موزه‌ها

موزه‌ها برای بازدید مردمی تعطیل و برای پژوهشگران باز است

در حالی که دو سالی است بازدید مردم از موزه‌ها به دلیل شیوع کرونا گاهی مجاز و گاهی غیرمجاز است، درب موزه‌ها برای دانشجویان و پژوهشگران به منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی باز است.

به گزارش  ایرنا، موزه های  کشور دو سالی است که به دلیل شیوع کرونا تقریبا در شرایط تعطیل به سر می برند و جز آسیبی که مردم از محرومیت بازدید فرهنگ و آثار تاریخی متحمل می شوند، خود موزه ها نیز خسارت مالی حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی به دلیل نفروختن بلیط را متحمل شده اند.

با وجود اینکه بر اساس دسته بندی ها، رسته موزه ها از مشاغل سه به دو، در روزهای اخیر تغییر کرد و موزه ها می توانستند در شهرهای نارنجی باز شوند اما اوج گیری دوباره کرونا در بسیاری از شهرها از جمله تهران، موزه ها را دوباره تعطیل کرد.
محمد رضا کارگر مدیر کل موزه های وزارت میراث فرهنگی با بیان این که برای باز و یا تعطیل کردن موزه ها  نامه و ابلاغیه ای از وزارت خانه لازم نیست، به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تنها مرجع برای باز و یا تعطیل بودن موزه ها است.
وی با بیان این که سهم بلیط فروشی موزه های تحت نظر وزارت میراث فرهنگی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: با تعطیلی موزه ها تقریبا این اعتبار را از دست دادیم. اما برای جبران آن از اعتبارات دولتی استفاده می کنیم تا آسیبی به موزه های کشور وارد نشود.
کارگر در ادامه با بیان این که موزه ها در این دوران تنها امکان بازدید بازدیدکننده نداشتند، گفت: فعالیت های داخلی موزه ها در این مدت انجام می شود و اگر دانشجو و پژوهشگری نیاز به انجام تحقیقات در موزه داشته باشد، درهای موزه بر روی آنها باز خواهد بود و محدودیتی برای پذیرش این افراد نخواهیم داشت.
حدودا یکسال و چهار ماه بعد از اعلام رسمی همه گیری کرونا در ایران (اول اسفند ۹۸) بنا به آمارهای رسمی تاکنون حدود سه میلیون و  ۲۰۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و حدود ۸۴ هزار نفر جان باخته اند.

چهار مرحله اوج بیماری طی ۱۶ ماه گذشته در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، تابستان ۹۹، پاییز ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته شده که هر کدام با دوره‌هایی از قرنطینه، کاهش فعالیت کارمندان ادارات، تعطیلی، سالن‌های سینما، تئاتر و موزه ها و گالری‌ها همراه بوده است.

حدود دو ماه از اعلام شیب نزولی کرونا بعد از موج چهارم در بهار ۱۴۰۰ در ایران گذشته که باز هم شیب صعودی و افزایش قرمزی رنگ شهرها این بار از جنوب کشور آغاز شد. حالا این وضعیت به دروازه های تهران و استان های مرکزی رسیده و بار دیگر مراکز هنری و فرهنگی از جمله سالن های تئاتر و موزه‌ها تعطیل شدند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *