گردشگری

آثار ثبت جهانی به عنوان مقصد گردشگری فرهنگی معرفی شوند

 دبیر باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار بر ضرورت برندسازی و معرفی شهرهای خلاق به عنوان مقاصد گردشگری تاکید کرد و افزود: باید از ظرفیت ۲۶ میراث فرهنگی ملموس و ۱۶ اثر ناملموس ثبت جهانی برای توسعه گردشگری بهره برداری و این آثار به عنوان مقصد و هدف «گردشگری فرهنگی» معرفی شوند.

مهنا نیک‌بین در گفت و گو با  خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار با اشاره برگزاری رویداد دانشگاه آنلاین گردشگری پایدار و میراث پایدار جهانی به مناسبت روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱  گفت: مهمترین دستاورد این رویداد سه روزه این بود که با حضور صاحب نظران و اساتید حوزه گردشگری در راستای شعار سال روز جهانی گردشگری( گردشگری برای رشد فراگیر) الزامات توسعه گردشگری ایران با توجه به مزیت های رقابتی این صنعت به ویپه در حوزه گردشگری فرهنگی در کشورمان،بررسی شد.

دبیر باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو (SCTC) گفت: با ثبت ۲۶ میراث فرهنگی ملموس در فهرست جهانی یونسکو، میراث جهانی ایران پایگاه و جایگاه خوبی در جهان دارد، اما برای بهره برداری از این ظرفیت باید در مرکز توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان توسعه کشور و وزارت میراث  فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی به عنوان متولی اصلی حفاظت از میراث فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: هر کشور و هر مقصد گردشگری یک مزیت رقابتی دارد،بعضی کشورها اکوتوریسم و طبیعت متنوع و غنی دارند اما گردشگری فرهنگی آن ضعیف است، باید برای جذب گردشگر متناسب با ظرفیت و پتانسیل خود برنامه‌ریزی کنند نیازها و خواسته های گردشگران همان جاذبه را برطرف کنند و بر اساس علایق آنها تلاش کنند تا بتواند آنها را چه در مدت سفر و چه بعد از سفر  راضی نگه دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ایران از گذشته های دور ایران به عنوان مقصد گردشگری فرهنگی مطرح است و با توجه به جاذبه‌های فرهنگی متنوع میراث ملموس و ناملموس از خوراک، پوشاک، زبان تا موسیقی تا آیین‌ ها و اکنون آثار میراث جهانی ایران بسیار برجسته باید برای ارتقا رتبه خود برای جذب گردشگر فرهنگی برنامه ریزی کند.

ایران تا سال گذشته در جایگاه نهم جهان در زمینه ثبت آثار جهانی بود، اما امسال در رتبه دهم قرار گرفت، اگر چه در میان ۱۰ کشور اول جهان برای ثبت آثار جهانی قرار داریم، اما مانند ۹ کشور دیگر در این رده بندی جزو ۱۰ کشور جذب گردشگر جهان نیستیم؛ از میان این ۱۰ کشور میراث جهانی فقط ایران است که جزو ۱۰ کشور گردشگرپذیر و مقصد اول سفر (مطابق با گزارش سازمان جهان گردشگری) نیست.

وی افزود: این کشورها بر اساس رتبه ثبت میراث جهانی همزمان روی جذب گردشگر هم کار کرده اند، اما ما آثار میراث ملموس را ثبت جهانی کردیم، اما بعد از ثبت، کاری چندانی برای توسعه و حفاظت این آثار انجام نمی دهیم و از این ظرفیت ها برای توسعه گردشگری بهره برداری نمی کنیم.

دبیر باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو با تاکید بر این که در تبلیغات گردشگری باید آثار برجسته جهانی به عنوان مقصد گردشگری فرهنگی معرفی شود،گفت: در باشگاه تلاش می کنیم علاوه بر این آثار ملموس، روی ذخیره گاه های زیست کره و مناطق بکر طبیعی، حافظه جهانی که مربوط به مفاخر و مشاهیر و شخصیت های برجسته است و همچنین  آثار میراث فرهنگی ناملموس هم به صورت تخصصی کار کنیم.

نیک بین تاکید کرد: باید نام و عنوان مشخصات و مختصات آثار جهانی به اندازه ای تکرار و معرفی شوند تا همه مردم آنها را به خوبی بشناسند، همین نوع تبلیغات عمومی حلقه های اول تبلیغات و بازاریابی گرشگری فرهنگی است. ثبت این آثار کار ساده ای نیست و وزارت میراث فرهنگی و کمیسیون ملی یونسکو برای تدوین و مستندسازی و ثبت جهانی این آثار خیلی کار کرده اند.

برندسازی و معرفی شهرهای خلاق به عنوان مقاصد گردشگری فرهنگی ایران

نیک بین با اشاره به ثبت رشت، اصفهان، سنندج و بندرعباس به عنوان ۴ شهر خلاق ایران افزود: این شهرها هم باید به عنوان مقاصد گردشگری فرهنگی معرفی و برای توسعه و رونق گردشگری در آنها برنامه ریزی شود. مدیران این شهرها باید به صورت دوره ای گردهم بیایند و تجربه و اطلاعات خودرا تبادل کنند.

۲۶ اثر ملموس، ۱۶ اثر ناملموس، ۴ شهر خلاق که جهانی شده اند خیلی مهم هستند؛ همه کشورهای جهان با هزینه های زیاد تلاش می کنند یکی از شهرهای خود را به عنوان شهر خلاق ثبت کنند و صاحب یکی از نشان های این شبکه شوند و از برندسازی با عنوان شهرهای خلاق ادبیات، خوراک، پوشاک و موسیقی معماری شهر خود را به عنوان مقصد گردشگری معرفی کنند و گردشگر جذب کنند.

دبیر باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو (SCTC) گفت: بیشتر شهرهای ایران قابلیت ثبت به عنوان شهر خلاق در هر کدام از هفت حوزه خلاقیت را دارند، این شهرها  در جهان شبکه هستند و قرار است دو شهر دیگر ایران تبریز (شهر خلاق ادبیات و کرمانشاه (شهر خلاق خوراک ) تا آذرماه به عضویت این شبکه در آیند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: باید از همه ظرفیت ها و جاذبه های فرهنگی که ثبت ملی و ثبت جهانی شده اند برای توسعه گردشگری استفاده و برای شهرهای میزبان برندسازی و روی توسعه زیرساخت آنها کار شود. این ثبت ها چه در آثار و چه در شهرهای خلاق در یونسکو، امکان بهره برداری از ارزش یک نشان و لوگو معتبر بین المللی برای برندسازی است که می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای توسعه گردشگری استفاده شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *