محله دربند

محله دربند از جاذبه های تفریحی تهران

محله دربند با آب و هوای دلپذیر و پاکیزه، مناظر سرسبز، جویبار های روان و اغذیه فروشی های رنگارنگ و هوس انگیز سال هاست که با آغوشی باز پذیرای پایتخت نشینانِ خسته از زندگی شهری و گردشگران داخلی و خارجی می باشد. در این منطقه ی خوش آب و هوا خبری از دود و ترافیک و آلودگی های شهری نیست و تنها صدای شرشر آب، بوی خوراکی های خوشمزه و مناظر چشم نواز در انتظار شما می باشند.

معرفی 

محله دربند یکی از محله های قدیمی تهران است. این محله در شمال شهر تهران و در فاصله ی کمی از مجموعه سعدآباد واقع شده است. دربند پیشتر دهکده ای ییلاقی بوده است. محله دربند در ارتفاع  1700 متری از سطح دریا واقع شده است و مسیر اصلی جهت صعود به کوه ‌های البرز مرکزی به ویژه قله توچال می باشد.

محله دربند

وجود مسیرهای سنگ فرش شده برای پیاده روی، کافه ها و رستوران های متعدد، غرفه های رنگارنگ فروش تنقلات نظیر لواشک، ترشک، باقالی و بلال در سراسر مسیر و جاذبه های دیگری نظیر تله سیژ دربند، این مکان را به تفرجگاه شماره ی یک تهرانی ها و انتخاب نخست بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بدل ساخته است. به گونه ای که گفته می شود محله دربند نخستین گزینه ی شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمان خارجی و شهرستانی است و پس از آن فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارند. به طور خلاصه می توان گفت دربند محلی برای آسایش روان و جسم می باشد.

پیشینه ی دربند

دربند را شاید بتوان یکی از قدیمی ترین “استریت فود” (خیابان غذا) های تهران دانست که به لطف وجود اغذیه فروشی های متعدد بین گردشگران محبوبیت بسیار دارد.

محله دربند

دربند روستایی با قدمت بیش از دویست سال است که از همان روزگاران گذشته به لطف وجود طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع مورد توجه بسیاری از ثروتمندان و بزرگان قرار گرفت و برخی از شاهزادگان قاجاری نظیر شاهزاده الله‌وردی‌ میرزا و ابوالملوک کیومرث‌ میرزا، این دهکده را برای سکونت خود برگزیدند. در زمان پهلوی اول به فرمان رضاشاه در زمین‌های این منطقه مهمانخانه و چندین ویلا ساخته شد و بدین ترتیب پای گردشگران داخلی و خارجی به  این منطقه باز شد.

دیدنی ها و تفریحات دربند

شروع گشت و گذار در منطقه ی دربند تهران از میدان سربند آغاز می شود. این میدان  از شمال به منطقه دربند و از جنوب به کاخ موزه سعدآباد منتهی می شود و به لطف وجود تندیس کوهنورد به راحتی قابل شناسایی می باشد. این مجسمه ی سه متری در سال 1341 توسط رضا لعل ریاحی، پیکر ‌تراش و نقاش ایرانی ساخته شد و برای ساخت آن “گروهبان امیر شاه قدمی”، مربی کوهنوردی و اسکی، به عنوان مدل معرفی شد. یکی از دلایل انتخاب ایشان به عنوان مدل به سبب آن بود که گروهبان شاه قدمی در سال ۱۳۴۰ در عملیات مربوط به نجات سرنشینان هواپیمای آمریکایی سقوط کرده در قله زردکوه بختیاری در سرمای ۳۰ درجه زیر صفر موفق به نجات سرنشینان هواپیما گشت و از رئیس‌جمهور وقت آمریکا (جان اف کندی) مدال لیاقت دریافت کرد. امروزه این تندیس زیبا به نمادی از کوهنوری و استقامت بدل گشته است و خوش آمد گوی کوهنوردان و طبیعت دوستان می باشد.

تله سیژ دربند یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه ی گردشگران است که در کنار پیاده روی و کوه نوردی محبوبیت بسیار دارد. تله سیژ یا تله سی یژ وسیله ای شبیه به تله کابینِ بدون اتاقک است که از یک نیمکت ساده و حفاظ میله ای تشکیل شده است. تله سیژ دربند تنها دو نفر ظرفیت دارد و مسیر ۶۰۰ متری آن از میدان دربند شروع می ‌شود و تا ارتفاعات کوه ادامه می‌یابد. در طول این مسیر که تا ارتفاع 60 متری بالا می رود، چشم انداز زیبایی از تهران و کوه های اطراف را پیش روی خود خواهید دید.

ساعات کاری تله سیژ دربند: هر روز از 7 الی 23

هزینه بلیت رفت و برگشت: 45 هزار تومان (اردیبهشت 1400)

آدرس محله دربند: میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *