کیش

تیشه کرونا به ریشه گردشگری کیش

مسئولان کیش امیدوارند با سرعت گرفتن واکسیناسیون این جزیره به نخستین «شهر بدون کرونا» در ایران تبدیل شود و کسب‌وکارها از رکود ۱۸ ماهه خارج شوند.کیش جزیره زیبا و دیدنی خلیج‌فارس با مساحت حدود ۹۰ کیلومترمربع است و با حاشیه ساحلی حدود ۴۴کیلومتر، یک جزیره گردشگری پرطرفدار محسوب می‌شود. این جزیره هرسال تعداد زیادی گردشگر جذب می‌کند که این تعداد در ماه‌هایی از سال به اوج می‌رسد و چرخ اقتصاد گردشگری این جزیره با حضور همین گردشگران می‌چرخد، اما همه‌گیری ویروس کرونا تأثیر منفی به‌سزایی بر گردشگری کیش برجا گذاشته است.

با توجه به مشکلات عمده‌ای که برای گردشگری کیش پدید آمد، این جزیره به‌صورت ویژه مورد توجه قرارگرفت و حالا به‌گفته «جعفر آهنگران» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، انتظار می‌رود با انجام واکسیناسیون، این جزیره به نخستین «شهر بدون کرونا» در ایران تبدیل شود و ازسوی دیگر خسارت ۱۸ ماهه رکود کسب‌وکار فعالان اقتصادی در این جزیره به‌ویژه در ‌حوزه گردشگری به پایان برسد؛ هرچند لازمه حضور گردشگران، همچنان رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده ازسوی ستاد ملی مقابله با کروناست.

نگاهی به محدودیت‌های کرونایی از آغاز 
نخستین جرقه‌های تأثیر منفی کرونا بر سفرهای کیش در اسفندماه سال۱۳۹۸با محدودیت تعداد پروازهای ورودی به جزیره و ممنوعیت فروش تور به مقصد کیش زده شد. در اواخر پاییز هم محدودیت‌هایی در کیش اعلام شد و بازارها تا ساعت ۲۱:۳۰ فعالیت داشتند.

به‌گفته دکتر «محمدرضا رضانیا» سخنگوی شورای سلامت کیش و براساس مصوبه دیگر این شورا، دراین برهه از زمان تردد پس از ساعت۲۴ در ساحل ممنوع بود؛ موضوعی که گاهی اوقات در نبود مأموران نظارتی زیرپا گذاشته می‌شد و برخی از مردم بعد از این ساعت همچنان در پارک‌های ساحلی حضور داشتند. تعطیلی جنگ‌های شبانه و تفریحاتی نظیر جایروکوپتر، کاهش ساعت فعالیت رستوران‌ها و پذیرش مشتری با ۵۰درصد ظرفیت و عدم‌ورود خودروهای با پلاک ملی به کیش نیز از مواردی بودند که نقض شدند و وضعیت کیش ازنظر همه‌گیری ویروس کرونا روبه وخامت گذاشت.

این جزیره در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ هم ورود هرگونه خودرو به این منطقه و نصب چادر را ممنوع اعلام کرد و حتی مسافران بدون خودرو نیز اجازه ورود از مسیر دریایی را نداشتند. با این وجود، سفر به کیش به‌صورت هوایی و با تورهای گردشگری بلامانع بود؛ تورهایی که اقامت در هتل‌های مجاز و تحت نظارت سازمان گردشگری را برای گردشگران مهیا کرده بودند.

همین موضوع زمینه‌ساز این شد که پس از تعطیلات نوروز و با آغاز پیک چهارم کرونا در کشور، کیش نیز شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا شود. تعداد بیماران بستری، شدت همه‌گیری ویروس کرونای انگلیسی در منطقه را نشان می‌داد که دراثر ازدحام جمعیت گردشگر و کاهش رعایت دستورهای بهداشتی در مکان‌های عمومی (بازارها و رستوران‌ها) اتفاق افتاد و زنگ خطری برای جزیره محسوب می‌شد.

تشدید تدابیر مقابله‌ای
به این ترتیب، شورای سلامت کیش به‌منظور پیشگیری از تغییر شاخص رنگ‌بندی جزیره کیش از نارنجی به قرمز، محدودیت‌های کرونایی  اعمال کرد، اما کیش نیز همچون سایر نقاط کشور با سویه دلتای ویروس دلتا و افزایش مرگ ومیر مواجه شد و به همین دلیل محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت تردد شناورهای مسافربری از مبادی ورودی به جزیره کیش اعمال شد. کاهش فعالیت مراکز پذیرایی شامل رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها از مصوبات کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مبارزه با کرونای جزیره بوده‌است. برخی محدودیت‌ها شامل تعطیلی اماکن و مراکز تفریحی و گردشگری همچون جنگ‌های شبانه، کشتی‌های تفریحی، غواصی، سافاری، گیم‌نت‌ها، بولینگ، پارک دلفین‌ها، تم پارک کیش، پارک آبی، تفریحات مجموعه پنگوئن، پارک‌های کودک، مراکز ماساژ بود.

تک نوبت کردن همه باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، پلاژ آقایان و بانوان، تعطیلی موسسات و کلاس‌های آموزشی علمی، فرهنگی و هنری و کاهش ساعات کار بازار ها و مراکز تجاری و ممنوعیت ورود خودروهای شخصی به جزیره کیش از دیگر محدودیت‌هایی است که با وخامت وضعیت کرونایی کیش درنظر گرفته شد.

هرچند اعمال محدودیت‌های گذشته در کیش نتیجه چندان مطلوبی دربر نداشت، حال باید دید اعمال محدودیت‌های جدید دراین جزیره تا چه مقدار می‌تواند در کنار واکسیناسیون، خسارت‌های جانی همه‌گیری کرونا را کنترل کند.

واکسیناسیون افراد بالای ۱۸سال
در کنار اعمال محدودیت‌های جدید در جزیره کیش طرح واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۱۸سال نشان از اوضاع نامطلوب با وجود اعمال محدودیت‌های متعدد طی موج پنجم کرونا دراین جزیره دارد. «حسین فرشیدی» رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان هرمزگان درباره واکسیناسیون افراد بالای ۱۸سال در کیش می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده ازسوی ستاد مدیریت کرونای استان هرمزگان، وزیر بهداشت دستور واکسیناسیون عمومی افراد بالای ۱۸ سال ویژه ساکنان جزیره کیش و قشم را صادر کرد.

حالا واکسیناسیون ساکنان بالای ۱۸سال در جزیره کیش و ایمن‌سازی جمعیت بومی این جزیره آغاز شده‌است. منظور از جمعیت بومی، افرادی هستند که به‌صورت مستمر ساکن این جزیره بوده و دارای پرونده الکترونیک سلامت در مراکز جامع سلامت هستند. «مریم ستاری» مسئول کمیته واکسیناسیون کرونا در کیش نیز عنوان می‌کند: کیشوندان(جمعیت بومی) می‌توانند با ورود به سامانه salamat.gov.ir و انتخاب استان هرمزگان، بندرلنگه، جزیره کیش ثبت‌نام کنند و بعد از دریافت پیامک مبنی بر زمان و مکان واکسیناسیون، به مرکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

به‌گفته وی، متولدان ۱۳۸۲و قبل آن می‌توانند در سامانه برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند تا به مرور، علیه کرونا واکسینه شوند. با این‌حال با توجه به تأکید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا باید همچنان از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کرد و درصورت نیاز هم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در طول پرواز، از خود و خانواده در برابر ویروس خطرناک کرونا مراقبت کنیم.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *