درکه

درکه تفرجگاهی زیبا و دلپذیر در تهران

درکه به معنی دره کوچک یکی از مسیر های پیاده روی و کوهنوردی محبوب و معروف در میان پایتخت نشینان است  که در امتداد رودخانه ‌ای به همین نام در شمال غرب تهران واقع شده است. این تفرجگاه دلپذیر یکی از ییلاقات قدیمی و زیبای شمیرانات محسوب می شود و پاتوق کوهنوردانی است که قصد عزیمت به  جنگل کارا و پناهگاه پلنگ چال را دارند. بهار و تابستان های درکه بسیار خنک و دلپذیر می باشد و از قدیم مأمن مردمانی بوده است که برای فرار از گرمای هوا به این منطقه می آمدند و بسیاری از بزرگان و درباریان تابستان های خود را در این ناحیه سپری می کردند. به طور کلی مسیر پیاده رویِ درکه را می توان در کوچه باغ های قدیمی با دیوارهای کاهگلی، درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، صدای گوش نواز رودخانه درکه، غرفه های رنگارنگ فروش تنقلات و سوغاتی و رستوران های سنتی خلاصه کرد.

جاذبه های درکه

امامزاده سید محمد والی

درکه

امام‌زاده سید محمد والی از نوادگان امام سجاد (ع) می باشد و گفته می شود ایشان از نخستین افرادی بودند که در درکه ساکن شدند و به آبادانی این منطقه اهتمام ورزیدند. بقعه ی ایشان در ابتدای مسیر قرار دارد و دسترسی به آن راحت است.

جنگل کارا

مسیر ورود به جنگل کارا در مسیر اصلی دره درکه به سمت پلنگ چال قرار دارد. برای دسترسی به این جنگل که اوج زیبایی آن در فصل پاییز نمودار می شود و با پهنه ی وسیعی از برگ های زرد و نارنجی مفروش می شود، کافی است بعد از رسیدن به سفره خانه کارا مسیر خود را به سمت غرب کج کنید و پس از حدود نیم ساعت پیاده روی به این جنگل نسبتا بکر و زیبا خواهید رسید.

قله چین کلاغ

قله ی کلاغ چین در ادامه مسیر جنگل کارا قرار دارد و برای دسترسی به آن بهتر است به وسایل کوهنوردی مجهز بود و از راهنما استفاده کرد. این قله یکی از قله‌های البرز جنوبی است و ارتفاع آن 2820 متر می باشد. آبشار دره دیوانه، غار دو سنگ، دره بهشت و رودخانه فرحزاد از دیدنی های این ناحیه هستند و وجود پوشش گیاهی متنوع و برخی گونه های حیوانی نظیر روباه، خرگوش وحشی، عقاب، قرقی، کبک و جوجه تیغی بر جذابیت این منطقه افزوده اند.

قله و پناهگاه پلنگ چال

درکه

قله ی پلنگ ‌چال یکی از قله ‌های شمال شهر تهران و رشته كوه البرز است و پناهگاه‌ پلنگ ‌چال در مسیر صعود به این قله قرار دارد. پناهگاه پلنگ ‌چال در ارتفاع ۲۴۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و خوابگاهی با ظرفیت ۷۰ نفر در آن ساخته شد است که میزبان کوهنوردانی است که قصد صعود به ارتفاعات بالاتر و قله توچال را دارند.  فاصله امام زاده والی تا پناهگاه پلنگ چال در حدود 8 کیلومتر می باشد و با حدود دو تا سه ساعت پیاده ‌روی می توان به این پناهگاه رسید.

بهترین فصل درکه

بهترین فصل عزیمت به درکه اواخر بهار و فصل تابستان می باشد؛ در این زمان هوایِ خنک و دلچسبِ این ناحیه جسم و جان شما را نوازش می کند و خستگی های زندگی روزمره را از شما می زداید. پاییز و زمستان های درکه بسیار سرد و گاهی یخبندان است و اگر قصد دارید در این فصول به درکه و ارتفاعات بالاتر بروید، تجهیزات مناسب کوهنوردی را همراه خود داشته باشید.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *