باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد با مساحت تقریبی ۲۵ هکتار در ۱۱ مجموعه خاص از ترکیب هنر معماری، معماری منظر و علم گیاه‌شناسی در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. باغ گیاه­ شناسی مشهد از 776.44 متر مربع چمن، ۱۴۹۵۰ درخت و درختچه، ۱۲۳۰۰ متر مربع پرچین، ۲۵۲۵۲ متر مربع گل دائمی، ۹۵۰۰ متر مربع گل فصلی و ۶۸۲۰۰ متر مربع فضای معابر تشکیل شده است. هدف از ساخت این باغ نگهداری از گیاهان گوناگون، ایجاد بانک ژنوم زنده گیاهی، اهلی سازی و سازگاری گونه ­ها جهت ورود به فضای سبز شهری و باغات و مزارع، تفریح و تفرج، آموزش نقش گیاهان در محیط زیست و غیره اشاره کرد. در این باغ، ترکیب هنر معماری و طراحی گل با گیاهان زیبا فضایی منحصر به فرد و زیبا ایجاد کرده که روح آدمی را تازه می کند. نمایش­های بومی و سنتی طی ایام نوروز در این باغ انجام می شود.  از زمان بازگشایی این مجموعه تاکنون، جشنواره‌های مختلفی نظیر جشنواره گل داوودی، جشنواره عکس سلفی، جشنواره آش رشته، فیلم کوتاه و ماهیگیری برگزار شده است.

باغ گیاه‌شناسی مشهد در نزدیکی فرودگاه شهید هاشمی­ نژاد مشهد قرار گرفته و یکی از جاذبه­ های دیدنی این شهر محسوب می­شود. این مجموعه به بزرگراه غدیر، بزرگراه کلانتری، بلوار پروین اعتصامی و بلوار جمهوری محدود می‌شود.

بخش­های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

  • باغ گیاهان دارویی و معطر

این بخش با مساحت تقریبی 1.5 هکتار، حدود ۱۸۰ گونه گیاهی دارویی و معطر از ۶۰ راسته گیاهی را در خود جای داده است.

اهداف این بخش:

  1. جنبه‌های آموزشی، تحقیقی برای رشته‌های علوم پزشکی، کشاورزی، تعلیم و ارتقای فرهنگ گیاه درمانی
  2. جنبه‌های کاربردی در فضای سبز شهری
  3. جمع‌آوری ژرم پلاسم گونه‌های داروئی و بررسی زمینه‌های کشت و تولید انبوه آن‌ها
  • روستای گل آباد

روستای گل آباد یک روستای نمادین به سبک روستاهای خراسان شمالی است که در این باغ ساخته شده و تا حدودی سبک زندگی روستایی را در معرض بازدیدکنندگان قرار می­دهد. این روستا شامل یک خانه سنتی قدیمی، یک طویله و یک چاه و بخش چادرهای عشایری که در آن سوغات مشهد و دیگر محصولات سنتی به فروش می­رسد می باشد.

باغ گیاه شناسی مشهد

تنور سنتی نانوایی، حیوانات اهلی از جمله بز، شتر، الاغ، مرغ و خروس از دیگر دیدنی­های این روستا هستند. همچنین پوشیدن لباس‌های سنتی جهت عکاسی در این محل میسر است و همه روزه از گردشگران با نان تنوری و صبحانه محلی و در صورت رزرو قبلی با وعده‌های ناهار و شام پذیرایی می­شود.

  • بخش جشنواره گل­های داوودی

این بخش در فضایی به مساحت یک هکتار شامل ۷۰۰ نمونه ژنتیکی گوناگون گل داوودی از سراسر ایران می­باشد.  هر ساله در فصل پاییز جشنواره­ گل­های داوودی در این بخش برگزار می­گردد. این گل علاوه بر جنبه زینتی در طراحی فضای سبز به عنوان گیاهی دائمی، یک گیاه دارویی و همچنین آفت­کش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • باغ رز

باغ رز با مساحت یک هکتار از دیگر بخش­های دیدنی مجموعه گیاه ­شناسی مشهد می­باشد که ۳۰ گونه گل رز را در ۱۲۰ مدل گوناگون در معرض دید عموم قرار می­دهد.

  • باغ صخره­ای و آبشار

از دیگر بخش­های این مجموعه باغ صخره‌ای است که در این محل می­توان انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره‌ای را مشاهده کرد.

باغ گیاه شناسی مشهد

  • باغ میوه

در قسمت باغ میوه نیز فضایی شبیه به کوچه‌باغ‌های قدیمی ایران را می­بینیم که  ۱۴۰ نوع درخت میوه و ۳۰ گونه درخت دیگر مانند نارون در آن قرار گرفته است.

  • بخش نهالستان و گلخانه‌های تولیدی

این بخش‌ به‌ عنوان جایگاه اولیه کاشت و ذخیره‌گاه گونه ­های گیاهی وارد شده به باغ، با بیش از ۴۰ گونه گیاه زینتی یا تحقیقی، از مهم­ترین بخش­های مجموعه می­باشد.

  • باغ طبیعت و شادی کودک

این بخش از باغ به عنوان اولین باغ طبیعت و خلاقیت در ایران شناخته می‌شود و شامل خانه‌های درختی، آمفی تئاتر سنگی روباز، کتابخانه جنگلی، المان‌های زیبای چوبی، حیوانات اهلی، طراحی روی سنگ و چوب، نقاشی روی صورت، کشاورزی، سفالگری، نقاشی انگشتی، ماسه بازی و سایر بازی‌هایی که به رشد و پرورش خلاقیت کودک کمک می‌کند می­باشد.

  • دهکده اقوام

این بخش از مجموعه باغ گیاه ­شناسی مشهد با هدف حمایت از صنایع دستی و هنر اصیل ایرانی ساخته شده و در آن سازه‌های اقوام لر، کرد، عرب، بلوچ، ترکمن و غیره قابل مشاهده است.

باغ گیاه شناسی مشهد

همچنین امکان خرید صنایع دستی شهرهای مختلف در این قسمت وجود دارد و پذیرایی­ از بازدیدکنندگان در ظروف سنتی صورت می‌گیرد.

  • دمنوش‌سرا و کافی‌شاپ

این مجموعه مکان مناسبی برای خریدن یا نوشیدن دمنوش­های معطر و با خواص دارویی-درمانی می­باشد. دمنوش­های این محل با استفاده از گیاهان دارویی که در باغ بزرگ گیاهان دارویی مجموعه تولید شده­اند، خواص ارگانیک و فوق‌العاده ­ای دارند. عطر رزماری و آویشن فضای این بخش را پر کرده است. امکان برگزاری مراسم با تزیینات رایگان نیز در این قسمت از باغ مهیا می­باشد.

  • رستوران VIP بوتانیک

این رستوران‌ با ظرفیت پذیرایی از 400 نفر همراه با ارائه غذاهای اصیل ایرانی، امکان برگزاری جشن‌ها و همایش‌های مختلف را داراست.

  • سالن همایش و کنفرانس

این سالن رستوران بوتانیک واقع با ظرفیت 2190 نفر در 2 سالن مجزا و پشت بام محلی برای برگزاری همایش‌های مختلف می­باشد. نکته قابل توجه این بخش طراحی خاص آن است! بدین صورت که در این بخش برای جلوگیری از قطع درختان فرم خاصی به آن داده‌اند و جلوه چشمگیری به آن بخشیده­اند.

  • از دیگر بخش­های باغ گیاه شناسی مشهد می­توان به بخش­های سیستماتیک و آربراتوم، ایران و توران، آسیای میانه، سوزنی برگان مجموعه اشاره کرد.

به غیر از فرودگاه مشهد که در نزدیکی این مجموعه واقع شده است اماکن دیگر موردنیاز گردشگران نیز در پیرامون به باغ گیاه­ شناسی مشهد قرار دارند که از جمله آن­ها می­توان به بازارهای بزرگ خیابان 17 شهریور، حرم امام رضا(ع)، پارک غدیر و ترمینال اتوبوسرانی مشهد اشاره کرد.

نحوه دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد

مجموعه باغ گیاه شناسی درون شهر واقع شده و می­توان با استفاده از تاکسی سرویس­های گردشی و یا آنلاین و همچنین از طریق مترو در ایستگاه­های غدیر و پروین اعتصامی به تماشای آن رفت.

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر، باغ گیاه شناسی مشهد

تلفن تماس: 05133495003-2

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 8 تا 23

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *