گردشگری

بازدید راهنمایان گردشگری از یک محله قدیمی

راهنمایان گردشگری تهران در یک گشت تخصصی به دیدن ظرفیت های تاریخی محله سنگلج رفتند. بناهایی که هنوز برای عموم مردم قابل بازدید نیستند و به جاذبه گردشگری تبدیل نشده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، گشت نیمروزه آشنایی با اقدامات حفاظت و احیا در محله سنگلج تهران به همراه بازدید از بناهای تاریخی و تماشاخانه سنگلج برگزار شد. در این برنامه جمعی از راهنمایان گردشگری و اعضای انجمن سنگلج به بازدید بناهای تاریخی شاخص یکی از محله‌های قدیمی تهران رفتند و در مسیر گردشگری آن پیاده روی کردند همچنین برخی از بناهای تاریخی را با هماهنگی قبلی مورد بازدید قرار دادند و از وضعیت فعلی آنها آگاه شدند مهمتر از همه اینکه پی بردند محله سنگلج با وجود قدمتی که دارد و بناهای تاریخی زیاد، اما ابنیه تاریخی شاخص آن غیرقابل بازدید برای عموم هستند.

در این برنامه که به مناسبت هفته تهران و ۵۶ مین سالگرد تأسیس تماشاخانه سنگلج برگزار شد، مریم جلالی دبیر کارگروه حفظ آثار در زیرمجموعه انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران و عضو هیأت رئیسه انجمن سنگلج گفت: تهران و محله سنگلج تعدادی جاذبه دارد که برخی مرمت شده و برخی نیاز به مرمت دارد به هر حال اینها ظرفیت اصلی محله هستند که به جاذبه تبدیل نشده اند و خیلی از این بناها بسته بوده و گردشگران نمی‌توانند از آن بازدید کنند.

اولین بازدید این گروه از خانه تاریخی پدر جلال آل احمد انجام شد. خانه‌ای که سردر خانه باستان شناسان را دارد ولی به مخروبه بیشتر شباهت پیدا کرده است این بنا در حال حاضر توسط صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی به بخش خصوصی برای تبدیل به مرکز رویدادهای فرهنگی واگذار شده است اما هنوز اقدام مرمتی در آن انجام نگرفته است.

در حیاط همین خانه، ابوالقاسم ساسان از راهنمایان پیشکسوت گردشگری گفت: سنگلج یکی از چهار محله قدیمی تهران بوده است سنگلج اصلی همان است که خراب شد و به جایش پارک شهر را ساختند. اگر از ابنیه قدیمی چیزی باقی مانده باشد همان بقایای سنگلج اصلی است. مانند خانه مستوفی الممالک یا خانه پدری جلال آل احمد که زمانی امام جماعت امامزاده سید نصرالدین بود.

در ادامه، گروه به بازدید از مسجد حاج رجبعلی رفتند مسجدی که شگفتی‌های زیادی دارد و کاشی‌های هفت رنگ آن تنها بخش کوچکی از جاذبه‌هایش به حساب می‌آید اما این بنای تاریخی نیز که مداخلات معماری زیادی در آن انجام گرفته، هنوز بودجه مصوبی برای مرمت ندارد و وضعیت نگهداری از آن خوب نیست درحالی که به گفته معماران، ساخت این بنای مذهبی، مهمترین کلاس درس معماری به حساب می‌آید.

علی شریعتمداری به عنوان خادم این مسجد توضیحات تکمیلی درباره مسجد حاج رجبعلی و شگفتی‌های آن به راهنمایان گردشگری تهران داد.

بازدید از خانه مستوفی الممالک که اکنون در اختیار وزارت ارتباطات است نیز بخش دیگری از این برنامه بود. در این خانه مدیر گروه، تماس تلفنی با یکی از نوادگان مستوفی الممالک داشت و توضیحاتی درباره نحوه نگهداری از این بنا ارائه شد.

این خانه یکی از مهمترین بناهایی بود که وزیر سابق ارتباطات قول بازگشایی مرمت و بهره برداری از آن را داده بود اما هنوز بلاتکلیف باقی مانده است. این بنا با هماهنگی قبلی که با نگهبان خانه انجام می‌شود، تنها امکان بازدید دارد. آن هم به صورت محدود.

اگرچه در محله سنگلج، کلیسای گئورک مقدس نیز در مسیر راهنمایان گردشگری قرار گرفت اما بازدید از این بنا از آنجا که محلی برای نگهداری سالمندان است، امکان پذیر نیست.

مانند خانه شیخ فضل الله نوری که درهایش را دیوار کشیده اند تا مخروبه ای از آن بماند. این خانه به مدت ۱۸ ماه پس از اعدام شیخ فضل الله نوری، محل دفن ایشان بود و در حال حاضر به علت عدم رسیدگی در حال تخریب است. این خانه درست در کنار مسجد شیخ فضل الله با گنبد آبی رنگش قرار گرفته و در نزدیکی پارک شهر است. همان پارک شهری که استاد ساسان گفت روزگاری به جای سنگلج اصلی ساخته شد.

درست رو به روی پارک شهر، تماشاخانه سنگلج جشن ۵۶ امین سالگردش را گرفت. راهنمایان گردشگری در پایان این برنامه به تماشای تئاتر «شب طولانی یلدا» به کارگردانی ناصر آویژه در تماشاخانه نشستند و به این فکر کردند که چرا بناهای تاریخی سنگلج مرمت نمی‌شود تا به عنوان جاذبه گردشگری تهران معرفی شود.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *