روسیه

میزبانی روسیه از هنر عکاسان اصفهان

«اصفهان؛ شکوه معماری ایرانی» و «اصفهان؛ مهد همزیستی مسالمت‌آمیز با ادیان» نام دو نمایشگاه عکسی است که به یمن اجرای طرح «شهروند دیپلمات» به تازگی در کاخ‌موزه تزارها و موزه تاریخ ادیان روسیه آغاز به کار کرده است.

ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و  امور بین‌الملل شهرداری اصفهان دراین‌باره به ایسنا می‌گوید: مشارکت شهروندان در تعاملات بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های آنان، دو هدف عمده‌ای بود که باعث پی‌ریزی طرح «شهروند دیپلمات» در دی‌ماه سال گذشته شد و تصمیم گرفتیم با اجرایی کردن آن از هم از شهروندان اصفهانی توانمند در این حوزه بهره بگیریم و هم، ایرانیان مقیم شهرهای خواهرخوانده اصفهان را پیدا کنیم.

او ادامه می‌دهد: طبیعتاً این اشخاص به‌واسطه حضورشان در شهرهای خواهرخوانده، درک بهتری از فرصت‌های موجود در آن داشتند و می‌توانستند در اخذ تصمیم‌های درست یاریگر ما باشند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان توضیح می‌دهد: یکی از اولین پیشنهادهایی که با آغاز به کار طرح «شهروند دیپلمات» به ما رسید از سن‌پترزبورگ روسیه بود. به‌این‌ترتیب که جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم این شهر پیشنهاد داده بودند نمایشگاهی از اصفهان در کاخ‌موزه تزارها و موزه تاریخ ادیان این شهر برگزار شود.

حجتی می‌افزاید: با همکاری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و سازمان ارتباطات اسلامی که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح تکمیل‌شده تائید شد و ما فروردین‌ماه سال جاری به توافق اولیه برای برگزاری نمایشگاه رسیدیم.

او خاطر نشان می‌کند: مایل بودیم که هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت‌ماه این نمایشگاه‌ها برگزار شود اما تقویم موزه‌های سن‌پترزبورگ پر بود و درنهایت یکی از این نمایشگاه‌ها روز گذشته (۱۵ شهریورماه) افتتاح شد و دیگری نیز، امروز گشایش خواهد یافت.

«روند گزینش تصاویری که برای نمایش در این دو نمایشگاه انتخاب‌ شده‌اند به چه شکل بوده است؟» مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال اظهار می‌کند: ما فراخوانی را منتشر کردیم و حدود ۳۶۳ اثر از ۲۶ عکاس به دستمان رسید که توسط هیئت‌داوران بر اساس موضوع نمایشگاه بررسی و درنهایت ۶۰ اثر  برای شرکت در هر دو نمایشگاه انتخاب شد.

حجتی تأکید می‌کند که به‌منظور کمتر شدن هزینه برگزاری و اثرگذاری بهتر، هیچ نماینده‌ای از شهرداری اصفهان برای افتتاحیه این نمایشگاه در سن‌پترزبورگ حضور نداشته و تنها بسترسازی لازم را با استفاده از ظرفیت‌های مدنی انجام داده است.

او یادآور می‌شود که پیش‌ازاین نیز به یمن اجرای طرح «شهروند دیپلمات» و با همکاری انجمن دوستی ایران و پرتغال، نمایشگاهی با همین سبک در شهر پورتو برگزار شده و امیدوار است که با تداوم آن، از ظرفیت‌ها موجود در جهت گرامیداشت مناسبت‌های فرهنگی و همچنین مباحث مربوط به حوزه گردشگری و … استفاده شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *