ژئوتوریسم

توسعه گردشگری ژئوتوریسم در مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گفت: پس از انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ‌ها گردشگری ژئوتوریسم در مشهد بسیار مورد توجه قرار گرفت، بر این اساس اسکان و اقامت گردشگران در شهر مشهد به واسطه جهانی شدن در حوزه سنگ‌ها، افزایش پیدا کرده است.

ملیحه سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت مرکز ملی گوهرسنگ‌ها در مشهد اظهار کرد: ایجاد مرکز ملی گوهرسنگ‌ها یکی از اهداف بلندمدت به شمار می‌رود که هدف از آن، ایجاد مدل کوچک‌شده‌ای از نیازها و پرسش‌هایی است که علاقه‌مندان به گوهرسنگ‌ها، پژوهشگران، هنرجویان، گردشگران و افراد دیگر به آن احتیاج دارند. بنابراین در مرکز ملی گوهرسنگ‌ها آموزش، تماشای مراحل، دریافت اطلاعات و کارهای اقتصادی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: احداث مرکز ملی گوهرسنگ‌ها، پروژه‌ای بلندمدت بوده است که مشکلاتی در بخش مالی آن وجود داشته و اجرای این پروژه به هزینه‌ زیادی نیاز داشته که به سبب آن پروژه همچنان در مراحل اولیه قرار دارد. انجام این پروژه نیازمند حمایت است، زیرا مشهد این طرح را ارائه داده و سایر شهرهای جهانی نیز آن را پذیرفته‌ و به نوعی الگوپذیری داشته‌اند. این پروژه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و لذا باید بودجه ملی و استانی به آن تخصیص داده شود.

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها عنوان کرد: از سال ۱۳۹۵ (جولای ۲۰۱۶) مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب شد. دوره این شهر جهانی، چهار سال بوده است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، داوری‌ها به تعویق افتاده و به همین دلیل دبیرخانه شهرجهانی گوهرسنگ‌ها بعد از این مدت نیز فعال بوده است.

سلطانی درخصوص اثراتی که شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در شهر مشهد ایجاد کرده است، بیان کرد: پیش از آنکه مشهد شهر جهانی شود، سابقه ۵۰۰۰ ساله فیروزه، عقیق و سنگ‌های دیگری داشت که به دلایل مذهبی، زیبایی‌شناسی و سلامت مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما مجموعه و موزه‌ای با موضوع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی وجود نداشت تا زائران و گردشگران بتوانند به بازدید از آن بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموعه گوهرسنگ‌های ایران و جهان در موزه بزرگ خراسان و همچنین مجموعه‌ای در مسیر بازگشت از آرامگاه فردوسی به هارونیه و در بخش خصوصی قرار دارد. همچنین موزه‌ای دائمی در پارک‌موزه علوم زمین (واقع در بلوار فکوری) واقع شده است که حدود ۷۰۰ قطعه گوهر در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها افزود: قبل از آنکه مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها برگزیده شود، در مقطع آموزش متوسطه هنرستان تخصصی که دانش‌آموزان بتوانند در این زمینه تحصیل کنند، وجود نداشت. اما در سال ۹۵ دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها مصوبه‌ای مبنی بر ساخت هنرستان تخصصی هنرهای ایرانی و اسلامی در مشهد از استانداری اتخاذ کرد. به این ترتیب نخستین هنرستان هنرهای ایرانی اسلامی در مشهد پس انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، احداث شد و هفت رشته در این هنرستان تدریس می‌شود که یکی از این رشته‌ها، گوهرتراشی و گوهرشناسی است.

سلطانی اضافه کرد: به طور کلی ضعف‌هایی در زمینه طراحی زیورآلات در کشور و مشهد وجود داشته است که سعی شد در این ۵ سال نیروهایی متخصص برای این حوزه به عنوان طراح پرورش پیدا کنند. البته در حال حاضر تیم طراحی مشهد در جایگاه مناسبی در منطقه قرار دارد، به گونه‌ای که هنرجویانی از کشورهای اروپایی در کلاس‌های آنلاین طراحی شرکت می‌کنند. به طور کلی در بخش فرهنگی و اجتماعی اقدامات مؤثری صورت گرفته است که از جمله آن‌ها در زمینه ترویجی می‌توان به ساخت انواع فیلم و کلیپ و فعالیت خوب سایت شهر جهانی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی طراحان زیورآلات مشغول به کار هستند و به واسطه این اقدام کارآفرینی و اشتغال‌زایی در این زمینه ایجاد شده است، البته همچنان نیازمند تربیت طراح و نیروی کار هستیم. در همین راستا هنرستان یحی‌بن زید در منطقه توس که منطقه‌ای محروم است، ایجاد شده و این رشته بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، به شکلی که تمام دانش‌آموزان این هنرستان دخترانه در کارگاه‌ها فعال بوده و مشغول به کار هستند.

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گفت: موضوع گوهرسنگ‌ها شناخته‌ شده نبوده و اطلاعات لازم برای ورود به این حوزه وجود نداشته است. در حال حاضر شاخه گوهرشناسی، گوهرتراشی، طراحی زیورآلات، ساخت زیورآلات وجود دارد که به یکدیگر مرتبط بوده و ارتباطی پیوسته میان آن‌ها وجود دارد. از این رو موضوعات ترویجی باید به شکل گسترده‌تری انجام شود تا دانش‌آموزان هنگام انتخاب رشته از چنین رشته‌هایی اطلاع داشته باشند تا با استقبال خوبی از سمت آن‌ها رو به‌رو شویم، زیرا علاوه بر مهارت‌محور بودن این رشته که سبب می‌شود علاقه‌مندان به سرعت وارد بازار کار شوند، آموزش عالی این رشته‌ها در شهرهایی مانند تبریز، یزد و تهران ایجاد شده تا زمینه ادامه تحصیل در آموزش عالی نیز فراهم شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: بر این اساس لازم است صداوسیما و امکانات تبلیغاتی شهرداری مورد استفاده قرار گیرند تا در کنار یکدیگر اطلاع‌رسانی بهتر و وسیع‌تری انجام شود. پس از انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها با تمهیدات ایجاد شده تراش سنگ‌هایی از جمله الماس که در مشهد انجام نمی‌شد فراهم شد و روند ادامه پیدا کرد.

وی بیان کرد: ژئوتوریسم یکی از انواع گردشگری است که مدت‌ها مورد استقبال گردشگران قرار گرفته، اما پس از انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ‌ها گردشگری ژئوتوریسم در مشهد بسیار مورد توجه قرار گرفت و تورهای گردشگری از این ویژگی مشهد برای جذب گردشگران بسیار استفاده کردند.

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها ادامه داد: به عنوان مثال تورهای تخصصی با اخذ مجوز یک روز کامل سفر گردشگران را به این موضوع اختصاص داده و در کنار آن بازدید از موزه‌ها را نیز در برنامه قرار می‌دهند. بر این اساس اسکان و اقامت گردشگران در شهر مشهد به واسطه جهانی شدن مشهد در حوزه سنگ‌ها، افزایش پیدا کرده است، که به عقیده من مهم‌ترین دستاورد نیز به شمار می‌رود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *