روسیه

تمایل فراوان روسیه برای قرارگیری ایران به عنوان مقصد گردشگری

طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۸ روسیه ۴۲ میلیون مسافر به خارج از کشور داشته است.

لیلا اژدری مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: تفاهم نامه لغو روادید بین ایران و روسیه هنوز عملیاتی نشده است. آخرین بار در سال ۲۰۱۸، اسامی آژانس‌ها به روسیه ارائه شده و برای به روز رسانی این اسامی نیاز است که گزارش عملکرد آژانس‌ها از ادارات کل استانی گرفته شود. همچنین تقاضا‌های جدید نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی درباره آمار ورود و خروج گردشگران پس از لغو روادید اعلام کرد: این تفاهم نامه ۱۷ خردادماه امضا شده است و تاکنون اجرایی نشده است؛ اما هنوز آماری بنابر سفر‌هایی که بعد از لغو روادید اتفاق افتاده در دسترس نیست.

وی افزود: طبق آخرین اطلاعات، طی ۹ ماه ۱۷ هزار و ۵۷۰ نفر گردشگر روس به کشور ما وارد شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۶ درصد کاهش یافته است. همچنین ایرانی‌هایی که به عنوان گردشگر از ایران به مقصد روسیه خارج شدند، ۳ هزار و ۹۸۰ نفر هستند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۲ درصد کاهش پیدا کرده است. البته این کاهش گردشگر به دلیل بسته بودن مرز‌ها و عدم صدور ویزا در شرایط کرونا بوده است.

اژدری درباره نحوه انتخاب آژانس‌های مسافرتی برای اجرای این تور‌ها بیان کرد: ابتدا این موقعیت به تمام آژانس مربوط اطلاع رسانی کردیم. آژانس‌هایی که تمایل به انجام این موضوع داشته و شناخت خوبی از بازار روس داشتند، انتخاب شدند.

  • وی درباره اینکه روسیه، باوجود امضای تفاهم نامه لغو روادید با ایران، اولویت گردشگران خود را سفر به ترکیه قرار داده است، بیان کرد: روسیه دومین لغو روادید خود را با ایران انجام داده است. مقایسه ایران با ترکیه مقایسه اشتباهی است. هدف ما این است که ایران در لیست گردشگران روس قرار بگیرد. نه اینکه ترکیه را حذف شده و ما در جایگاه ترکیه قرار بگیریم. سفر به ترکیه منافاتی با سفر به ایران ندارد.

وی درباره علاقه مندی‌های گردشگر روس بیان کرد: بر اساس بازار خاص و علاقمندی‌ها می‌توان گردشگران روس جذب کشور کرد. گردشگران روس، به سفر‌های ماجراجویانه و طبیعت علاقه‌مند هستند. می‌توانیم بسته‌ای را به گردشگران روس ارائه دهیم که بخشی از نیاز‌هایی که در جا‌های دیگر پاسخ داده نمی‌شود را پاسخ دهیم. به عنوان مثال تور آشنا سازی برای آن‌ها می‌توان اجرا کرد.

اژدری درباره علت انعقاد تفاهم نامه لغو روادید با روسیه و نه کشور‌های دیگر، بیان کرد: هر کشور استراتژی‌های خود را برای افزایش ورود گردشگر در نظر دارد. روسیه کشور همسایه ما است که فاصله زمانی کوتاهی با ایران دارد. همچنین ایران روابط اقتصادی و سیاسی خوبی با کشور روسیه دارد. همچنین حدود ۱۵ درصد جمعیت در روسیه افراد مسلمان هستند. گردشگران روس به لحاظ هزینه کرد رتبه ششم در بین کشور‌های مختلف دارند و خوب خرج می‌کنند. با توجه به آخرین آمار در سال ۲۰۱۸ روسیه ۴۲ میلیون مسافر خروجی داشته‌اند. همه این موارد رتبه روسیه را برای لغو روادید در بین کشور‌های دیگر بالا برده است.

وی درباره لغو روادید به صورت گروهی تحت نظر آژانس‌های گردشگری بیان کرد: در حال حاضر در فاز اول لغو روادید را به صورت گروهی در نظر گرفته شده است. در صورتی که مشکلی در این موضوع وجود داشته باشد، به صورت کلی روادید لغو خواهد شد. خوشبختانه آژانس داران روسیه تمایل فراوانی برای قرارگیری ایران به عنوان مقصد گردشگران روس هستند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *