باغ موزه هرندی

باغ موزه هرندی

باغ موزه هرندی نمونه ای برجسته از باغ ایرانی در شهر کرمان است که عمارتی باشکوه را در خود جای داده است. این عمارت قاجاری دو طبقه روزگاری به عنوان محلی برای استراحت و اقامت افراد عالیرتبه و برجسته مورد استفاده قرار می گرفته است و در حال حاضر محلی برای نمایش سازهای سنتی و اشیا باستانی می باشد.

تاریخچه 

باغ موزه هرندی همزمان با دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار (1252 شمسی) به دستور محمدرضا خان عدل‌السلطان، یکی از افراد برجسته ی نظامی کرمان، احداث گردید. چند سال بعد از احداث باغ، عمارتی دو طبقه با الهام از سبک معماری اروپایی در قسمت شمالی باغ و ساختمان هایی برای خدمه، حمام و اصطبل ساخته شد و بدین ترتیب به باغی مسکونی تبدیل گشت.

این باغ با وسعت 25000 متر مربع که در آن دوران خارج از حصار های شهر قرار داشت، محلی برای استراحت افراد عالیرتبه و برجسته شهر کرمان بود و گردهمایی های مهم در آن صورت می گرفت. در زمان پهلوی اول (۱۳۱۳ شمسی) فردی به نام ابوالقاسم هرندی، تاجر سرشناس و خیر کرمانی، این باغ را به مبلغ ۴۰ هزار تومان خریداری کرد و به همراه خانواده در آن ساکن شد. از آنجا که در آن دوران هتل یا اقامتگاه مناسبی در شهر کرمان برای پذیرایی از افراد سیاسی و نظامی که برای ماموریت به کرمان می آمدند، وجود نداشت، ابوالقاسم هرندی از این افراد در خانه ی خود پذیرایی می کرد. یکی از مهمانان ویژه ای که چند روزی در این باغ اقامت داشت رضا شاه پهلوی بود که در مسیر سفر تبعیدی اش برای خروج از ایران، چند روزی را مهمان خانواده ی هرندی بود. باغ موزه هرندی سرانجام در سال ۱۳۵۴ توسط مالک آن به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد و در آذر ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. باغ هرندی مدتی به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر طبقه همکف عمارت به ‌عنوان موزه سازهای سنتی و طبقه اول آن به ‌عنوان موزه باستان ‌شناسی مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

معماری

نقشه ساختمان مرکزی باغ موزه هرندی که در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد، توسط دکتر مرتضی قلی اسفندیاری، پسر عدل السلطان، تهیه شده است. او که مابین سال های 1285 تا 1305 در فرانسه مشغول به تحصیل بود، نقشه را در فرانسه طرح و آن برای پدرش ارسال کرد. از این رو عمارت باغ با طرحی اروپایی و سبک معماری ایرانی احداث گردید و در آن شاهد ترکیب طرح های اروپایی با ویژگی های معماری ایرانی هستیم. مساحت تقریبی زیربنای این عمارت دو طبقه حدود 2000 مترمربع است و از تعدادی اتاق برای اقامت افراد خانواده و مهمانان تشکیل شده است. باغ از بناهای دیگری همچون ساختمان خدمه، حمام، اصطبل، گاوگرد، حوض و آبنما تشکیل شده بود که برخی تخریب (صطبل و انبارها) و برخی دیگر نیز تغییر کاربری داده اند.

موزه سازهای سنتی

این موزه در طبقه همکف ساختمان مرکزی قرار دارد و بیش از  250 ساز همچون قیچک، سنتور، قانون، رباب و عود متعلق به ایران و کشورهای همسایه در آن به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه باستان شناسی

این موزه همانطور که از نامش پیداست به نمایش آثار باستانی اختصاص دارد و از 5 غرفه تشکیل شده است که در طبقه ی اول قرار دارد. انواع ظروف سفالی، سنگی و فلزی، بشقاب، کوزه و ریتون، انواع پیه سوز و عطردان فلزی و شیشه‌ ای، تبرهای مفرغی‌ و…  متعلق به دوره های مختلف تاریخ ایران که بیشتر آنها در جیرفت و شهداد کشف شده اند، در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.

 

 

آدرس:  کرمان، خیابان بهشتی، نرسیده به بلوار فردوسی

 ساعات  بازدید: هر روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 8 الی 20

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *