هویت ایران را حفظ کنید
/0 دیدگاه /در بلاگ /توسط Shahrzad Dehghaniدر همین راستا، وضعیت میراث فرهنگی در بهار سال ۱۴۰۰ را نیز بررسی کردیم و امید است که در روزهای باقی مانده از سال ۱۴۰۰ با انتصاب وزیر جدید شاهد بهبودی شرایط موارث فرهنگی ایران باشیم.
دستگیری حفاران غیر مجاز، تیتر خبری پرتکرار میراث فرهنگی
بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تخریب عمدی آثار تاریخی در یک سال اخیر کاهش داشته، اما آمارهای همین وزارتخانه نشان میدهد در سال ۹۸، که هنوز ویروس کرونا پدیدار نشده و فعالیتهای میراث فرهنگی رو به تعطیلی نرفته بود، میزان تخریب، تجاوز به حریمها و سرقت آثار تاریخی نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته است. میزان تجاوز به حریم آثار غیرمنقول یا بناها و محوطههای تاریخی هم در سال ۹۸ بیشتر شده و به عدد ۳۲۹ رسیده، درحالی که ۱۹۹ مورد تجاوز به حریم در سال ۹۷ ثبت شده است.
آمارهای وزارت میراث فرهنگی نشان میدهد تعداد تخریب بناها و محوطههای تاریخی نیز در سال ۹۸ با افزایش روبهرو بوده است. در آن سال، ۲۴۵ مورد تخریب شناسایی شده است.
کاهش و رفع چنین معضلاتی نیازمند آموزش و فرهنگسازی است، باید برای همگان ارزش این سرمایههای تاریخی و فرهنگی تعریف شود تا آمار تخریب و تجاوز به آنها کاهش یابد و همه مردم برای حفظ و مرمت این آثار همکاری کنند.
حمام «شیخ بهایی» را مرمت کنید
دوباره کمبود بودجه بهانهای برای ویرانی یک بنا تاریخی
حفظ قلعه علیآباد پیشکوه که نیازمند مرمت و تعیین کاربری است، یکی از مطالبات برخی از اهالی روستا نیز محسوب میشود که پاسخ مسئولان میراث استان در قبال این مطالبه، نبودن اعتبار و در اولویت نبودن این بنای تاریخی است.
ساختمانهای ممنوعهای که در یزد قد علم کردند
مهدی شرافت، معاون وقت شهرسازی شهردار یزد در این باره تصریح میکند: خط آسمان از محدودیتهای جدی ساختارهای بلند مرتبه یزد محسوب میشود ولی از گذشته شاهد ایجاد تعدادی از این ساختمانها بودهایم. اوج مجوز ساختوساز ساختمانها در یزد شش طبقه است، و در موارد استثنا و در خارج از شهر، ساختمانهایی تا هشت طبقه نیز میتوانند مجوز دریافت کنند، اما در مواردی که تعداد طبقات از هشت طبقه بیشتر شود، مسکن و شهرسازی مسئولیت اخذ مجوزهای آن را بر عهده دارد.
بافتهای تاریخی یک شهر نیز از جمله موارث فرهنگی یک کشور محسوب میشود و باید وزارت میراث فرهنگی در تعامل با شهرداری توجه ویژهای به آن داشته باشد.
«بافق» یزد را دریابید
یک خانه تاریخی دیگر قربانی شد
خانه احمدقلی خان حاجباشی اراک که در انتها خیابان جنت واقع شده بود، مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول بود و به توسعه اراک در دوره پهلوی مربوط میشد. این بنا دارای تناسبات هندسی طلایی در معماری بود، تزئینات خوبی داشت، بنایی متقارن قلمداد میشد و سیستم آبرسانی از قنات شهر را دارا بود و جزو خانههایی با معماری ایرانی در اراک به شمار میرفت.
تخریب مجسمههای شیر میدان حر به بهانه جایگزین اثری بهتر
شیرهای میدان حر از جمله مجسمههایی بود که پس از انقلاب تخریب شد. سال ۸۴ شیرها توسط همان استادکاری که در ساخت مجسمههای میدان نقش داشت، زندهسازی شد و حالا بار دیگر به انگیزه جایگزین کردن شیرهایی با شکلی بهتر، تخریب شده است.این مجسمهها به این بهانه که اثر تاریخی و ثبت ملی نیستند و جنسشان از فایبرگلاس بوده، بدون اطلاع میراث فرهنگی تخریب شدند تا به گفته مسببان این موضوع، شیرهای جدیدتر شکل دیداری بهتری به این میدان بدهند.
معاون وقت میراث فرهنگی استان تهران در واکنش به این خبر میگوید: مرمت این مجسمهها که منجر به تخریب شده، بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر در این باره میگوید: این شیرها دهههاست که در اطراف میدان حر قرارگرفته و در عکسها و تصاویر مربوط به سالهای پیش از پیروزی انقلاب نیز این شیرها در اطراف میدان قرار دارد، از این رو گرچه پیکره نبرد گرشاسب با اژدها به شماره ۱۴۴۳ ثبت شده اما محیط پیرامون آن نیز باید تابع مقررات مربوط به حریم آثار تاریخی باشد.
شاید با پیگیریهای رسانه و برخی مردم به این موضوع رسیدگی شد و مجسمههای دیگری جایگزین شد اما ورود به حریم آثار تاریخی که ثبت ملی هستند باید با اجازه و نظارت میراث فرهنگی انجام شود.
غارت میراث فرهنگی از آب خوردن راحتتر است؟
این دربند که ۱۶ سال است به ثبت ملی رسیده، نیاز به تعمیرات و بازسازی اساسی دارد و در صورت بیتوجهی مسئولان امر و میراث فرهنگی به زودی شاهد نابودی و تخریب کامل آن خواهیم بود.
دست از سر «طغرل» بردارید
این حوادث در حالی رخ میدهند که مسئولان ری باستان را یکی از نقاط عطف تمدن و شهرنشینی کشور میدانند اما از آسیبی که به ری باستان در طول این سالها وارد شده حتی فکر هم نکردهاند.
«داستان تعرض به زمینِ خالی عرصه برج طغرل»
سرانجام طرحِ سازمان نوسازی شهرداری تهران برای اجرایِ طرح بوستان صدوق در این نقطه تصویب شد و شروع فعالیت کارگاه از آن همان زمان با اعتراضاتی مواجه شد. اعتراضاتی که نخستین نقطهاش به استعلام نکردن از میراث فرهنگی رسید و حضورِ ماشینهای سنگین و بولدوزرهایی که در همه بخشهای زمین جولان میدادند و از سوی دیگر تا چند متری زمین را گود کردند و همه حرفشان ایجاد زمین بازی برای کودکان بود. آنهم در شرایطی که طبق ضوابط میراث فرهنگی، گودبرداری در محوطههای باستانی ممنوع است، محوطهای که میراث فرهنگی میتوانست حتی این حدس را بزند که به دلیل موقعیت جغرافیاییاش این خصیصه را حتما به دنبال دارد، اما بعد از مطلع شدن از پروژه اجازه داد تا کارگاه در چند متری برج طغرل و قدیمیترین قبرستان شهر ری و دومین قبرستان تهران فعال باشد و در نهایت بعد از این همه مدت و بیتوجهی به ضوابطی که باید اجرا میشدند، در زمان خاکبرداریهای نهایی، آثار و شواهد فرهنگی و تاریخی به دست آمدند که میراث فرهنگی را مجبور به ورود کرد و سازهای معماری که باستانشناسان قدمت آن را تقریبا سلجوقی تخمین میزنند، به دست آمد.
برای حفظ میراث فرهنگی همکاری کنید نه نابودیاش
به گفته وی، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری همدان میتوانستند در موضوع بافت تاریخی به وحدت برسند و اختلاف نظرها را با یک دفتر مشترک همسو کنند اما این اتفاق نیفتاد، در حوزه احیای سراها توقع و مطالبه میراث فرهنگی انجام کارهای مشترک بیشتری بود که محقق نشد همچنین پارکینگهای سینا و آقاجانیبیگ دو نکته منفی در بافت تاریخی هستند و پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان را به خطر انداختهاند؛ مثلاً وقتی میخواهیم تعیین عرصه پرونده را مشخص کنیم و خانههای تاریخی مثل خانه ضرابی را به عرصه اضافه کنیم به علت وجود این پارکینگها باید عرصه را لاغر کنیم، آسفالت هگمتانه نیز از اقداماتی بود میتوانست انجام نشود و اگر مطالعات اجرا پیادهراه دقیقتر بود این اتفاق نمیافتاد.
این در حالی بود که رییس شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به این ادعای میراث فرهنگی گفت: برای پارکینگ سینا پروانه ساختمانی صادر کردیم و از مدیرکل میراث فرهنگی وقت نیز تأییدیه گرفتیم، برای پارکینگ آقاجانی بیگ نیز مصوبه اخذ شده است.
از این قبیل موضوعات بارها مطرح شده و درست زمانیکه وضعیت یک آثار تاریخی به خطر افتاده هرنهاد تلاش کرده تقصیر را گردن دیگری بیندازد. جلوگیری از چنین پیشامدهایی فقط مستلزم همکاری بیشتر متولیان و رعایت ضوابط معین شده است.
الیار عاصمیزاده، رییس شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه «تشکلهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به وضعیت میراث فرهنگی سر شدهاند» میگوید: بسیار پیش آمده وقتی اثری تخریب شده، یقه شهرداری را گرفتهایم و آنها نامه «بلامانع» ادارات کل میراث فرهنگی را مقابل ما گذاشتهاند که ماشاءالله استانی مثل تهران هم در صدر صدور مجوزهای بلامانع بوده است. از سوی دیگر، دستگاههای متولی خالی از متخصص شدهاند و با فقر کارشناس مواجهیم. در این شرایط چگونه انتظار داریم صدایمان شنیده شود!؟
همه دستگاههای متولی دست در دست هم دهید
او افزود: البته از نگاهی دیگر که فقط از میراث توقع داشته باشیم که به عنوان متولی یک موضوع فراگیر و ملی به نام هویت جمعی و تاریخی و اصالت بخش جامعه حراست کند، توقع زیادی است چرا که باید کلانتر به این مسئله نگاه کنیم زیرا حوزه میراث فرهنگی محدود به این نگاه با اداره دولتی خاصی نمیشود و همه دستگاه های مرتبط باید دست در دست هم داده و در حفاظت و نگهدرای آثار میراث کهن به یکدیگر یاری رسانند.
ایسنا نوشت، هانی رستگاران، پژوهشگر میراث فرهنگی و فرهنگ عامه در یادداشتی با عنوان «میراث فرهنگی، نقطه وصل اساطیر و مشاهیر کهن به دنیای امروز»، میگوید: حلقه وصل هویت تاریخی برگرفته از نامداران این سرزمین و مردمان قرن حاضر، تنها یک عبارت است و آن «میراث فرهنگی» است. حفاظت و پاسداشت از میراث فرهنگی برای انتقال آن به نسل آینده، همانطور که نسل قبل آن را به نحو احسن به ما منتقل کردهاند، وظیفه تاریخی مهم ماست که میتواند آیندگان و تاریخ را به ستایش و یاد نیک از ما وادار کند، یا به بدترین وجه ما را برای اعمالمان و نگهداری نکردن صحیح و در خور شأن هر یک از مواریث ملی در کشور مورد قضاوت قرار دهد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.