آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد

هرثمه بن اعین ملقب به خواجه مراد، یکی از یاران حضرت امام رضا (ع) بوده است. آرامگاه خواجه مراد در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، در سمت جنوب جاده فریمان و در میان رشته کوه بینالود واقع شده است.

شخصیت بسیار مومن و اعتقاد به حاجت دهنده بودن وی سبب شد لقب خواجه مراد را برای انتخاب کنند. برخی منابع او را به عنوان یکی از سرداران مأمون عباسی معرفی می کنند که از مدینه تا توس، امام رضا (ع) را همراهی کرد و پس از شهادت ایشان، علیه مأمون دست به افشاگری زده است و به همین دلیل در سال ۲۱۰ هجری قمری کشته شد. برخی منابع دیگر نیز او را حاکم خراسان در زمان هارون عباسی معرفی می­کنند که در زندان مأمون توسط فضل ابن سهل به قتل رسیده است.

 تا پایان قرن 13 قمری، بنای چشمگیری برای آرامگاه ساخته نشده بود ولی در زمان معاصر حاج محمد علی درویش، مشهور به نور علیشاه، بنای کنونی آرامگاه خواجه مراد را ساخت. آرامگاه، امروزه زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اداره می شود.

همچنین در سه کیلومتری این آرامگاه خواجه اباصلت قرار دارد. مقبره حاج محمد علی سرابی متوفی در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی که یکی از دراویش خراسان می­باشد نیز در کنار آرامگاه خواجه مراد واقع شده است.

معماری آرامگاه خواجه مراد

بنای آرامگاه یک اتاق 4 در 4.5 متری می­باشد که با گنبدی هرمی شکل و به صورت پنج ضلعی با شیروانی مسقف شده است. اتاق­هایی مجزا از یکدیگر نیز در اطراف آن برای استراحت زائرین تعبیه شده است. ایوان پنج متری مقبره با آیینه ­کاری و هر دو گلدسته کم ارتفاع آن با کاشی­کاری تزئین شده ­اند. در پشت‌ ایوان اصلی نیز کاشى‌­هاى هفت‌ رنگ جلوه خاصى به مقبره بخشیده­ اند. اخیرا با همت خیران و واقفان بارگاهی بسیار زیبا به آرامگاه افزوده شده است.

اطراف آرامگاه خواجه مراد

محیط اطراف آرامگاه بسیار دل‌انگیز و باصفاست چرا که این زیارتگاه در میان شکاف کوه و نزدیک به یک چشمه آب قرار گرفته و همچنین از بالای کوه­های اطراف آرامگاه که صعود از آن ساده است می‌توان چشم‌اندازها و مناظر زیبایی را تماشا کرد.

علاوه بر کوه­ها و صخره­ های چشمگیر منطقه محل آرامگاه از نظر کانی­ شناسی بسیار غنی می­باشد و بعضی از کانی­های کمیاب نظیر مسکویت پرمانند را می توان در این صخره ها پیدا کرد. همچنین بلورهای زیبا و کشیده تورمالین نیز در این منطقه به وفور یافت می­شوند.

یک بازارچه در ورودی اول آرامگاه سوغات و صنایع دستی شهر مشهد مانند صنایع سنگی به ویژه دیگچه و دیزی سنگی را به فروش می­رساند. ضمن اینکه در محوطه آرامگاه خواجه مراد، پارکینگ، فضاهای اداری، رستوران، سرویس بهداشتی و اتاق هایی برای اقامت قرار گرفته ­اند.

مسیر دسترسی به آرامگاه خواجه مراد

برای بازدید از آرامگاه خواجه مراد می­بایست با گذشتن از مسیر فرعی جاده بهشت رضای مشهد، وارد یک مسیر فرعی در سمت راست جاده شد که با ادامه دادن این جاده به آرامگاه خواهیم رسید.

با استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز می­توان از آرامگاه خواجه مراد بازدید کرد. برای این منظور با انتظار 20 الی 30 دقیقه ­ای در ایستگاه خط ۷۰۲ اتوبوس­رانی می­توانید به آرامگاه برسید.

آدرس: ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، در سمت جنوب جاده فریمان، واقع در دامنه کوه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *