سرداشی

کباب “سرداشی” همدان ثبت ملی شد

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: کباب “سرداشی” به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی همدان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

فریبا نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در روزگار قدیم دامداری زیاد بوده و گوشت به‌وفور یافت می‌شد، اظهار کرد: در آن زمان بانوان گوشت را در هاون‌های بزرگ می‌کوبیدند و له می‌کردند و در نهایت شبیه گوشت چرخ کرده می‌شد.

وی ادامه داد: گوشت را با پیاز رنده شده ورز داده و در ظرف بزرگی قرار می‌دادند و دورتادور آن را سیب‌زمینی و روی آن را با فلفل و گوجه فرنگی تزئین می‌کردند سپس کباب را به نانوایی‌ها و سنگکی می‌دادند تا روی سنگ تنور قرار داده و ‌بپزد.

نعمتی تصریح کرد: سرداشی به کبابی می‌گویند که روی سنگ پخته می‌شود و ‌وقتی در تنور نانوایی قرار می‌گیرد یک ربع تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا بپزد و به‌طور معمول برای مهمانی‌ها یا تعطیلات سرو می‌شد.

وی کباب سرداشی را خاص استان همدان دانست و افزود: پرونده ثبت کباب سرداشی نیمه دوم سال گذشته تکمیل و پس از بررسی در نهایت به فهرست آثار ملی اضافه شد.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در پایان به پرونده‌های دیگر اشاره کرد و گفت: حدود شش پرونده در دست کار است که از مهم‌ترین‌ آنها می‌توان به جشن تیرگان اشاره کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *