تبریز

مقبرة‌الشعرا آبروی تبریز است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: تا کنون برای احداث بنای مقبره الشعرا در تبریز رقم سه میلیارد و ۵۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه شده است.

داود بهبودی روز پنجشنبه، ۲۵ شهریور ماه در آیین گلباران مزار استاد شهریار در مقبرة الشعرای تبریز اظهار کرد: توفیقی شد تا به مناسبت بزرگداشت سالگرد درگذشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی در مقبرهةالشعرا حضور یافته و عرض ادب و ارادت خود را به ساحت این شاعر پرآوازه برسانیم.

وی افزود: شاعران نامی و عرفا، در طول تاریخ پربار گذشته سرمایه‌ی نمادین و گران‌بهایی را برای فرهنگ، هنر و اندیشه آذربایجان و کشور فراهم آورده‌اند و وظیفه‌ی ما به عنوان متولیان و راهبران توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه این است که به پاسداشت یاد و خاطره‌ی این بزرگواران همت گماشته و به طوری شایسته آنها را حفظ کنیم.

بهبودی بیان کرد: آذربایجان توانسته است در یک مجموعه بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف نامی را از اقصی نقاط جهان گرد هم آورد تا در این فضا تنفس کرده و مدفون شوند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ی مدیریتی استان اهتمام ویژه‌ای در جهت برگزاری باشکوه مراسم روز ملی شعر و ادب فارسی و حفظ این سرمایه معنوی در تبریز دارد و از تلاش همه دست‌اندکاران این عرصه قدردانی می‌کند.

وی مقبرة‌ الشعرا را آبروی شهر تبریز دانست و گفت: برخی از پروژه‌های زاید و نه چندان ضروری در این شهر اجرا و اعتبارات کلانی صرف آنها می‌شود؛ در حالی که اگر مقدار اندکی از این هزینه‌های غیرضرور صرف مقبرةالشعرا شود، این مجموعه مانند مجموعه‌هایی مثل حافظیه و مقبره سعدی در شیراز می‌تواند شان تبریز را حفظ کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی  ادامه داد: تاکنون برای احداث بنای مقبرة الشعرا در تبریز رقم ۳ میلیارد و ۵۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه شده و ۸ میلیارد و ۵۱ میلیون تومان نیز اعتبار سال ۱۴۰۰ این پروژه است.

وی پیش بینی اعتباری این پروژه در سال‌های آتی را نیز ۲۴ میلیارد و ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و کل برآورد اعتبار پروژه بر اساس موافقت‌نامه را ۳۵ میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

مقبرة الشعرا اولین مقصد گردشگری آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز، مقبره‌الشعرا را اولین مقصد گردشگری استان دانست و گفت: تعداد گردشگرانی که به اینجا مراجعه می‌کنند با هیچ مکان دیگری قابل مقایسه نیست.

سید قاسم ناظمی اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا توقع داشتیم که مراجعات گردشگران کاهش یابد اما تعداد افرادی که از اقصی نقاط استان و کشور روزانه به این مجموعه مراجعه می‌کنند، قابل توجه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به یکپارچه‌سازی پروژه، امکانات زیرساختی مثل برق، گاز، لوله کشی آب هنوز به طور کامل فراهم نشده، اما اگر عملیات سنگ فرش طبقه بالای مقبره را به انجام رسانیم، می‌توانیم نواقص سیستم‌های گرمایش و سرمایش را با سازه‌‎های پرتابل رفع کنیم.

ناظمی چندگانگی مدیریت، نبود ردیف بودجه ملی، تغییرات مدیریتی و طولانی شدن پروژه را از دلایل اصلی وضعیت نامناسب کنونی مجموعه مقبرة الشعرا دانست.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *