قشم

تبیین سیاست‌های پسا کرونا قشم در هفته گردشگری

وقوع برخی رویدادها برای نخستین بار در هفته گردشگری قشم، از سیاست‌های کلی منطقه آزاد قشم در دولت سیزدهم نسبت به صنعت گردشگری در دوره پسا کرونا حکایت می‌کند.

ایجاد فرهنگسرا، نمایشگاه دائمی صنایع دستی، کشتی‌های بادبانی و گردشگری از جمله اتفاقاتی بود که برای نخستین بار در هفته گردشگری به بهره‌برداری رسید تا مردم قشم شاهد طلیعه‌ رویدادهای نوینی در عرصه گردشگری پسا کرونا در دولت جدید باشند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه رویدادهای هفته گردشگری نماد سیاست‌های مختلف این سازمان در این حوزه است گفت: فرهنگسرای شهر قشم در مجاورت کمپ ایران‌زمین با هدف تامین فضایی جهت برگزاری رویدادهای فرهنگی، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف افتتاح شد.

مهدی زارعی افزود: این فرهنگسرا با فضایی به وسعت ۳۵ هزار متر مربع در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت تا انجمن‌های فرهنی و هنری امکان برگزاری برنامه‌های مختلف در فضای باز و همچنین در داخل ساختمان را داشته باشند.

افتتاح نخستین نمایشگاه صنایع دستی قشم

وی ادامه داد:صنایع دستی و فروش آن یکی از مهمترین ارکان صنعت گردشگری است که قشم با وجود استغنا در این زمینه از نبود یک نمایشگاه دایمی رنج می‌برد.

معاون گردشگری منطقه آزاد قشم تصریح کرد: با ایجاد این نمایشگاه سعی شد سیاست کلی درباره نمایش، عرضه و فروش تولیدات سنتی قشم برای رونق گردشگری و نیز حمایت از تولید کننده در دستور کار قرار بگیرد.

وی ایجاد نمایشگاه‌های بیشتر در این زمینه را یک ضرورت دانست و افزود: صنایع دستی هر منطقه نشان از ریشه‌های فرهنگی و آداب و رسوم آن منطقه دارد  که علاوه بر آشنایی گردشگر با این آداب، در صورت علاقه، امکان خرید محصولات نیز برای وی فراهم شده است.

زارعی ادامه داد: برای دایر شدن این نمایشگاه ۳۵۰ اثر نفیس از سوی هنرمندان و شرکت‌های تعاونی در روستاهای مختلف دریافت شد که درم حل نمایشگاه برای علاقمندان عرضه شده است.

وی اظهار کرد: ترتیبی اتخاذ شد تا در صورت علاقه بازدیدکنندگان، با خالق اثر برای خرید و یا ثبت سفارش ارتباط پیدا کنند.

احیای میراث ناملموس قشم

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: بهره‌برداری از کشتی چوبی به عنوان میراث قدیمی و ماندگار جزیره در راستای سیاست احیای میراث ناملموس جزیره صورت گرفت.

وی ادامه داد: کشتی چوبی، بادبانی و دریانوردی با این نوع کشتی از جمله جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود که تا پیش از این نیاز گردشگران در این حوزه تامین نمی‌شد.

زارعی با اشاره به تاریخچه بسیار کهن دریانوردی در جزیره قشم گفت: با برگزاری تورهای کوچک در مسیرهای دریایی کوتاه سعی می‌شود تا مسافران و گردشگران با صنعت دریانوردی در گذشته آشنا شوند.

وی افزود: برای احیای این میراث کهن و ماندگار، خط تردد تور دریانوردی از بندر سلخ یا کندالو ایجاد خواهد شد تا مسافران از آن استفاده کنند.

شکوفایی رشته‌های ورزشی مرتبط با دریا

زارعی تصریح کرد: در مراسم افتتاح تور دریانوردی با کشتی بابدبانی همچنین قهرمانان ملی و سرمربی تیم ملی رشته پدل برد یکسری حرکات نمایشی انجام دادند.

وی افزود: با توجه آب‌های آرام جزیره قشم امکان ایجاد، رشد و شکوفایی بسیاری از رشته‌های ورزشی مرتبط با آب و دریا در این جزیره وجود دارد.

معاون گردشگری منطقه آزاد قشم با اشاره به بومی بودن فعالان رشته پدل برد در جزیره ادامه داد: این امر از وجود ظرفیت‌های بالای منطقه برای توسعه ورزش‌های آبی حکایت می‌کند.

وی اظهار کرد: افتتاح ۲ اقامتگاه بومگردی در شهر جدید لافت از دیگر سیاست سازمان منطقه آزاد برای توسعه گردشگری و حمایت از درآمد پایدار بومیان جزیره نشان دارد.

زارعی افزود: این ۲ اقامتگاه با وسعت ۲۰۰ و ۱۵۰ متر برای نزدیک به ۵۰ نفر فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: بافت قدیمی لافت به صورتی است که خانه‌ها فضای بیرونی ندارد و به همین دلیل وسعت خانه‌ها بیشتر از ۲ یا سه اتاق نیست.

زارعی خاطرنشان کرد: همین مساله باعث ایجاد الفت و صمیمیت خاصی بین مردم این منطقه شده که زبانزد و باعث یک زندگی شیرین بین مردم شده است.

انجام تحقیقات آکادمیک و طبیعت‌گردی در قشم

معاون گردشگری منطقه آزاد قشم ابراز کرد: بهره‌برداری از دفتر انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران به نمایندگی از استان هرمزگان در قشم نیز رویداد دیگری بود که در هفته گردشگری قشم رقم خورد و مسوول این انجمن به عنوان نماینده استان هرمزگان در دفتر قشم مستقر شد.

وی افزود: با رایزنی های انجام شده بین سازمان منطقه آزاد قشم و انجمن علمی طبیعت گردی ایران، انجمن مستقر در قشم به نماینده منطقه‌ای انجمن در جنوب کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و حتی خوزستان ارتقا خواهد یافت.

زارعی ادامه داد: این انجمن که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند با نگاه علمی به بحث گردشگری، باعث ایجاد تحول در آن می‌شود.

وی گفت: انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران فعالیت‌های شاخصی در کشور دارد و با تلاش خود باعث خواهد شد دفتر قشم به محل گردهم‌آیی فعالان، محققان و علاقمندان در این حوزه تبدیل شود.

معاون گردشگری منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: افتتاح این دفتر می‌تواند استوانه‌ای محکم  و پرطرفدار در حوزه طبیعت‌گردی و تحقیقات آکادمیک در حوزه طبیعت و غیر آن شود.

توجه به میراث تاریخی قشم

وی تصریح کرد: افتتاح سایت تاریخی کولغان پس از سال‌ها بی توجهی، از جمله فعالیت‌های بارز و نشان‌دهنده سیاست سازمان منطقه آزاد قشم با آثار تاریخی در دولت جدید است.

وی افزود: این سایت تاریخی که در نزدیکی فرهنگسرا به بهره برداری رسید، بازمانده از دوران ساسانیان است که در مرحله اول با پاک‌سازی و مرمت این سازه، امکان حضور علاقمندان در آن فراهم شد.

معاون گردشگری منطقه آزاد قشم ادامه داد: این سازه‌های دست‌ساز حاصل تفکر بشر گذشته در مجاورت دریا برای تامین آب آشامیدنی است که از مهندسی و معماری آن دوره تاریخی نشان دارد.

وی تاکید کرد: افتتاح مراحل بعدی این سایت نیازمند مطالعات تاریخی و کاوش‌های باستانشناسی است تا پس از آن مورد بازدید عموم قرار گیرد.

زارعی اظهار کرد: برگزاری اختتامیه جشنواره‌های عکس پوشش زنان بومی و نیز قصه‌های صوتی با گویش محلی (چکاچکا) از دیگر رویدادهایی بود که در هفته گردشگری انجام گرفت.

وی افزود: این حرکت در راستای سیاست احیا و حمایت از آداب، رسوم و نیز میراث ناملموس فرهنگی جزیره قشم اجرا شد.

زارعی ادامه داد: آثار ممتازی به جشنواره‌ها ارسال شد که با توجه به زمان برگزاری، نحوه استقبال مردم بومی جزیره شگفت‌انگیز بود و در اختتامیه آن عکاسان بومی و نیز قصه‌گویان برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

معاون گردشگری منطقه آزاد قشم گفت: در ادامه نیز برنامه‌های دیگری در پیش داریم که بهره‌برداری از کشتی گردشگری «گنجر»(به معنای عروس دریایی) از جمله آن است.

وی افزود: این کشتی گردشگری با گنجایش ۲۷۰ نفر در ۲ طبقه برای برگزاری تورهای گردشگری دریایی پیشبینی شده‌ است.

زارعی ادامه داد: آشنایی با میراث دریایی و برگزاری مراسم مختلف از جمله موسیقی سنتی عود نوازی به عنوان ساز متمایز جزیره از جمله اهداف ایجاد تور گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: مسیرهای مختلفی برای تردد این کشتی پیشنهاد شده که در صورت تصویب، اعلام خواهد شد.

وی افزود: همچنین ۲ مجموعه اقامتی چهارستاره و بررسی مسیرهای جدید غار نمکدان از دیگر برنامه‌هایی است که در ماه آتی به انجام می‌رسد.

معاون گردشگری منطقه آزاد قشم گفت: در مجموع برنامه‌های تدارک دیده شده در هفته گردشگری، بستر و زمینه حرکت سازمان منطقه آزاد قشم را در دوره جدید نشان می‌دهد که امید است با رفع بیماری کرونا و استقبال مردم از اقصا نقاط کشور و جهان، صنعت توریسم جزیره احیا شود و رونق روز افزون پیدا کند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *