روسیه

ره‌آوردهای روسیه ،پهناورترین کشور جهان

روسیه یکی از کشورهای پهناور جهان و همسایه دریایی ایران است، این کشور جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری را در خود جای داده و هرساله تعداد زیادی گردشگر را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. کسب اطلاعات درخصوص سوغات هر کشور و مقصد سفر، گردشگران را با آداب و فرهنگ آن کشور آشنا می‌کند و سبب می‌شود مسافران به راحتی تصمیم‌گیری کرده و سوغاتی خریداری کنند. به همین جهت در ادامه با تعدادی از سوغات کشور روسیه آشنا می‌شویم.

والنکی روسیه

«والنکی» یا چکمه نمدی نوعی پاپوش است که قدمتی بالای ۱۵۰۰ سال دارد و هدف از ساخت آن راه رفتن روی یخ و برف در فصل زمستان بوده است. ابتدا تولید این چکمه به‌ صورت سنتی انجام، اما بعدها به ‌صورت صنعتی نیز تولید می‌شده است. گفتنی است که در نوع صنعتی این چکمه نمدی از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود، اما در نوع سنتی آن این پاپوش تماما با دست و از پشم تولید می‌شود.

چکمه‌های نمدی در برابر سرما از پا محافظت می‌کنند، اما ضد آب نیستند و باید به همراه آن‌ها از کفش‌های لاستیکی نیز استفاده کرد. یکی از کوچک‌ترین والنکی‌ها در روسیه توسط هنرمند روسی به نام لوشا ساخته شده که اثری شگفت‌انگیز بوده که به کمک ذره‌بین قابل دیدن است و اندازه‌ای یک میلی‌متری دارد.

عروسک ماتروشکا روسیه

عروسک ماتروشکا با نام روسی «بابوشکا» از واژه ماتریونا و ماتریوشا به‌ معنای مادربزرگ الهام گرفته ‌است. این عروسک‌ها مجموعه‌ای از دخترانی هستند که لباس گل‌دار رنگی روستایی روسی به تن دارند، همه به یک شکل بوده و تنها در اندازه متفاوت‌ هستند و به ‌صورت تودرتو داخل هم قرار گرفته‌اند؛ این نحوه چیدمان جذابیت خاصی برای این عروسک‌ها پدید آورده است.

این عروسک‌های جذاب سنتی یکی از صنایع‌دستی سنتی روسیه محسوب می‌شود و امروز هنرمندان معاصر این هنر را به اشکال دیگر هم تعمیم داده‌اند. تعداد این عروسک‌ها معمولا از سه تا ۱۰عدد متغیر است، اما در برخی موارد نادر می‌تواند به ۵۰ و حتی بیشتر برسد.

جعبه‌های نقاشی شده روسیه

این جعبه‌ها با ظرافتی خاص و هنرمندانه طراحی شده‌اند و اغلب طرح‌های آن‌ها از داستان‌های قدیمی اقتباس شده است. جعبه‌های طراحی شده علاوه بر کاربردهای بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای که دارند توانسته‌اند توجه و نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کنند.

کهربا روسیه

«کهربا» صمغ درختانی است که پس از سال‌ها در زیرآب قرارگرفته و با گذر زمانی نزدیک به ۵۰ سال تبدیل به یک ماده سخت مانند سنگ شدند که به آن‌ها کهربا گفته می‌شود. طبق تحقیقات نمونه‌های قدیمی این سنگ ارزشمند، تصویری از گذشته زمین را با حشرات، گیاهان و … که در دام این صمغ افتاده‌اند و به راحتی در داخل سنگ‌ها دیده می‌شوند، در اختیار محققین می‌گذارد.

کهربا به دلیل زیبایی طبیعی و ویژگی‌های جادوییش بسیار مشهور است و می‌تواند از رنگ قهوه‌ای تیره تا لیمویی کم رنگ باشد. طبق اعتقادات مردم روسیه کهربا علاوه بر زیبایی، خواص بسیاری دارد که مهمترین آن‌ها آرامش‌بخش، دفع انرژی‌های منفی و نشاط‌آور بودن آن است. معمولا کهربا زینت‌بخش وسایلی همچون گردنبند، گوشواره، انگشتر و دیگر زیورآلات و برخی ظروف تزئینی تلقی می‌شود.

گفتنی است که یکی از زیباترین آثار هنری که با کهربا ساخته شده اثر «اتاق کهربا» در سنت‌پترزبورگ روسیه است که زمانی عنوان هشتمین عجایب جهان را به خود اختصاص داده بود، این اثر مجموعه‌ای بود که دیواره آن از کهربا، طلا و سنگ‌های قیمتی پوشیده شده بود.

روسری و شال روسیه

یکی دیگر از سوغات‌های روسیه روسری‌های بزرگی است که طرح‌های شرقی و سنتی زینت‌بخش آن‌هاست. زمانی تولید روسری و شال در روسیه به‌ صورت سنتی انجام می‌شد، اما بعدها شمایل صنعتی به خود گرفت و هم‌زمان با صنعتی شدن، شهرت جهانی یافت. شهر پائولو پاساد یکی از مشهورترین شهرهای تولید این نوع روسری است. این روسری‌ها که زمینه‌ای سورمه‌ای یا مشکی با گل‌هایی به رنگ‌های روشن دارند یکی از محبوب‌ترین صنایع‌دستی روسیه نیز به حساب می‌آیند.

گژل

«گژل» ظرف سرامیکی بسیار زیبایی است که با نقاشی‌هایی از طبیعت و زندگی روزمره مردم با رنگ آبی تزئین می‌شود. این سبک نقاشی از نقاشی هلندی الهام گرفته شده و از روستایی با همین نام متولد شده است. سرامیک گژل‌ها همیشه با دست ساخته می‌شود و امروزه بسیاری از مردم روسیه از این ظرف برای تزئین خانه‌های خود در قالب، فنجان‌ها، کوزه‌ها، سماور، ساعت، قوری‌ها و مجسمه‌های خنده‌دار استفاده می‌کنند.

سماور

سماور یک ظرف فلزی است که به طور سنتی برای گرمایش آب در مراسم چای استفاده می‌شود؛ اغلب در ادبیات و آهنگ‌های فولکلور ذکر شده است و امروزه توسط کتری‌های مختلف جایگزین می‌شود. با این وجود این سماورها به دلیل هویت فرهنگی، همچنان محبوب هستند.‌

ظروف خولخوم

«ظروف خولخوم روسیه» ظروفی از جنس چوب هستند که زمینه طلایی ‌رنگ دارند و طرح‌های زیبای سنتی روی آن‌ها ایجاد شده‌ است. عناصر اصلی این طراحی‌ها گل، شاخه و دانه‌های قرمز رنگ تمشک هستند و همچنین از این طراحی‌ها بر روی خیلی از اشیا و وسایل دیگر مانند گل سرهای زنانه نیز استفاده می‌شود که خرید آن‌ها می‌تواند برای هر گردشگری بسیار جذاب و خاطره‌انگیز باشد.

بالالایکا

«بالالایکا» سازی است با دسته‌ای بلند و بدنه‌ای مثلث‌ شکل که سه سیم برای آهنگ‌های سنتی روسی دارد و باید هم‌زمان از سه سیم آن استفاده کرد، به طوری که حرکات دست باید محکم و سریع باشد. چند اسم برای این ساز رایج است که رایج‌ترین این اسامی از صداهای این ساز گرفته شده است. گوش انسانی که به بالالایکا گوش می‌دهد معمولامجموعه‌ای از صداهای (با)، (لا) و (لالا) می‌شنود؛ بالالایکا، همچنین برای استفاده تزئیناتی نیز بسیار زیبا است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *