گردشگری غذا

درآمد گردشگری غذا چقدر است؟

کاشناسان گردشگری غذا می‌گویند: درآمد گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ثبت شده است. در عین حال که ۳۳ درصد هزینه گردشگران در سفر به خوراک اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، محمد قاسمی ـ مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ‌ در نشست تخصصی کارشناسان گردشگری خوراک که به صورت وبینار با مشارکت استان‌های کشور در محل معاونت گردشگری برگزار شد، از آغاز به کار شبکه ملی کارشناسان گردشگری خوراک در کشور خبر داد و گفت: با توجه به این‌که تنوع‌بخشی به صنعت گردشگری کشور و تولید محصولات متنوع و تمرکز بر گردشگری موضوعی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های این حوزه به شمار می‌آید، لذا با توجه به دارا بودن ظرفیت بسیار قابل توجه غذاهای بومی کشور، موضوع توسعه گردشگری خوراک در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان این‌که در حال حاضر ساختار اداری در قالب شبکه‌ای گسترده از کارشناسان در سراسر استان‌های کشور شکل گرفته است، افزود: به دنبال تشکیل کارگروه گردشگری خوراک این نشست با هدف تبیین و آگاه‌سازی کارشناسان استانی با ظرفیت‌ها و ساختار اجرایی این موضوع تشکیل شده است تا در بستر تعامل، همفکری و بررسی نمونه‌های موفق داخلی و خارجی از جمله «خیابان خوراک» بستر اجرایی قابل اتکایی شکل گیرد.

قاسمی با بیان این‌که موضوع گردشگری خوراک از دو وجه قابل بررسی است، اظهار کرد: با توجه به اعلام رسمی سازمان جهانی گردشگری، ۳۳ درصد یا یک‌سوم هزینه‌کرد گردشگران به موضوع خوراک اختصاص می‌یابد، از این رو غذا جزو لاینفک این صنعت شناخته می‌شود. در نتیجه بحث درباره یکی از زنجیره‌های اصلی سفر است.

او افزود: در وجه بعدی هدف از سفر می‌تواند تجربه اغذیه و اشربه مقاصد مورد بازدید و جوامع میزبان باشد، از این رو اقدامات کلان از جمله تعریف بسته‌های سفر و تورهای گردشگری با محوریت و انگیزه تجربه غذاهای بومی و نیز استفاده از خوراک محلی استان‌ها در منو مراکز پذیرایی و رستوران‌ها، از جمله اقدامات زیربنایی مورد نظر در مسیر توسعه گردشگری خوراک به شمار می‌آید.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین تاکید کرد: تمرکز بر این دو رویکرد سبب شکل‌گیری بستر مساعد توسعه گردشگری کشور می‌شود تا ضمن ایجاد و توسعه مقاصد ملی تخصصی گردشگری خوراک و جذب گردشگران، دستاوردهای گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور شکل گیرد.

حسین جبل‌عاملی، فعال و متخصص گردشگری خوراک در این نشست با تبیین مفاهیم علمی این موضوع به کارشناسان استانی، گفت: گاهی برخی از شهرها و شهرستان‌های کشور به تنهایی مقصد سفر نیستند و گردشگران تنها از آن‌ها عبور می‌کنند، اما وقتی پیوست گردشگری خوراک به این نوع مقاصد افزوده می‌شود و با ارائه غذایی متمایز می‌توانند سبب تغییر جهت مسیر گردشگران شوند، در واقع به نوعی همانند مقاصد عبوری ایفای نقش می‌کنند و می‌توانند در درآمدزایی جامعه محلی و رونق گردشگری منطقه خود بسیار مؤثر عمل کنند.

او با بیان این‌که برای گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد ثبت شده است، گفت: غذا در تمام انگیزه‌های گردشگری مشترک است و گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم می‌گذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، بسیار جذابیت دارد.

جبل عاملی به ویژگی‌های گردشگری خوراک اشاره کرد و افزود: گردشگری خوراک می‌تواند جزء مستقلی به شمار آید و محرک سفر باشد. بی نهایت رشد کند. دلیل بازگشت گردشگران باشد و همچنین با خدمات دیگر تلفیق شود، از این رو می‌تواند دستاوردهای اقتصادی وسیعی در قالب درآمدزایی مستقیم و جنبی داشته باشد و یکی از بسترهای مطمئن توسعه گردشگری کشورها شناخته شود.

در ادامه نشست برای آشناسازی شبکه کارشناسان با موضوع «خیابان خوراک»، نماینده شرکت مهندسین مشاور و مجری پروژه خیابان غذا در شهر شیراز، فرآیند طراحی و اجرا، مسائل و چالش‌های مربوطه و اهمیت اجرای این گونه برنامه‌ها در راستای توسعه گردشگری خوراک را تشریح کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *