حمایت از گردشگری با اجرای استانداردهای بین‌المللی ISO

بسیاری از استانداردهای ISO به حمایت از توسعه پایدار گردشگری در سراسر جهان و ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر کمک می‌کند.

جهان‌گردی یکی از بخش‌های اقتصادی با رشد سریع در جهان است و همچنین یکی از بخش‌های اصلی اشتغال است که حدود ۱۰٪ مشاغل در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد، توسعه گردشگری ارتباط مستقیمی با توسعه جامعه دارد و همچنین عامل اصلی توسعه پایدار است. بسیاری از استانداردهای ISO به حمایت از توسعه پایدار گردشگری در سراسر جهان، ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر کمک می‌کند. برای مثال صنعت گردشگری بخشی حیاتی از زندگی اجتماعی و اقتصادی شهر لندن است در حالی که این صنعت از هر هفت شغل یک شغل را در پایتخت تشکیل می‌دهد و تقریباً ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی لندن را تشکیل می‌دهد. پی بردن به ارزش این صنعت می‌تواند در شهرهایی که توان جذب سرمایه‌گذار را به هر دلیلی را ندارند نجات دهد چرا که با ایجاد زیرساخت‌های حیاتی در شهرها برای جذب توریست، توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را پدید آورد.

ناتالیا اورتیز دزارات، مدیر کمیته ISO ISO / TC ۲۲۸، جهان‌گردی و خدمات مربوط به آن، مطرح کرد که ISO دارای تعدادی استاندارد است که در جهت بهبود صلاحیت افرادی که در جهانگردی کار می‌کنند، است. برای مثال ایزو ۲۴۸۰۲، خدمات غواصی تفریحی – الزامات آموزش مربیان غواصی و ایزو ۱۳۹۷۰، خدمات غواصی تفریحی – الزامات آموزش راهنماهای غواصی تفریحی را عنوان می‌کند، او معتقد است، استانداردهای گسترده‌ای پذیرفته شده‌ است که بهترین تمرین بین‌المللی را در آموزش ارائه می‌دهند و این موضوع بسیاری از شائبه‌ها را حول و محور افرادی که از دید دیگران بدون دلیل و مهارت وارد صنعت گردشگری و هاسپیتالیتی شده‌اند دور می‌کند و قطعا عکس این موضوع را نیز مورد هدف قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا یک فیلترینگ کاملا بی‌طرف در این دو صنعت ایجاد شود و افراد کاملا حرفه‌ای و آموزش دیده وارد این صنعت بسیار حساس شوند.

این سطح از استاندارد به اطمینان سطح بالایی از کیفیت را تضمین می‌کنند و به طور کلی صنایع گردشگری هر کشوری را ارتقا می‌دهد. مثال دیگر ISO / TR ۲۱۱۰۲، درخصوص گردشگری ماجراجویی – رهبران و صلاحیت پرسنل است، یک سند کامل فنی که جزئیات هر آنچه که بازار به عنوان صلاحیت‌های مورد نیاز در نظر می‌گیرد و به کارفرمایان یک معیار مورد توافق بین‌المللی و به کارمندان یک مزیت رقابتی ارائه می‌دهد. پایداری و ایمنی، همچنین تاییدهای بین‌المللی باعث دلگرمی مشتریان است، و باعث می‌شود تا کارفرمایان نیروهای آموزش‌دیده در سطح بین‌المللی خود را به راحتی از دست ندهند و از طرفی این پرسنل ترس از دادن شغل خود را نداشته باشند چرا که یک نیروی بین‌المللی محسوب می‌شوند و کارفرمایان بسیاری منتظر آن‌ها هستند.

در زیر، فقط تعدادی از استانداردهای ISO برای بهبود پایداری، ایمنی و حرفه‌ای بودن در فعالیت‌های گردشگری، ایجاد اعتماد به نفس به مسافران و کاهش تأثیرات زیست محیطی را پیدا خواهید کرد.

ایزو ۲۱۱۰۱، جهانگردی ماجراجویی – سیستم‌های مدیریت ایمنی – الزامات، به ارائه‌دهندگان فعالیت‌های گردشگری ماجراجویی راهی می‌دهد تا سیستم مدیریت ایمنی را تاسیس کنند، اطمینان حاصل می‌شود که شرکت‌کنندگان از یک تجربه عالی برخوردار خواهند شد و باعث می‌شود اپراتور گردشگری ماجراجویی عملکرد ایمنی خود را بهبود بخشد، انتظارات مربوط به ایمنی شرکت‌کنندگان و کارکنان را برآورده کند و از رعایت الزامات قانونی قابل اجرا پشتیبانی کند.

ایزو ۲۰۶۱۱، گردشگری ماجراجویی – روش‌های مناسب برای پایداری – الزامات و توصیه ها، چگونگی فعالیت سازمانهای گردشگری ماجراجویانه را به طور پایدار و ترویج شیوه‌های خوب برای شرکت‌کنندگان و جوامع محلی را بیان می‌کند. به عنوان مثال، می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و ارزیابی ریسک، مانند استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، آگاهی از مقررات زباله و مناطق دارای اکوسیستم شکننده، پایداری محیط زیست را تأیید کرد.

جهانگردی و خدمات مرتبط – سیستم مدیریت پایداری برای مراکز اقامتی – الزامات، به صنعت مهمان‌نوازی کمک می‌کند تا تأثیر خود را بر محیط زیست کاهش دهد، تبادلات اجتماعی را ترویج داده و کمک‌های مثبتی به اقتصاد محلی کند.

علاوه بر این، ایزو ۲۲۵۲۵، جهانگردی و خدمات مرتبط – گردشگری پزشکی – الزامات خدمات (در حال توسعه)، به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در صنعت گردشگری پزشکی کمک می‌کند تا سطح کیفی مورد انتظار بیماران را ارائه دهند.

با رعایت ایزوهای مختلف از سردرگمی در این صنعت فوق پیشرفته خارج می‌شویم و امنیت و پایداری شغلی را برای همه اقشار این صنعت تضمین خواهیم کرد و قطعا سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گزاری در کشوری که دارای نیروی متخصص است از خود نشان خواهد داد.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *