمان درخواست قرنطینه اجباری برای افرادی که از افغانستان و پاکستان به ترکیه می‌آیند و کسانی که در ۱۴ روز گذشته در این کشورها بوده‌اند ۱۰ روز است و اگر تست پی‌سی‌آر در پایان هفت روز قرنطینه منفی باشد، برنامه قرنطینه اجباری پایان می‌یابد. در صورت مثبت بودن تست پی‌سی‌آر مسافر ورودی، وزارت بهداشت مطابق دستورالعمل کووید ۱۹ عمل خواهد کرد.

به گفته او، قرنطینه اجباری برای افرادی که در ۱۴ روز گذشته در بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال یا سریلانکا بوده‌اند یا از افغانستان و پاکستان به ترکیه آمده‌اند، در خوابگاه‌های تعیین‌شده توسط استانداری‌ها یا در هتلی معین خواهد بود. قرنطینه در هتل‌ها، هزینه‌های اقامت و نقل و انتقال این افراد از دروازه‌های مرزی، و رویه‌ها و اصول مربوط به آن توسط استانداری‌ها تعیین و اعلام می‌شود.

عباسی گفت: شهروندان کشورهای دیگر که نام آن‌ها در این بخشنامه نیامده است و دست‌کم ۱۴ روز قبل از ورود به ترکیه از همه دروازه‌های مرزی (زمینی، هوایی، دریایی و ریلی)، واکسینه شده و یا در شش ماه گذشته به کرونا مبتلا شده و یا ۲۸ روز از ابتلای‌شان به بیماری کووید ۱۹ گذشته باشد، نیازی به ارائه آزمایش پی‌سی‌آر و یا آزمایش آنتی‌ژن سریع با نتیجه منفی نخواهند داشت و اقدامات قرنطینه‌ای برای این افراد اعمال نمی‌شود. در صورت ارائه نکردن گواهی واکسیناسیون یا اسناد اثبات ابتلا به بیماری در هنگام ورود به ترکیه، گزارش تست‌ پی‌سی‌آر با نتیجه منفی حداکثر ۷۲ ساعت قبل از ورود یا ارسال آنتی‌ژن سریع منفی حداکثر ۴۸ ساعت از زمان ورود این دسته از مسافران کافی است.

او با اشاره به بندهای دیگر این بخشنامه، اظهار کرد: از مسافرانی که از تمام دروازه‌های مرزی وارد ترکیه می‌شوند، ممکن است از طرف وزارت بهداشت ترکیه به صورت رندوم، آزمایش پی‌سی‌آر گرفته شود. پس از آزمایش، به این افراد اجازه داده می‌شود به مقصد نهایی خود بروند. اگر نتایج آزمایش مثبت باشد، مطابق با دستورالعمل کووید ۱۹ وزارت بهداشت ترکیه با آن‌ها رفتار خواهد شد؛ مسافرانی که با این افراد تماس نزدیک داشته باشند به مدت ۱۴ روز در مراکزی که تعیین شده قرنطینه می‌شوند و در صورت منفی بودن نتایج آزمایش پی‌سی‌آر دوران قرنطینه پایان می‌یابد. شرایط قرنطینه افرادی که دارای نوع دلتای ویروس کرونا هستند نیز با نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر در پایان روز چهاردهم خاتمه می‌یابد.

او گفت: وزارت کشور ترکیه همچنین برای جلوگیری از تأثیر منفی کرونا بر تجارت خارجی این کشور تصمیم گرفته خدمه کشتی و هواپیما و رانندگان کامیون را از انجام آزمایش پی‌سی‌آر و قرنطینه معاف کند.

این کارشناس گردشگری با مرور بندهای دیگر بخشنامه جدید وزارت کشور ترکیه در ارتباط با ورود از تمام دروازه‌های مرزی این کشور (دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای) حتی برای شهروندان و ساکنان ترکیه، ادامه داد: کسانی که دست‌کم ۱۴ روز قبل از ورود به ترکیه واکسینه شده‌اند و یا در شش ماه گذشته دچار بیماری کرونا شده‌اند و یا ۲۸ روز از اولین آزمایش مثبت پی‌سی‌آر آن‌ها گذشته با ارائه جواب منفی آزمایش پی‌سی‌آر حداکثر ۷۲ ساعت قبل از ورود به ترکیه، اجازه ورود خواهند داشت.

او اضافه کرد: در این قسمت از بخشنامه تاکید شده مسافرانی که نمی‌توانند اسناد یا نتایج آزمون مشخص‌شده را ارائه دهند، مجاز به رفتن به محل سکونت خود پس از ارائه نتیجه منفی پی‌سی‌آر در ورودی‌های مرزی هستند و افرادی که نتایج آزمایش آن‌ها مثبت شده در محل‌های پیش‌بینی‌شده برای قرنطینه نگهداری خواهند شد.

عباسی گفت: با توجه به این‌که شهروندان ترکیه ساکن و یا مقیم خارج از  کشور با شروع فصل تابستان قصد مراجعت به شهرهای خود برای مرخصی یا تعطیلات را دارند و اصولا از پایانه‌های مرزی مشخصی استفاده می‌کنند، اگر نتوانند اسناد یا نتایج آزمایش پی‌سی‌آر را ارائه دهند، با پر کردن فرم حاوی اطلاعات اساسی خود (از جمله اطلاعات مکان/ آدرس موجود در کشور) از دروازه‌های مرزی عبور خواهند کرد.

او افزود: طبق اخبار منتشرشده، شهروندانی که با چنین شرایطی اجازه ورود به کشور را می‌گیرند در محل اقامت خود تا زمان ارائه نتیجه منفی تست پی‌سی‌آر قرنطینه می‌شوند. ترکیه اعلام کرده در این باره تصمیمات لازم توسط فرماندار، بخشدار و افسران اداری مستقر در پایانه‌های مرزی با همکاری تمام نهادها و سازمان‌های اجتماعی گرفته می‌شود.

ترکیه به تازگی با کاهش محدودیت‌های قرنطینه داخلی در این کشور و گشایش مراکز توریستی، آماده سفر گردشگران بیشتر در فصل تابستان و جبران بخشی از خسارت‌های ویروس کرونا بود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *